ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در گفت‌وگو با هما سعید: «دادخواهی یگانه راه مقاومت و تغییر وضع موجود افغانستان است»

دکتر هما سعید در پاسخ به پرسش‌های زمانه از زمینه‌ها، چالش‌ها، راهکارها و افق‌های دادخواهی و عدالت‌خواهی در افغانستان می‌گوید.

سه سال از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان می‌گذرد و به همین مناسب بنیاد رسانه‌ای زمانه با دکتر هما سعید، نویسنده و پژوهشگر حوزه حقوق بشر، حقوق زنان و متخصص سازوکارهای عدالت‌خواهی در دوران پس از جنگ و منازعه گفت‌وگو کرده است.

در پاسخ به پرسش‌های زمانه، هما سعید از پیشگامی زنان داخل افغانستان در دادخواهی می‌گوید.

گفت‌وگو با هما سعید را می‌توانید علاوه بر سایت زمانه در پلاتفرم‌های ساوندکلاد، اسپاتیفای و کست‌باکس هم بشنوید.

او توضیح می‌دهد که اگرچه «آپارتاید جنسیتی» می‌تواند بازنمای وضعیت سیاسی افغانستان باشد، اما فعلا چنین مفهومی در حقوق بین‌المللی جرم‌انگاری نشده است و در مقابل ابزار و تمهید حقوقی‌ای که در قوانین بین‌المللی وجود دارد و می‌تواند مورد استفاده دادخواهان قرار بگیرد، «تعذیب جنسیتی» (Gender Persecution) است.

سعید همچین از ناعدالتی‌های ساختاری در افغانستان در تناظر با تداوم جنگ و تغییر رژیم‌های سیاسی در طی چهار دهه و نیم گذشته سخن می‌گوید.

او ضمن اشاره به سابقه طرح موضوع «عدالت انتقالی» از اوایل سال ۲۰۰۰ تصریح می‌‌کند که آمریکا و متحدانشان در جنگ علیه طالبان و القاعده بر جنگ‌سالارانی اتکا کردند که ناقض آشکار حقوق بشر بودند و بدین تریب موضوع اجرای عدالت برای قربانیان جنگی این جنایت‌کاران و احقاق حقوق آنها را به حاشیه راندند و راه را بر «فرهنگ معافیت» جنایتکاران از محاکمه و جزا گشودند. این درحالی است که «صلح بدون عدالت و عدالت بدون صلح هیچ کدام نمی‌تواند پایدار باشد.»

هما سعید با نهادهای مختلفی چون سازمان ملل متحد همکاری می‌کند. او دارای مدرک دکترای جرم‌شناسی از دانشگاه لوون بلژیک و کارشناسی ارشد حقوق بشر است و دوره کارشناسی علوم سیاسی خود را نیز در زمینه عدالت انتقالی و جرم‌های اقتصادی-دولتی کامل کرده است.

نوشته‌های سعید در مجلات و کتاب‌های دانشگاهی بین‌المللی منتشر شده است که تحقیقات و تجربیات او در زمینه عدالت انتقالی، جنایات اقتصادی-دولتی و توانمندسازی زنان و قربانیان را بازتاب می‌دهند.

مشروح گفت‌وگوی زمانه با دکتر هما سعید را بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در سایت زمانه بشنوید:

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • A3EILM2€2Y # $$$

    اونجا آمریکا هست کشور دایی های آمریکایی و إمریکایی من دایی دونالد ترامپ عزیز !! یاعیسی.