ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ۸ تن از فعالان جنبش ژینا را به بیش از ۴۲ سال حبس، شلاق و تبعید محکوم کرد

در ایران محاکمه معترضان شرکت‌کننده در جنبش زن، زندگی، آزادی ادامه دارد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پس از دو جلسه دادگاه حکم ۸ نفر از آن‌ها را صادر کرد. برای نسیم غلامی و حمیدرضا سهل‌آبادی احکام سنگین‌تری صادر شده است.

به‌گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، ۸ متهم سیاسی را به حبس، تبعید و جزای نقدی محکوم شدند.

بنا به این گزارش، نسیم غلامی سیمیاری، حمیدرضا سهل‌آبادی، احسان روازژیان، امین سخنور، امیر شاه ولایتی، علی هراتی مختاری، شاهین زحمت‌کش و حسین محمدحسینی، در یک پرونده مشترک، به ۴۲ سال و سه ماه حبس، ۲۵ سال تبعید و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. میزان محکومیت امیر شاه ولایتی و حسین محمدحسینی که هر کدام به ۲ سال حبس محکوم بودند، به جزای نقدی تبدیل شده است.

بر اساس حکم دادگاه انقلاب، نسیم غلامی سیمیاری به «شش سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۲۰ سال تبعید تحت نظارت دستگاه قضائی به منطقه شهرستان انگوران استان زنجان و بدون معاشرت و رفت‌وآمد با دیگران»، امین سخنور به «هفت سال و هفت ماه حبس، حمیدرضا سهل آبادی به سه سال و هفت ماه حبس و پنج سال تبعید تحت نظارت دستگاه قضائی به شهرستان شازند اراک بدون معاشرت و رفت‌وآمد با دیگران»، احسان روازژیان به «شش سال و هفت ماه حبس، علی هراتی مختاری به سه سال و شش ماه حبس»، شاهین زحمت‌کش که در ایران به‌سر نمی‌برد به ۱۱ سال حبس، حسین محمدحسینی به دو سال حبس که به پرداخت ۱۶۵ میلیون تومان جزای نقدی بدل شده و همچنین امیر شاه ولایتی به ۲ سال حبس که به پرداخت ۸۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل شده است، محکوم شده‌اند.

حسین اردستانی متهم دیگر این پرونده نیز از اتهامات انتسابی تبرئه شد. پرونده سیامک تدین و فرید گلشنی نیز مفتوح شده است.

اتهام‌های این فعالان چنین عنوان شده است:

نسیم غلامی سیمیاری، «تخریب اموال عمومی به‌منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی»، «اخلال در نظم امنیت و آسایش عمومی» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرایم». مأموران اطلاعات سپاه پاسداران نسیم غلامی سیمیاری را ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در یکی از خیابان‌های تهران بازداشت کردند. او ۴ مهرماه همان سال به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

حمیدرضا سهل‌آبادی، «تخریب اموال عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه و مقابله با حکومت اسلامی» و «اجتماع و تبانی». نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران او را ۱۲ تیرماه ۱۴۰۲ در منزل شخصی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.

امین سخنور، «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» و «اجتماع و تبانی». او اردیبهشت سال گذشته در تهران بازداشت شد و اکنون در زندان اوین است.

اتهام احسان روازژیان که کارگر است «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» و «اجتماع و تبانی» عنوان شده است.

علی هراتی مختاری، «نگهداری غیرمجاز یک عدد افشانه اشک‌آور» و «نگهداری غیرمجاز شش عدد فشنگ».

شاهین زحمت‌کش، «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، «اجتماع و تبانی» و «تحریک مردم به جنگ و کشتار».

امیر شاه ولایتی، «اجتماع و تبانی». حسین محمد حسینی، «اجتماع و تبانی».  امیر شاه ولایتی سوم بهمن ۴۰۲، به دادسرای اوین احضار و سپس بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او ۲۱ اسفندماه همان سال، با سپردن وثیقه از زندان اوین آزاد شد. حسین محمدحسینی نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس با تودیع وثیقه آزاد شده بودند.

در این پرونده سیامک تدین و فرید گلشنی «متواری» هستند و پرونده آن‌ها مفتوح است. اتهام این دو «تشکیل گروه باغی موسوم به ارتش مردمی ایران» است.

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد ۱۰ تیر و دومین جلسه آن‌ ۶ مرداد سال جاری، در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی مدعی شده بود که این افراد زیر پوشش گروه «ارتش مردمی» بوده و دست به «اقدام‌های تروریستی» زده‌اند. اتهام‌هایی که بارها توسط این افراد تکذیب شده است.

پیش از یک منبع آگاه از این پرونده به زمانه گفته بود که قاضی ایمان افشاری به نسیم غلامی سیمیاری گفته است که حکم «سالب حیات» را به او خواهد داد.

در طول رسیدگی به این پرونده این نگرانی می‌رفت که نسیم غلامی سیمیاری و حمید سهل‌آبادی با اتهام «بغی» و خطر اعدام روبه‌رو شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.