ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ اوکراین: در منطقه کورسک روسیه وضعیت فوق‌العاده اعلام شد

وضعیت فوق‌العاده در کورسک پس از حمله و پیشروی اوکراین در این منطقه مرزی اعلام شد. مردم دو طرف مرز تخلیه شدند. پوتین از یک اقدام «تحریک‌آمیز بزرگ» سخن گفت.

در پی حمله نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک روسیه، مسکو در این منطقه وضعیت اضطراری فوق‌العاده اعلام کرد و حفاظت از نیروگاه هسته‌ای آن‌جا را افزایش داد. الکسی اسمیرنوف، فرماندار اجرایی منطقه کورسک در شبکه اجتماعی تلگرام گفت: «منطقه کورسک همچنان با وضعیت عملیاتی دشواری در مناطق مرزی مواجه است».

خبرگزاری تاس روسیه پیش از این گزارش داده بود که منطقه کورسک سه‌شنبه ۱۶ مرداد / ۶ اوت هدف حمله گسترده اوکراین قرار گرفت. سامانه پدافند هوایی روسیه ۲۶ هواپیمای بدون سرنشین و چندین راکت را در آسمان این منطقه سرنگون کرد و پنج نفر نیز کشته شدند.

اوکراین روز چهارشنبه ۱۷ مرداد / ۷ اوت نیز حملات خود به منطقه کورسک را ادامه داد و به‌گفته رسانه‌های روسیه پدافند هوایی روسیه چهار پهپاد اوکراین را در این روز سرنگون کرد.

پس از این حملات ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه حمله اوکراین به منطقه مرزی کورسک را «اقدام تروریستی علیه غیرنظامیان» نامید.

ساکنان مرزی روسیه تخلیه شدند

نخستین گروه از ساکنان تخلیه شده از منطقه مرزی روسیه به اوریول، منطقه همسایه اعزام شدند. به‌گفته وزارت بهداشت روسیه، بیش از ۳۰ نفر در اثر گلوله‌باران اوکراین در منطقه کورسک زخمی شدند. از این تعداد، دست‌کم ۱۹ نفر در بیمارستان‌ها بستری هستند. در میان مجروحان، یوگنی پادوبنیج، مشهورترین خبرنگار جنگی تلویزیون روسیه دیده می‌شود. تلویزیون دولتی روسیه گزارش داد که او در یک بیمارستان محلی تحت درمان است. به گزارش رسانه‌ها، او در اثر حمله پهپاد دچار سوختگی شدید شده است.

افزایش حفاظت از نیروگاه هسته‌ای کورسک

همزمان، گارد ملی روسیه حفاظت از نیروگاه هسته‌ای کورسک را افزایش داد. این نیروگاه دارای چهار واحد و خروجی تقریباً دو گیگاوات است و در فاصله ۶۰ کیلومتری از مرز اوکراین قرار دارد. به‌گفته مقام‌های محلی، افزون بر این، نیروهای بیشتری برای مبارزه با «خرابکاران» و شناسایی آن‌ها به مناطق کورسک و بلگورود وارد شدند. این اقدام با همکاری نیروهای مرزی روسیه و ارتش انجام می‌شود.

تأمین گاز تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟

روز چهارشنبه نیروهای اوکراینی با پشتیبانی تانک و توپخانه از منطقه «سومی» در نزدیکی سودجا در مرز روسیه عبور کرده و بر اساس گزارش‌ها کنترل چندین روستا را به‌دست گرفتند. بر اساس اطلاعات روسیه، یک‌هزار سرباز اوکراینی در این عملیات شرکت دارند. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده، آن‌ها تا ۱۵ کیلومتر به سمت نیروگاه هسته‌ای پیشروی کردند.

احتمال می‌رود تأسیسات گازی گاز سودژا در پشت مرز به کنترل نیروهای اوکراینی در آمده باشد. این تأسیسات برای انتقال گاز طبیعی روسیه از طریق اوکراین به اسلواکی و اتریش استفاده می‌شود. در سال ۲۰۲۳، با وجود ادامه جنگ، ۱۴,۶ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی از این طریق به اتحادیه اروپا منتقل شد. ویدئویی که در کانال‌های اوکراینی پخش شده است، حدود ۲۰ مرزبان روسی اسیر شده را در منطقه کورسک نشان می‌دهد. اما آن‌ها را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد.

