ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش هفتگی

جای خالی معلولان در انتخابات جمهوری اسلامی ـ مجلس یازدهم چگونه «راه اجرای ماده ۲۷» را بست

بالاخره مدیرعامل مؤسسه خیریه نرجس شیراز برکنار شد و رسانه‌های داخل ایران مکرر نوشتند که چرا مطالبات جامعه معلولان ایران در انتخابات جمهوری اسلامی مطرح نمی‌شود.

در گذر هفته اخیر، بیشترین خبری که در موضوع جامعه معلولان ایران منتشر شد، جای خالی صحبت از آنها در سخنان نامزدهای انتخابات جمهوری اسلامی است. در کنار آن، بهروز مروتی، فعال حقوق کارگران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا صحبت از این کرد که مجلس یازدهم چگونه «نه تنها قدمی برای نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان و احقاق حقوق آنان برنداشت»، «بلکه با یک توصیه به ظاهر حمایتی، راه را برای احقاق حقوق معلولان نیز کاملاً مسدود کرد».

«راهِ اجرای ماده ۲۷ بسته شد»

بهروز مروتی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا که با تیتر «انتقاد از اقداماتِ مجلس یازدهم در پوشش مصوبات حمایتی: راهِ اجرای ماده ۲۷ بسته شد» منتشر شد، گفت:

همان‌طور که می‌دانیم، مطابق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، بهزیستی مکلف است به معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد و نیازمند، کمک هزینه معیشتی به میزان حداقل دستمزد سالانه پرداخت کند. اما مجلس یازدهم، به جای فشار به دولت برای اجرای ماده ۲۷ و سایر مصوبات، سال گذشته و امسال، یک بند به ظاهر حمایتی برای معلولان در قانون بودجه تصویب کرده که نه تنها با ماده ۲۷ قانون معلولان در تعارض و تضاد است، بلکه عملاً به بهزیستی اجازه می‌دهد ماده ۲۷ را سلیقه‌ای و براساس سقف اعتبارات ـ که هیچ‌گاه هم متناسب با نیازها نیست ـ اجرا کند.

مروتی افزود:

مطابق بند «ب تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۲» و بند «ب تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۳»، بهزیستی مکلف است به معلولان شدید و خیلی شدید کمک هزینه معیشتی براساس سقف اعتبارات و آئین‌نامه هیئت وزیران پرداخت کند. همین امر دست بهزیستی را برای میزان پرداخت و ادعای اجرای تبصره‌های مذکور و حتی ادعای اجرای ماده ۲۷ کاملاً باز گذاشته است. به طوری که بهزیستی توانسته با استناد به همین دو تبصره، رأی دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری را به نفع خودش برگرداند.

همراه این مطلب، رأی دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نیز منتشر شد که دولت را مکلف به اجرای این قانون می‌کند. پویا جامه‌کوهی، نوجوان فعال حقوق معلولان در ایکس/توییتر سابق نوشت:

با سلام و عرض ادب وقتی که همه مسئولان در یک جبهه باهم متحد هستن و دوستی شون صد برابر میشه اونم ظلم به جامعه معلولان هستش و در این یک مورد اونقدر باهم خوبن و همدیگرو دوست دارن که انگار قراره به اسرائیل حمله کنن اینم سند ظلم و خیانت مجلس و بهزیستی در حق معلولان.

«جالی خالی معلولان در برنامه‌های کاندیداها»

علی‌همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا که با تیتر «جای خالی معلولان در برنامه‌های کاندیداها» منتشر شد نیز خواستار اجرای قانون‌های جمهوری اسلامی در مورد افراد معلول شد و گفت این تنها قدم اول است و کار برای انجام زیاد:

انتظارات ما از رئیس جمهوری آینده فقط در چارچوب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیست، زیرا قانون مذکور قانونی حداقلی در کشور برای رفع تبعیض‌ها علیه افراد دارای معلولیت است؛ این قانون به رفع تبعیض‌های اقتصادی، اجتماعی و گاهی زیستی توجه دارد و این در حالیست که نسبت به تبعیض‌های اجتماعی و سیاسی که علیه معلولان روا داشته می‌شود سکوت شده و جایگاهی برای آن قائل نشده‌ است.

بهروز مروتی، در مصاحبه با روزنامه پیام ما که با تیتر «رئیس‌جمهور آینده قانون حمایت از معلولان را اجرا کند» منتشر شد، اشاره کرد که مسائل معلولان «حتی جزو سئوالات مجریان برنامه‌های تبلیغات تلویزیون نیز نبوده است» و افزود:

در حوزه معلولان مطالبات ما حول سه محور است. پیشگیری از معلولیت، توانبخشی و توانمندسازی معلولان. در حوزه پیشگیری از معلولیت ضعف عملکرد داریم و متأسفانه با تصویب قانون جوانی جمعیت خیلی بیشتر به عدم پیشگیری دامن زده‌ایم. همانطور که می‌دانید در دو سه سال اخیر آمار تولد نوزادان معلول اعلام نمی‌شود و محرمانه شده است، لذا دولت جدید کاری که باید انجام دهد این است که بررسی کنند از زمان اجرای قانون جوانی جمعیت چند درصد به آمار معلولان کشور افزوده شده است. در حوزه پیشگیری همچنین در مباحثی چون بیماری‌ها و تصادفات جاده‌ای کاری انجام نشده است. در حالی که سالانه ما حدود ۴۰۰ هزار مصدوم داریم و نزدیک به ۲۰هزار نفر فوتی.

