ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: مجلس و دولت «یک صدا» باشند و هیئت وزیران «انقلابی» تشکیل بدهند

خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس به آنها توصیه کرد از دولت جدید حمایت کنند و به وزیران معرفی شده «فوری و فوتی» رای بدهند. همزمان از پزشکیان هم خواست وزیران «انقلابی» و «تا بن دندان معتقد به نظام اسلامی» به مجلس معرفی کند.

همزمان با رایزنی مسعود پزشکیان برای تشکیل هیئت وزیران، علی خامنه‌ای به او و نمایندگان مجلس گفت «مراقب باشند چه کسانی میدان‌دار می‌شوند».

رهبر جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه ۳۱ تیر در دیدار با نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به آنها توصیه کرد با دولت جدید «تعامل سازنده» داشته باشند، چرا که به گفته او «موفقیت رئیس جمهوری و دولت جدید، موفقیت همه است».

این دیدار در آستانه تشکیل هیئت وزیران چهاردهمین دولت جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. مسعود پزشکیان نیز در این دیدار حضور داشت. او برای تشکیل هیئت دولت یک هیئت ویژه تشکیل داده است که حامیان او آن را «شورای انتقال دولت» نامگذاری کرده‌اند.

خامنه‌ای به نمایندگان مجلس گفت: «همه کمک کنند که رئیس‌جمهور بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد انجام بدهد.». او «کار فوری و فوتی مجلس» را «رای به کابینه‌ای که پزشکیان ارائه خواهد کرد» عنوان و در ادامه به او و نمایندگان مجلس توصیه کرد کسانی را میدان‌دار کنند که «امین، صادق، متدین و از بن دندان به نظام جمهوری اسلامی معتقد باشد».

رهبر جمهوری اسلامی «امید داشتن به آینده»، «اشتهار به پاکدستی»، «نداشتن سابقه سو» و «داشتن نگرش ملی» را از دیگر شاخص‌هایی برشمرد که اعضای هیئت دولت چهاردم باید داشته باشند.

شاخص‌های تعیین شده از سوی علی خامنه‌ای برای وزیران دولت جدید ممکن است راه را بر برخی از گزینه‌های احتمالی ببند. بنا بر آنچه که رسانه‌های نزدیک به پزشکیان منتشر کرده‌اند برخی از وزیران دولت‌های حسن روحانی و محمد خاتمی در فهرست گزینه‌های هیئت وزیران دولت چهاردهم قرار دارند.

او پیش از برشمردن این شاخص‌ها از نمایندگان مجلس خواست که هر چه سریعتر به کابینه پیشنهادی رای بدهند.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش به نمایندگان مجلس و دولت حکم کرد «منشاء دو صدایی نباشند»، «سیاه نمایی نکنند» و «منشاء تشنج در امنیت روانی نشوند». او همچنین به نمایندگان گفت هر کجا که نظری می‌دهند و حرفی می‌زنند باید «مخاطب شما دلگرم بشود به اینکه شما طرفدار اتحاد و اتفاق و همدستی و همدلی نیروها هستید. خلاف این را نبایستی پیام بدهید.»

سخنان خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از سوی حامیان مسعود پزشکیان به حمایت رهبر جمهوری اسلامی از او تعبیر شد. پزشکیان در این دیدار به عنوان نماینده مجلس حضور داشت. به گفته نمایندگان مجلس، او لازم نیست از نمایندگی مجلس استعفاء کند و تنفیذ حکم ریاست جمهوری او از سوی خامنه‌ای به معنای استعفاء خواهد بود.

پزشکیان در انتخابات زودرس ریاست‌جمهوری ایران توانست در رقابت با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و سعید جلیلی پیروز شود.

تایید صلاحیت مسعود پزشکیان و پیروزی او در انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شد سعید جلیلی یا محمدباقر قالیباف جانشین ابراهیم رئیسی شوند، این گمانه که او در انتخابات مهندسی شده پیروز شده است را تقویت کرد. او بارها در مناظره‌های انتخاباتی گفت که برنامه‌اش برای اداره کشور «سیاست‌ها و راهبردهای رهبر جمهوری اسلامی» است.

رئیس‌جمهوری منتخب ایران که تنها یک چهارم واجدین شرایط رای دادن او را انتخاب کردند، برای انتخاب وزیران دولت چهاردهم یک شورای ویژه تشکیل داده و وعده کرده است وزیران جدید را با مشورت نهادهای مدنی و صنفی، نمایندگان اصناف و گروه‌های سیاسی انتخاب کند. ترکیب اعضای این شورا در روزهای گذشته موجب انتقاد برخی از گروه‌ها شده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه اسبق ایران که پس از افشای یک فایل صوتی و سفر بشار اسد به ایران بدون اطلاع او، از مقام خود استعفاء کرد، ریاست این شورا را برعهده دارد. گروه‌های موسوم به «اصولگرایان انقلابی» که به بسیج و سپاه پاسداران نزدیک هستند، حضور ظریف در این شورا را نشانه بازگشت «جریان‌ غرب‌گرا» به دولت توصیف می‌کنند. آنها جمعه ۲۹ تیر در نمازجمعه تهران علیه ظریف شعار دادند.

پزشکیان اما بدون توجه به این واکنش‌ها در نخستین روزهای پس از پیروزی در انتخاباتی که کمتر از ۵۰ درصد دارندگان حق رای در آن شرکت کردند، با فرماندهان سپاه، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و گروه‌های مذهبی و سیاسی «اصول‌گرا» دیدار کرد.

او که بارها خود را «دوست‌دار» و «پیش برنده راهبردها»ی رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرد، امیدوار است بتواند با حمایت علی خامنه‌ای هیئت دولت مورد اعتماد او را تشکیل بدهد. بنا بر آنچه که تا به حال از منابع نزدیک به پزشکیان منتشر شده است او تا به حال برای معرفی عباس عراقچی به عنوان وزیر خارجه و علی طیب‌نیا در مقام فرمانده اقتصادی دولت با رهبر جمهوری اسلامی به توافق رسیده است. برخی از رسانه‌ها نیز گزارش کرده‌اند برای نخستین بار در هیئت وزیران یک وزیر سنی معرفی خواهد شد و از عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس به عنوان نامزد وزارت راه و شهرسازی نام برده‌اند.

بر اساس قانون نانوشته رئیس دولت حداقل وزیران اطلاعات، کشور و خارجه را با نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی معرفی می‌کند. خامنه‌ای در سال‌های اخیر حوزه دخالت خود را به وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی بسط داده است.

او از پزشکیان و مجلس شورای اسلامی خواست در «همکاری با یکدیگر» یک هیئت وزیران «متشرع و با ایمان» و «انقلابی» تشکیل دهند که «امور کشور را پیش ببرد». تاکید بر «انقلابی» بودن هیئت دولت این احتمال را تقویت می‌کند که بخشی از اعضای هیئت دولت چهاردهم را نسل جوان‌تر جریان موسوم به «اصول‌گرایان» که در دولت ابراهیم رئیسی صاحب مقام دولتی شدند و افراد نزدیک به محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی تشکیل دهند.

این خبر با اطلاعات تازه به روز خواهد شد یا محتوای آن تغییر می کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.