ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر درباره حکم اعدام شریفه محمدی: پزشکیان اگر به‌دنبال تغییرات واقعی است احکام اعدام را متوقف کند

دیده‌بان حقوق بشر صدور حکم اعدام برای شریفه محمدی را محکوم کرد و با اشاره به محکومیت‌های پخشان عزیزی، وریشه مرادی، ژینا مدرسی گرجی و فعالان حقوق زنان در گیلان گفت مقام‌های ایرانی، زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی را بیشتر سرکوب می‌کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر پنج‌شنبه ۲۸ تیر / ۱۸ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای گفت دادگاه انقلاب ایران شریفه محمدی، فعال کارگری را با ادعای عضویت در یک گروه اپوزیسیون (کومله) به اتهام «بغی» به مرگ محکوم کرده اما او تا سال ۲۰۱۳ عضو تشکل‌های کارگری بوده است.

ناهید نقشبندی، سرپرست پژوهشگری ایران در دیده‌بان حقوق بشر، گفت:

مقام‌های ایران نه تنها بی‌وقفه فعالان زن را هدف می‌گیرند، بلکه سرکوب و حملات بیشتری نصیب زنان اقلیت‌های قومی و مذهبی می‌کنند.

نقشبندی افزود:

اگر پزشکیان، رئیس‌جمهوری جدید می‌خواهد نشان دهد که تغییرات واقعی را نمایندگی می‌کند، باید از توقف این سرکوب مداوم، از جمله احکام اعدام، آغاز کند.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر، شریفه محمدی در آذربایجان غربی به دنیا آمده و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری بود. این کمیته در سال ۲۰۰۵ به دست چندین فعال کُرد برای یاری‌رسانی و تسهیل ایجاد سازمان‌های مستقل کارگری بنا نهاده شد. نهادهای امنیتی ایران این کمیته را بدون ارائه مدرک به گروه کومله منتسب کردند.

این سازمان مدافع حقوق بشر افزوده است: «با وجود این‌که بنیانگذاران و اعضای این کمیته چندین بار دستگیر و زندانی شده‌اند، هیچ‌یک از آن‌ها متهم به «بغی» نشده است.»

دیده‌بان حقوق بشر همچنین به نامه ۱۶ زندانی سیاسی زن از زندان اوین در تاریخ ۱۹ تیر / ۹ ژوئیه اشاره کرده که در آن آمده بود «در کنار شریفه محمدی و تمام کسانی که خطر حکم مرگ تهدیدشان می‌کند» ایستاده‌اند.

این نامه می‌گوید: «شریفه محمدی، فعال کارگری، پس از هفت ماه بازداشت موقت، شکنجه، و بازجویی…با اتهاماتی بی‌پایه و اساس به اعدام محکوم شد». نرگس محمدی، برنده جایزه نوبل صلح، در میان امضاکنندگان این نامه بود.

دیده‌بان حقوق بشر گفته است که از زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۱) «مقام‌های ایران به سرکوب فعالان زن و مدافعان حقوق بشر شدت بخشیده، معیارهای سخت‌تری اتخاذ کرده، و احکام سنگینی برای سرکوب مخالفت و ساکت کردن صداهای اپوزیسیون صادر کرده‌اند» و این شامل محکومیت ۱۱ فعال سیاسی و مدافع حقوق زنان به زندان در گیلان و در ماه مارس (فروردین) گذشته می‌شود.

در این بیانیه آمده است:

هدف گرفتن اقلیت‌های قومی و مذهبی در سرکوب حکومت، در مناطقی نظیر کردستان و سیستان و بلوچستان آشکار است. پخشان عزیزی و وریشه مرادی، دو فعال سیاسی زن کُرد دیگر، در تهران به اتهام «بغی» تحت محاکمه هستند.

این بیاینه با اشاره به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان گفته است که مأموران اطلاعاتی وریشه مرادی، عضو جامعه زنان آزاد شرق کردستان (کژار)، را در روز اول ماه اوت ۲۰۲۳ (۱۰ مرداد ۱۴۰۲) در کرمانشاه دستگیر کردند و او نیز به «بغی» متهم شده است.

وریشه مرادی برای انجام اعترافات اجباری تحت فشار و تهدید قرار گرفته است. در ۲۶ دسامبر ۲۰۲۳ (۵ دی ۱۴۰۲) پس از پنج ماه حبس انفرادی او را به بند زنان زندان اوین منتقل کردند و او همچنان از حق خود برای تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم است.

مدافعان حقوق بشر همچنین اعلام کرده‌اند که مأموران اطلاعاتی پخشان عزیزی را نیز به اتهام «بغی» در چهارم ماه اوت ۲۰۲۳ (۱۳ مرداد ۱۴۰۲) دستگیر کردند. او پیش از آن در ۲۵ آبان ۱۳۸۸ در گردهمایی اعتراضی دانشجويان کُرد دانشگاه تهران عليه اعدام‌های سیاسی در کردستان بازداشت شد. او پس از چهار ماه بازداشت با سپردن وثیقه آزاد و پس از مدتی از ایران خارج شد و طی سال‌های اخیر در اقلیم کردستان عراق اقامت داشت. چندین عضو خانواده او نیز بازداشت شد و پس از چند روز بازجویی آزاد شدند. پخشان عزیزی اجازه دیدار با وکیل نداشته و با تهدید و فشار برای انجام اعترافات اجباری روبه‌رو بوده است.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین به محکومیت ژینا مدرسی گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان که در ماه مه ۲۰۲۴ (خردادماه سال جاری) در دادگاه انقلاب سنندج به ۲۱ سال زندان و تبعید اشاره کرده و گفته است او با اتهام‌های «تشکیل دسته و گروه غیرقانونی با هدف براندازی نظام؛ همکاری با گروه‌ها و دول متخاصم و تبلیغ علیه نظام» روبه‌رو شده است.

ناهید نقشبندی گفت:

مقام‌های ایران با سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات و دستگیری‌ها و بدرفتاری با فعالان زن، بی‌توجهی خود را به حقوق زنان واقلیت‌ها نشان داده‌اند. آن‌ها باید شریفه محمدی را فوراً آزاد کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.