ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام توماج صالحی، خواننده معترض رپ در دیوان عالی کشور «نقض» شد

پرونده توماج همچنان درجریان است و برای رسیدگی دوباره به شعبه هم‌عرض می‌رود.

امیر رئیسیان یکی از وکلای توماج صالحی، خواننده سبک رپ، از نقض حکم اعدام موکلش در دیوان عالی کشور خبر داد.
این وکیل دادگستری در حساب ایکس (توییتر سابق) خود نوشت:

چنانکه انتظار می‌رفت دیوان عالی کشور از یک خطای غیر قابل جبران قضایی جلوگیری کرد. حکم اعدام ‎توماج صالحی نقض شد و بر اساس حکم فرجامی شعبه ٣٩ دیوان عالی کشور، پرونده جهت رسیدگی به شعبه هم‌عرض ارجاع خواهد شد. شعبه دیوان در حکم دقیق خود ضمن نقض حکم اعدام، مجددا تاکید کرده است که حتی حکم حبس قبلی (۶سال و سه ماه) بدون رعایت قواعد تعدد جرم بوده و بر خلاف ماده ١٣١ و مازاد بر مجازات قانونی است.

پیش‌تر سازمان عفو بین‌الملل در نامه‌ای اعتراضی به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواهان لغو حکم اعدام توماج صالحی، خواننده معترض رپ شده بود.

عفو بین‌المل اعلام کرده بود که توماج صالحی، صرفاً به دلیل مشارکت در جنبش «زن، زندگی، آزادی» و پست‌های انتقادی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در شبکه‌های اجتماعی به اعدام محکوم شده است.

شعبه‌ یک دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان توماج صالحی را به اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم کرده بود. این در حالی است که دیوان عالی کشور پیش از این حکم قبلی اعدام برای توماج صالحی را لغو و او را به شش سال و سه ماه زندان محکوم کرده بود.

هم‌چنین عفو بین‌الملل گفته بود که محاکمه توماج صالحی «به‌شدت ناعادلانه» بود و «مقامات [جمهوری اسلامی] شکایت‌های او از شکنجه، از جمله شوک الکتریکی، تهدید به مرگ و ضرب‌وشتم‌های مکرر که منجر به شکستگی استخوان و اختلال در بینایی یک چشم او شد را رد می‌کنند».

پیش از نیز هنرمندان، موسیقیدانان، نویسندگان و شخصیت‌های برجسته فرهنگی ضمن اعلام همبستگی با توماج صالحی نوشته‌ بودند:

هنر باید اجازه داشته باشد که انتقاد کند، تحریک کند، اقتدار را زیر سوال ببرد و به چالش بکشد. این هم حق و هم وظیفه ما هنرمندان است. (…) هیچ هنرمندی نباید به دلیل استفاده از حق آزادی بیان خود مورد آزار و اذیت قضائی قرار گیرد، چه رسد به این‌که به اعدام محکوم شود.

هم‌چنین پیش‌تر استینگ، خواننده، نوازنده و آهنگساز بریتانیایی موسیقی راک، بلوز و جاز، مارگارت اتوود، نویسنده و فمینیست کانادایی، الیف شافاک، رمان‌نویس ترکیه‌ای، نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی ـ بریتانیایی که مدت‌ها در ایران حکومت او را به گروگان گرفته بود و همسرش ریچارد رتکلیف، کاترین دان، نویسنده و رئیس انجمن قلم ایرلند از توماج صالحی حمایت کرده بودند.

توماج صالحی نخستین بار شهریور ۱۴۰۰ بازداشت و به شش ماه زندان تعلیقی محکوم شد. آبان ۱۴۰۱ همزمان با خیزش «زن، زندگی، آزادی» مأموران امنیتی بار دیگر او را بازداشت کردند. او در زندان شکنجه شد و یک سال بعد، آبان ۱۴۰۲ به قید وثیقه از زندان بیرون آمد. این آزادی اما تنها ۱۲ روز دوام داشت. ۹ آذر ۱۴۰۲ بار دیگر مأموران امنیتی او را با خشونت بازداشت کردند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.