اکانت «کمپین معلولان» در شبکه اجتماعی ایکس هم با اشاره به خبر اینکه «کشور با بحران کمبود تخت توانبخشی مواجه است؛ سالانه به ۲۵۰ هزار تخت توانبخشی نیاز است و فقط دو بیمارستان در تهران، حدود ۱۵۰ تخت توانبخشی دولتی وجود دارد» در یک توییت پرسید:

در دولت کدام‌تان قانون معلولان بدون هیچ‌گونه عذر و بهانه و برخوردهای امنیتی و سرکوب تجمعات اعتراضی، اجرا خواهد شد؟!

یک مانیفست که توسط تیم مسعود پزشکیان منتشر شده است، وعده‌هایی به جامعه معلولان ایران می‌دهد اما مشخصاً از خواسته‌های آنان، مانند اشاره مشخص به اجرای قانون حمایت از معلولان حمایت نمی‌کند.

بالاخره مدیر عامل مؤسسه خیریه نرجس شیراز برکنار شد

رؤیا بابایی، خبرنگار حوزه معلولان در یک توییت نوشت:

بعد از یک سال پیگیری و خوردن خون‌ جگر بالاخره هدایت‌الله بهاء‌الدینی، مدیرعامل فاسد و سوءاستفاده‌گر مؤسسه خیریه نرجس شیراز که از صدقات کودکان معلول و معصوم‌ ارتزاق می‌کرد با رأی دادگاه برکنار شد! اما اگر خبرنگار قراره بیفته دنبال اثبات جرم و جنایت‌ در مراکز، پس نقش بهزیستی چیه؟

در گزارش «مدیرعامل مؤسسه خیریه نرجس شیراز برکنار شد/ ممنوع‌الورودی‌ مدیران‌ به مؤسسه» که بابایی برای خبرآنلاین نوشت، آمده است:

مدیرعامل مؤسسه خیریه نرجس شیراز با داشتن انواع تخلف‌ها در کارنامه خود بالاخره با رأی دادگاه برکنار و ورود همسر، فرزند و معاون مالی وی که در ارتکاب تخلف‌ها با او همکاری داشتند به مؤسسه ممنوع‌ شد.

بابایی همچنین نوشت:

این افراد با سوء‌استفاده از ظرفیت و امتیازات مرکز و به نام تأمین هزینه برای نگهداری از معلولان ساکن در آن‌ به جمع‌آوری پول از خیرین و مردم اقدام کرده و با سوء‌استفاده از کمک‌های مردمی توانسته بودند میلیاردها تومان پول به جیب بزنند. بررسی‌های‌ دادگاه نشان می‌دهد آنها نه تنها درآمدهای مؤسسه را صرف نگهداری درست از معلولان نمی‌کردند بلکه معلولان بارها در این‌ مؤسسه مورد آزار قرار گرفته‌اند و مدیران مؤسسه هدایا و کمک‌های مردم به مؤسسه‌ را به استفاده شخصی درمی‌آوردند.

«کارکنان بهزیستی با داوطلبان امور خیریه اشتباه گرفته شده‌اند»

در گزارشی دیگر که با تیتر «سخت‌ترین کار، کمترین حقوق / کارکنان بهزیستی با داوطلبان امور خیریه اشتباه گرفته شده‌اند» منتشر شد، رؤیا بابایی در موضوع وضعیت بد کارکنان بهزیستی نوشته است و از کارمندانی صحبت می‌کند که با «حدود ۱۵ سال سابقه و تحصیلات کارشناسی ارشد به ۱۱ میلیون تومان» حقوق ماهانه محدود شده‌اند. بابا‌یی به نقل از یک مدیر میانی سازمان بهزیستی نوشت:

 چند سال پیش موضوع حقوق کارمندان بهزیستی ظاهراً در قالب طرح یکسان‌سازی مورد بررسی قرار گرفت اما از آنجا که سازمان بهزیستی، در ظاهر نهادی غیرتجاری و صرفاً حمایتی است، متأسفانه مسئولان، همواره کارکنان این سازمان را با داوطلبان فعالیت در خیریه‌ها اشتباه می‌گیرند و با همین دیدگاه نه قادر به شناخت تخصص‌های مورد نیاز بهزیستی هستند و نه به افزایش حقوق و مزایای کارکنان بهزیستی رضایت می‌دهند.

از قول یکی از مدیران بهزیستی در یکی از استان‌های کشور هم نوشته شده:

رئیس فعلی در سال‌های گذشته، در سفر به استان‌ها و ملاقات با کارکنان زحمتکش بهزیستی در شهرهای مختلف، در پاسخ به پایین بودن حقوق و دستمزد کارکنان، بارها با تندی آنان را مورد حجمه قرار داده و با دعوت آنها به کار فی‌سبیل‌الله، آنها را برای ابراز گله‌مندی به خاطر پایین بودن دستمزدها زیر سئوال برده، این در حالی‌ست که کارکنان بهزیستی به فعالیت خود در این سازمان به چشم شغل و ممر درآمد نگاه می‌کنند و طبیعتاً مخارج زندگی و اجاره خانه با نیت فی‌سبیل‌الله قانع نمی‌شوند.

گزارش خبرآنلاین یادآور شد که اعتراضات کارکنان بهزیستی، از ۱۴ فروردین تا ۱۴ خرداد امسال ادامه شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.