«اقدام تحریک‌آمیز بزرگ»

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری این کشور روز چهارشنبه در یک نشست تلویزیونی با اعضای دولت حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در منطقه کورسک را «اقدام تحریک‌آمیز بزرگ» خواند.

پوتین گفت نیروهای اوکراینی، بدون هیچ ملاحظه‌ای هدف‌های غیرنظامی، مناطق مسکونی و آمبولانس‌ها در منطقه کورسک را با انواع سلاح‌ها از جمله موشک گلوله‌باران می‌کنند.

دمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه تهدید کرد که حمله به اوکراین را گسترش خواهد داد. او گفت عملیات نظامی روسیه دیگر نباید محدود به تأمین امنیت مناطقی در اوکراین باشد که روسیه آن‌ها را قلمرو خود می‌داند.

مدودف همچنین افزود نیروهای مسلح باید به سمت شهرهای اودسا، خارکف (خارکیف)، دنیپرو، میکولایف، کی‌یف و فراتر از آن حرکت کنند. این پیشروی تنها در صورتی متوقف خواهد شد که روسیه آن را سودمند بداند.

هنوز از سوی کی‌یف هیچ اظهارنظری در مورد وضعیت منطقه کورسک نشده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در سخنرانی عصر چهارشنبه خود تنها به مشورت با الکساندر سیرسکی، فرمانده کل ارتش اشاره کرد. او گفت: «جزئیات بعد اعلام خواهد شد».

حملات روسیه به منطقه «سومی»

از سوی دیگر ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین از استفاده شدید روسیه از بمب‌های «گلاید»، موسوم به بمب «سُرِشی» در منطقه مرزی «سومی»، که هم مرز با کورسک است، خبر داد. بنا به این گزارش حدود ۳۰ بمب گلاید تنها به این منطقه پرتاب شد. افزون بر این، توپخانه روسیه چند مکان در این منطقه را هم با گلوله‌باران کرد.

وزارت دفاع روسیه شب گذشته ویدئویی از استفاده از موشک کوتاه برد اسکندر-ام را به نمایش گذاشت. این حمله موشکی با یک بمب خوشه‌ای یک مرکز تجمع نیروهای اوکراینی را در منطقه «سومی» هدف قرار داد. این اطلاعات را هم نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد.

با توجه به درگیری شدید در منطقه کورسک و گلوله باران روسیه در منطقخ «سومی»، مقام‌های اوکراین دستور تخلیه سایر نقاط در «سومی» را صادر کردند. فرماندار نظامی «سومی» در تلویزیون اوکراین اعلام کرد، این اقدام شامل ساکنان ۲۳ شهرک خواهد شد. قرار است حدود شش هزار نفر از جمله بیش از ۴۰۰ کودک و نوجوان از منطقه نزدیک مرز به منطقه امن منتقل شوند.

آمریکا: اطلاعی از حمله اوکراین نداشتیم

در واشنگتن، کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت واشنگتن هیچ اطلاع قبلی از حمله اوکراین به منطقه کورسک نداشته است و به دنبال توضیح کی‌یف در مورد این حمله است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تأکید کرد که ایالات متحده سیاست خود را در مورد استفاده اوکراین از تسلیحات ارائه‌شده از سوی آمریکا تغییر نداده است. براساس این سیاست اوکراین از این سلاح‌ها تنها «برای هدف قرار دادن تهدیدهای قریب‌الوقوع در آن سوی مرز» استفاده کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به سخنان پوتین گفت: «این‌که کرملین تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین را نقض کند و حالا از اقدام تحریک‌آمیز اوکراین سخن بگوید کمی زیاده‌گویی است.»

درگیری‌های نظامی مرزی در حالی رخ می‌دهد که روسیه از پیشروی در امتداد خط مقدم در شرق اوکراین خبر داده و ادعا می‌کند که از ۱۴ ژوئن ۴۲۰ کیلومترمربع از خاک اوکراین را تصرف کرده است.

روسیه تهاجم تمام عیار خود به اوکراین را فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.