ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین می‌گوید روسیه ممکن است به کره شمالی سلاح بدهد

گفته‌های پوتین پس از آن بیان شد که کره جنوبی اعلام کرد بعد از امضای قرارداد جدید دفاعی روسیه و کره شمالی، تأمین تسلیحات اوکراین را در نظر خواهد گرفت.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه گفت که روسیه ممکن است به کره شمالی تسلیحات بفرستد و این پاسخی متقابل به تسلیح اوکراین توسط غرب است.

ولادیمیر پوتین پنج‌شنبه ۳۱ خرداد / ۲۰ ژوئن، یک روز پس از بازدید از کره شمالی و امضای توافق‌نامه دفاعی با کیم جونگ اون، رهبر این کشور، هنگام دیدار از ویتنام این موضوع را با خبرنگاران در میان گذاشت.

کشورهای غربی خواهان جلوگیری از توسعه موشک‌های هسته‌ای و بالستیک کره شمالی هستند که همچنان با سرپیچی از تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور ادامه دارد. در چنین شرایطی این کشورها روابط رو به رشد بین مسکو و پیونگ‌یانگ را با نگرانی دنبال می‌کنند.

پوتین در اوایل ماه جاری میلادی تهدید کرد که ممکن است روسیه تسلیحات در اختیار دشمنان غرب قرار دهد، زیرا غرب در حال ارائه تسلیحاتِ با دقت بالا به اوکراین است که امکان شلیک آن‌ها به اهدافی در خاک روسیه را فراهم می‌کند.

او در آخرین اظهارات خود گفت کره شمالی می‌تواند یکی از دریافت‌کنندگان تسلیحات روسیه باشد:

من، از جمله در پیونگ‌یانگ گفتم که ما حق عرضه سلاح به مناطق دیگر جهان را برای خود محفوظ می‌داریم. با در نظر گرفتن توافق‌های ما [با کره شمالی]، من این را نیز مستثنی نمی‌کنم.

پیمانی که روز چهارشنبه پوتین و کیم جونگ اون امضا کردند هر یک از طرفین را متعهد می‌کند که در صورت مواجهه با تهاجم مسلحانه، بلافاصله به یکدیگر کمک نظامی ارائه کنند.

پوتین گفت مسکو انتظار دارد که همکاری با کره شمالی به‌عنوان یک عامل بازدارنده در مقابل غرب عمل کند، اما نیازی به استفاده از سربازان کره شمالی برای جنگ در اوکراین نیست. او گفت:

با توجه به امکان استفاده از توانایی‌های یکدیگر در درگیری‌ها در اوکراین، ما از کسی این درخواست را نداریم، کسی به ما این پیشنهاد را نداده است، بنابراین [به آن] نیازی نیست.

ایالات متحده آمریکا و اوکراین می‌گویند کره شمالی پیش از این مقادیر قابل توجهی گلوله‌های توپخانه و موشک‌های بالستیک به روسیه داده است اما مسکو و پیونگ‌یانگ آن را رد کرده‌اند.

پوتین گفت اگر کره جنوبی تصمیم به ارسال تسلیحات به اوکراین بگیرد مرتکب «اشتباه بزرگی» خواهد شد و مسکو به چنین اقدامی به‌گونه‌ای پاسخ خواهد داد که برای سئول دردناک باشد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی اعلام کرد که با توجه به پیمان دفاعی متقابل که یک روز قبل توسط پوتین و کیم امضا شد، سئول امکان ارسال تسلیحات به اوکراین را بررسی خواهد کرد.

پوتین گفت:

ارسال سلاح‌های مرگبار به مناطق جنگی در اوکراین، یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود. امیدوارم چنین اتفاقی نیفتد. اگر چنین شود، ما تصمیمی اتخاذ خواهیم کرد که احتمالاً رهبری کنونی کره جنوبی آن را دوست نخواهد داشت.

کره جنوبی در سال‌های اخیر شاهد رشد عمده‌ای در فروش تسلیحات در سطح بین‌المللی بوده است اما سیاستی طولانی‌مدت در جلوگیری از فروش تسلیحات به مناطق جنگی دارد که به‌رغم درخواست‌های ایالات متحده آمریکا و اوکراین برای بازنگری در این سیاست به آن پایبند بوده است.

بحث در این‌باره که توافق‌نامه روسیه و کره شمالی تا چه اندازه تعهد امنیتی دارد، همچنان در میان صاحب‌نظران ادامه دارد. برخی از تحلیلگران این توافق را بازسازی کامل اتحاد کشورها در دوران جنگ سرد می‌دانند، برخی دیگر می‌گویند این توافق بیشتر نمادین است.

آنکیت پاندا، تحلیلگر ارشد در بنیاد «کارنگی برای صلح بین‌المللی»، گفت به‌نظر می‌رسد متن توافق‌نامه به دقت نوشته شده است تا به معنای اقدام نظامی خودکار تلقی نشود. اما «نمای اصلی در اینجا این است که هر دو طرف مایلند به جهان نشان دهند که تا چه حد قصد دارند دامنه همکاری‌های خود را گسترش دهند».

پوتین در اظهارات خود به خبرنگاران در هانوی در مورد سخنانی که در اوایل ماه جاری میلادی درباره تسلیحات هسته‌ای بیان کرد، توضیح داد و گفت مسکو به تغییرات احتمالی در دکترین خود در مورد استفاده از این تسلیحات می‌اندیشد. او گفت این موضوع با تغییر دیدگاه‌های دشمنان روسیه در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای عنوان شده است.

دکترین کنونی روسیه مبنی بر آن است که از سلاح‌ هسته‌ای ممکن است در پاسخ به حمله هسته‌ای دشمن یا در حمله متعارفی که تهدید وجودی برای کشور باشد، استفاده کند.

از زمان شروع جنگ در اوکراین، برخی تحلیلگران نظامی روسیه از تجدیدنظر در این دکترین حمایت می‌کنند و حتی با نوعی حمله هسته‌ای موافقند که دشمنان در غرب را «هوشیار» کند.

پوتین به خبرنگاران گفت که روسیه به تغییر دکترین خود فکر می‌کند، زیرا دشمنان بالقوه این کشور در حال کار بر روی «عناصر جدید» مرتبط با کاهش آستانه استفاده از سلاح هسته‌ای هستند. او در این‌باره گفت:

به‌ویژه، سلاح‌های انفجار هسته‌ای با قدرت بسیار کم در حال توسعه هستند و ما می‌دانیم که در محافل کارشناسی غرب ایده‌هایی وجود دارد که براساس آن‌ها می‌توان از چنین ابزارهای تخریبی استفاده کرد.

پوتین در همین حال افزود «هیچ چیز وحشتناکی» در این مورد وجود ندارد، اما روسیه باید به آن توجه کند.

پوتین از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، یا به‌قول او «عملیات نظامی ویژه» برای تأمین امنیت کشور، بارها در مورد قدرت زرادخانه هسته‌ای روسیه صحبت کرده و به غرب هشدار داده است که اگر بیشتر وارد این جنگ شود بروز یک درگیری بین‌المللی جهان را تهدید خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.