ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کامالا هریس پس از دیدار با نتانیاهو: زمان پایان یافتن جنگ غزه فرارسیده است

کامالا هریس پس از گفت‌وگو با نتانیاهو «نگرانی جدی خود را در مورد وضعیت وخیم انسانی در غزه» ابراز کرد و گفت در این‌باره سکوت نخواهد کرد. لحن او با نتانیاهو تندتر از جو بایدن بود.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، پنج‌شنبه ۴ مرداد / ۲۵ ژوئیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را برای کمک به دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه تحت فشار قرار داد و لحنی سخت‌تر از جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گرفت.

نتانیاهو دوشنبه وارد واشنگتن شد. او پس از سخنرانی در کنگره، روز پنج‌شنبه ابتدا با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد و سپس به دیدار هریس رفت.

هریس پس از گفت‌وگوی رودررو با نتانیاهو در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «زمان پایان یافتن جنگ [غزه] فرارسیده است».

پس از کناره‌گیری بایدن از رقابت‌های انتخاباتی در روز یکشنبه گذشته، کامالا هریس، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود.

او گفت: «ما نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم در برابر رنج [مردم غزه] بی‌اعتنا باشیم و من ساکت نخواهم شد.»

سخنان هریس لحن تند و جدی داشت و این پرسش را پیش کشید که در صورت انتخاب شدن هریس به‌عنوان رئیس جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر، آیا او در برخورد با نتانیاهو، نزدیکترین متحد ایالات متحده در خاورمیانه تهاجمی‌تر خواهد بود یا خیر.

پیش از دیدار هریس با نتانیاهو، جو بایدن با نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات کرد و به او گفت که باید شکاف‌ها را برای دستیابی به آتش‌بس در غزه از میان بردارد و موانع موجود در جریان کمک‌های ارسالی به غزه را برطرف کند.

آتش‌بس در غزه ماه‌ها موضوع مذاکره بوده است. مقام‌های آمریکایی معتقدند که طرفین بیش از هر زمان دیگری به توافق بر سر آتش‌بس شش هفته‌ای در ازای آزادی زنان، بیماران، سالمندان و گروگان‌های مجروح توسط حماس نزدیک شده‌اند.

کامالا هریس گفت: «تحرکات امیدوارکننده‌ای در مذاکرات برای دستیابی به توافق صورت گرفته است، و همانطور که به نخست‌وزیر، بنیامین نتانیاهو گفتم، زمان انجام این توافق فرارسیده است».

هریس افزود تصور رسیدن به راه‌حل دو کشوری دشوار است اما این تنها مسیری است که تضمین می‌کند اسرائیل یک کشور یهودی و دموکراتیک باقی بماند.

اگرچه او به‌عنوان معاون رئیس‌جمهوری آمریکا سخنان بایدن در مورد حق اسرائیل در دفاع از خود را تکرار کرد اما گفت با رویکرد نظامی اسرائیل موافق نیست. هریس گفت: «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند اما نحوه انجام آن مهم است.»

در ماه مارس گذشته او به‌صراحت اعلام کرد که اسرائیل در طول حمله زمینی خود به فلسطین به اندازه کافی برای کاهش «فاجعه انسانی» تلاش نمی‌کند. پس از آن او در مورد «پیامدهای» تهاجم گسترده اسرائیل به رفح در جنوب غزه، جایی که فلسطینی‌ها به آن پناه برده‌اند، هشدار داد.

جنگ در غزه اختلاف‌ها در حزب دموکرات آمریکا را دامن زد، این حزب را زیر فشار قرار داد و ماه‌ها اعتراضات گسترده‌ای علیه بایدن برانگیخت. کاهش حمایت آمریکایی‌های عرب‌تبار از این حزب می‌تواند به بخت دموکرات‌ها در میشیگان لطمه زند، یعنی یکی از معدود ایالت‌هایی که رأی آن احتمالاً در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر تعیین‌کننده است.

هریس با اشاره تلویحی به این نگرانی‌ها از آمریکایی‌ها خواست تا به «تلاش‌ها برای درک پیچیدگی، تفاوت‌های ظریف و تاریخ منطقه [خاورمیانه] کمک کنند». او خطاب به «همه کسانی که خواستار آتش‌بس هستند و به همه کسانی که آرزوی صلح دارند»، گفت: «شما را می‌بینم و می‌شنوم. بیایید توافق را انجام دهیم تا بتوانیم برای پایان دادن به جنگ آتش‌بس برقرار کنیم».

بایدن روز چهارشنبه در سخنانی تمایل به وحدت در حزب دموکرات را به‌عنوان عامل اصلی شکست دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی عنوان کرد. او گفت تصمیم گرفته که به دنبال انتخاب مجدد نباشد و در عوض از کامالا هریس در رقابت‌های انتخاباتی حمایت کند.

هریس روابط نزدیکتری با منتقدان درون حزب دموکرات دارد. برخی از آن‌ها از بایدن خواسته‌اند تا به دلیل نگرانی از تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی در غزه، برای ارسال تسلیحات ایالات متحده به اسرائیل شرایطی قائل شود. ایالات متحده تأمین‌کننده اصلی تسلیحات اسرائیل و همواره از این کشور در شورای امنیت سازمان ملل محافظت کرده است.

بنیامین نتانیاهو در طول اقامت خود در ایالات متحده آمریکا همچنین قصد دارد با دونالد ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری در ملک او در مار-آ-لاگو فلوریدا دیدار کند. نتانیاهو هرگونه انتقاد از اقدامات نظامی کشورش در نوار غزه را رد می‌کند.

جنگ در غزه در ۷ اکتبر گذشته زمانی آغاز شد که شبه‌نظامیان حماس از غزه به جنوب اسرائیل حمله کردند و بر اساس آمار اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را به اسارت گرفتند.

حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه بیش از ۳۹ هزار کشته بر جای گذاشته و با تخریب بیشتر مناطق ساحلی، آواره شدن مردم غزه، قحطی و کمبود کمک‌های انسانی، فاجعه انسانی ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • AB

    دولت نتانیابو چندان دوامی نخواهد داشت و به احتمال قوی قبل از اینکه هریس رئیس جمهور شود، دولتش ساقط خواهد شد.