ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج دستگیری‌ها در کُردستان، در آستانه سالگرد جنبش «زن، زندگی، آزادی»

در آستانه دومین سالگرد خیزش زن زندگی آزادی، دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی کُرد در شهرهای مهاباد، اشنویه و پیرانشهر توسط ماموران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شده‌اند.

در آستانه دومین سالگرد خیزش زن زندگی آزادی، در طی تنها ۴ روز، از سه‌شنبه ۱۳ شهریور تا جمعه ۱۶ شهریور، دست‌کم ۱۰ فعال مدنی و سیاسی کُرد در شهرهای مهاباد، اشنویه و پیرانشهر توسط ماموران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاه‌های امنیتی در ارومیه منتقل شده‌اند.

در میان بازداشت‌شدگان، سیاوش سلطانی و رامیار ابوبکری از خانواده‌های دادخواه مهاباد هستند که بستگان خود را در جریان خیزش ژن ژیان ئازادی از دست دادند. از وضعیت بسیارزی بازداشت‌شدگان و مکان انتقال آنها هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست.  

کردستان، درکنار بلوچستان، به‌عنوان جغرافیای سیاسی تحت ستم ملی و تبعیض‌های اجتماعی مضاعف، نقش برجسته و متفاوتی را در جنبش زن، زندگی، آزادی ایفا کرد. موج دستگیری‌های اخیر به‌نظر می‌رسد خصلتی «پیش‌گیرانه» دارد و معطوف به جلوگیری هرنوع تجمع و اعتراض در سالگرد خیزش است.

پیشتر نیز، همگام با نوروز ۱۴۰۳، نیرو‌های امنیتی جمهوری اسلامی کردستان را به‌شکل مضاعفی امنیتی ساختند و بسیاری از فعالان مدنی، سیاسی، و حتی شهروندان را دستگیر کردند. نهاد‌های امنیتی تلاش کردند تا جلوی برگزاری جشن‌های نوروز در کردستان را، که همراه با رقص دسته‌جمعی کُردی و برپایی آتش است، بگیرند. بر اساس آمار گردآوری شده از طرف شبکه حقوق بشر کردستان، از اسفند ماه سال گذشته تا  اواخر ادیبهشت ۱۴۰۳، دست‌کم ۴۳ فعال، هنرمند و شهروند کُرد در شهرها و روستاهای مختلف استان‌های ایلام، کرمانشاه،‌ کردستان و آذربایجان‌غربی به دلیل برگزاری یا  شرکت در مراسم‌های نوروز بازداشت شدند.

از دستگیر‌شدگان چه می‌دانیم؟

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ساعت ۳ بامداد سه‌شنبه ۱۳ شهریور ماموران امنیتی به منزل خانوادگی زانیار ابوبکری از جان‌باختگان ژن ژیان ئازادی در مهاباد یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی، رامیار ابوبکری، برادر ۱۶ ساله او را بازداشت کردند. در جریان بازداشت این کودک، پدر و مادر وی نیز از سوی این نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

همزمان ماموران امنیتی به منزل خانواده سیاوش سلطانی، فرزند کبری شیخه‌سقا از جان‌باختگان خیزش ژن، ژیان، ئازادی در مهاباد یورش برده و با بدون ارائه حکم قضایی و با ضرب و شتم وی را بازداشت کردند. تا این لحظه از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه این افراد اطلاعی در دست نیست.

زانیار ابوبکری و کبری شیخه سقا (۵۲ ساله) هر دو در تاریخ ۵ آبان در جریان اعتراضاتی که پس از خاکسپاری سمکو مولودی از جان‌باختگان اعتراضات مردمی در مهاباد برگزار شد با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی کشته شدند.

در پیرانشهر دست‌کم سه نفر طی دو روز گذشته بازداشت شدند. سلیمان چوپانی دیروز پنج‌شنبه ۱۵ شهریور در منزل خانوادگی از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و بدون ارائه حکم قضایی به محلی نامعلوم منتقل شده است. سعدون شریفی، چهارشنبه ۱۴ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند. بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان، نیروهای امنیتی شامگاه به منزل خانوادگی سعدون شریفی در روستای «گرداسه» پیرانشهر یورش برده و بدون ارائه حکم قضایی وی را بازداشت کردند.

عادل کاکه، دیاکو عزیزی، لقمان زنگی و سیامند زنگی، چهار شهروند کُرد اهل شهرستان‌های مهاباد و اشنویه استان آذربایجان‌غربی، در سه‌شنبه و چهارشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. بازداشت این افراد بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته و تا کنون از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح شده علیه آنان اطلاعی در دست نیست.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.