ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل ۱۵ فلسطینی دیگر را کشت، دو اسرائیلی با چاقو در تل‌آویو کشته شدند

همزمان با افزایش تنش‌ها و احتمال واکنش ایران به ترور هنیه، وزیر خارجه اردن به ایران سفر می‌کند.

پس از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران التهاب در منطقه افزایش یافته است. ایران می‌گوید برای یک حمله «وسیع‌تر» از آنچه که در فروردین ۱۴۰۳ صورت گرفت، آماده می‌شود. همزمان رایزنی‌های دیپلماتیک بیشتر شده است. آمریکا به عنوان متحد اصلی اسرائیل توان نظامی خود را در منطقه افزایش داده است. چندین کشور از اتباع خود خواسته‌اند لبنان را ترک کنند. حزب‌الله بامداد ۱۴ مرداد چند راکت به سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل پرتاب کرد. نظامیان اسرائیل حملات به باریکه غزه را ادامه دادند. یک فلسطینی هم در تل‌آویو با چاقو به چهار اسرائیلی حمله کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، یک فلسطینی با چاقو به چهار تن حمله کرد. مهاجم به ضرب گلوله اسرائیلی کشته شد. دو تن از افرادی که هدف حمله او قرار گرفتند هم کشته شدند. دو تن دیگر که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است به بیمارستان منتقل شدند.

منابع اسرائیلی هویت فرد مهاجم را عمار عوده از شهر سلفیت در کرانه باختری گزارش کردند. او صبح یکشنبه ۱۴ مرداد در منطقه حولون تل‌آویو به چهار اسرائیلی حمله کرد. نهادهای امنیتی اسرائیل گفتند عوده «بدون جواز» وارد تل‌آویو شده است.

ایتمار بن گویر، وزیر امنیت اسرائیل پس از این حمله خواستار تسلیح تمام اسرائیلی‌ها شد. سخنان او با واکنش یایر لاپید را برانگیخت تا بن گویر را به دلیل ناتوانی مسبب این واقعه بداند. لاپید در شبکه اجتماعی ایکس نوشت از وقتی او [بن گویر] وزیر شد خیابان‌های ما پر از جنایت و عملیات شده است.

رسانه‌های نزدیک به گروه‌های فلسطینی بدون اینکه مسئولیت حمله «استشهادی» را به گروهی نسبت بدهند، آن را پاسخ به ده ماه جنگ بی‌وقفه علیه فلسطینی‌ها خواندند.

پیش از این حمله، اسرائیل ۱۵ فلسطینی دیگر را در جریان دو حمله به اردوگاه جبالیا و دیرالبح کشتند. شمار فلسطینی‌های کشته شده در غزه در ده ماه اخیر به بیش از ۳۹ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است. این آمار تنها کشته شدگانی که جسد آنها پیدا شده است را شامل می‌شود. احتمال می‌رود شمار زیادی نیز همچنان زیرآوار مانده باشند.

اسرائیل در حالی که یک هیئت برای گفت‌وگو در باره آتش‌بس به مصر اعزام کرده است، حاضر نیست حملات را متوقف کند. در داخل اسرائیل انتقادها از نتانیاهو و دولت او روز به روز افزایش می‌یابد و منتقدان او معتقدند بر اساس نظر نتانیاهو هیچ‌گاه توافقی برای آتش‌بس و تبادل زندانیان دو طرف به دست نمی‌آید.

با این حال ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی‌ترین مدافع دولت اسرائیل همچنان امیدوار است نخست‌وزیر جنگ‌طلب و دولت افراطی اسرائیل را تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری برای پذیرش آتش‌بس قانع کند. همزمان اما آمریکا به منظور مقابله با حمله احتمالی ایران به اسرائیل، قوای نظامی خود را در منطقه تقویت کرده است.

مقام‌های ارشد حکومتی و نظامی در ایران تهدید کرده‌اند ترور اسماعیل هنیه، رهبر دفتر سیاسی حماس را بدون پاسخ نمی‌گذارند و پاسخی «وسیع‌تر» از حمله فروردین ۱۴۰۳ به اسرائیل خواهند داد.

ایران فروردین امسال پس از آنکه اسرائیل کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه را هدف قرار داد، چندین موشک و پهپاد به سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل شلیک کرد که شمار محدودی از آنها توانستند از گنبد آهنین عبور کنند.

نیروهای شبه نظامی همسو با ایران در یمن، لبنان و عراق نیز همراستا با ایران اعلام کردند به ترور هنیه پاسخ خواهند داد.

در همین راستا حزب‌الله لبنان بامداد ۴ اوت/۱۴ مرداد چندین موشک به بیت هلل، الجلیل و جولان شمالی شلیک کرد. رسانه‌های نزدیک به حزب‌الله نوشتند حدود ۵۰ موشک پرتاب شده است. منابع اسرائیلی هم پرتاب موشک‌ها را تایید کردند اما تا به حال گزارشی از تلفات احتمالی این حملات منتشر نشده است.

همزمان با این حملات رسانه‌های ایران و کشورهای منطقه از سفر وزیر خارجه اردن به تهران خبر دادند. ایمن صفدری قرار است ۱۴ مرداد به تهران برود و با سرپرست وزارت خارجه در باره تحولات منطقه گفت‌وگو کند. احتمال می‌رود واکنش ایران به ترور هنیه یکی از مهترین محورهای این دیدار باشد.

اردن از سوی ایران و همپیمانانش به همکاری با اسرائیل متهم است و روابط نزدیکی با آمریکا و همچنین اسرائیل دارد. مشخص نیست که آیا صفدری پیام ویژه‌ای را از سوی آمریکا به ایران منتقل می‌کند یا نه.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.