ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیچ کارگری از معدن طبس زنده بیرون نیامده است

براساس آمار اعلامی مسئولان محلی شمار کارگران جان‌باخته در حادثه انفجار معدن معدنجو به ۳۸ نفر رسیده و هنوز ۱۱ کارگر دیگر در معدن محبوس مانده‌اند.

محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی سه‌شنبه ۳ مهر در پیوند با حادثه انفجار معدن زغال‌سنگ معدنجو، در استان خراسان جنوبی اعلام کرد که با بیرون آمدن یک جسد دیگر آمار کارگران جان‌باخته به ۳۸ نفر رسید. آخوندی گفت:

حادثه معدن طبس تا این لحظه ۳۸ نفر فوتی داشته و هنوز ۱۱ کارگر دیگر در معدن محبوس مانده‌اند و تلاش‌ها برای خروج آن‌ها ادامه دارد.

آخوندی این خبر را که یکی از معدنچیان محبوس زنده از زیر آواز بیرون کشیده شده، تکذیب کرد و گفت «واقعیت ندارد».

معدن زغال‌سنگ معدنجو، متعلق به «شرکت زغال‌سنگ پروده طبس» در محور یزد به طبس، حدود ساعت ۲۲:۲۱ شنبه ۳۱ شهریور دچار انفجار شد. دست‌کم ۶۹ کارگر در بلوک B و C این معدن «خصوصی» مشغول کار بوده‌اند. دلیل این انفجار «نشت گاز متان» در یکی از کارگاه‌های معدن  اعلام شده است.

ابتدا جان‌باختگان در بلوک B خارج شدند و سپس به‌گفته مسئولان از روز یکشنبه گروه امداد و نجات در بلوک C عملیات امدادی را ادامه می‌دهند.

در این حادثه ۱۶ کارگر مصدوم شدند که ۱۰ نفر از آن‌ها در بیمارستان تحت درمان هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین افزود:

ابتدای وقوع حادثه تعداد کارگران مشغول به کار در دو بلوک معدن طبس ۶۹ نفر اعلام شده بود که با بررسی دقیق، این آمار تغییر کرد و مجموع کارگران توسط شرکت معدنجو ۶۵ نفر اعلام شد.

در همین حال، جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی تیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که تاکنون در بلوک B تخلیه کامل انجام شده است و تلاش‌ها در بلوک C معدن طبس ادامه دارد. قناعت گفت:

۲۰ نفر در بلوک C محبوس شدند که تا ظهر دوشنبه پیکر شش کارگر به بیرون از معدن منتقل شد. ۱۳ کارگر دیگر در داخل معدن باقی مانده بودند که ساعاتی قبل پیکر دو کارگر دیگر از بلوک C به بیرون منتقل شد و اکنون ۱۱ کارگر دیگر همچنان محبوس هستند.

قناعت تأکید کرد که «تمام تلاش بر این است که امروز سه‌شنبه تکلیف بلوک C را هم مشخص کنیم و اگر همین روند ادامه پیدا کند اتمام عملیات امداد و نجات را اعلام کنیم».

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت نیز روز سه‌شنبه در اولین نشست خبری خود گفت:

در پی دستور هیئت دولت گزارشی از اتفاقاتِ رخ‌داده در معدن طبس و راهکارهای جلوگیری از تکرار آن به مردم ایران ارائه خواهد شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه ارائه گزارش هیئت ویژه مجلس اعزامی به معدن طبس گفت گزارش مجلس باید به گونه‌ای باشد که «قوه قضائیه بتواند به‌عنوان کیفرخواست به آن استناد کند».

هیئت ویژه مجلس برای بررسی انفجار معدن معدنجو شامل علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده ویژه رئیس مجلس، رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن، فرهاد طهماسبی رئیس کمیته معدنی مجلس، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن و علی خضریان عضو کمیسیون اصل ۹۰ بودند که گزارش خود را درباره این حادثه ارائه دادند اما تاکنون از مضمون این گزارش اطلاعاتی در دست نیست.

قالیباف در سخنان خود خواهان آن شد که موضوع انفجار معدن طبس «ژورنالیستی دنبال نشود» بلکه گزارشی در این‌باره تهیه شود.

روز دوشنبه کتایون ملکی خبرنگار «اکو ایران» در گزارشی در رابطه با فاجعه انفجار معدن طبس اعلام کرد که در جلسه وزیران حاضر در محل حادثه که یکشنبه شب برگزار شد، هر گونه حضور خبرنگاران و به‌ویژه خبرنگاران زن به محل سانحه ممنوع اعلام شده است.

یک عضو خانواده دو کارگر مفقودی طبس روز دوشنبه با بیان این‌که «خبر را از تلویزیون شنیدیم، کسی به ما چیزی نمی‌گوید»، گفت:

آمدیم معدن گفتند بروید بیمارستان. رفتیم بیمارستان گفتند این‌جا نیستند بروید پزشکی قانونی. رفتیم پزشکی قانونی گفتند این‌جا هم نیستند حتماً در تونلی هستند که هنوز باز نشده است.

سلمان اسحاقی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز سه‌شنبه ۳ مهر گفت این معدن‌کاران در زمان بازدید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم از نبود ایمنی گلایه داشتند و مسئولان تنها وعده پیگیری دادند.

علی خضزیان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس روز دوشنبه در محل حادثه گفت:

با توجه به اعلام نظرات کارشناسی که اعلام شده، احتمال زنده ماندن آن افرادی هم که در داخل هستند تقریباً نزدیک به صفر است لذا جمعاً فکر می‌کنم این حادثه بیش از ۵۰ نفر فوتی خواهد داشت.

علی مقدس‌زاده، رئیس کانون شورای اسلامی کار خراسان جنوبی درباره حادثه معدن طبس گفته است  «اگر یک سنسور گاز متان مانند معدن مرکزی داشتیم این اتفاق نمی‌افتاد». او همچنین گفته است که کارگران معدن زغال‌سنگ معدنجو فقط ۱۲ میلیون تومان حقوق می‌گرفتند.

کانال تلگرامی اردوی کار در خبر کوتاهی نوشته است که یک روز پیش از حادثه، کارگران نشست گاز را به اطلاع مدیران رساندند اما مدیران به آن‌ها گفتند بروید و کار کنید.

طبس در ۲۷۰ کیلومتری غرب بیرجند قرار دارد و بیشترین معادن زغال سنگ کشور را دارد. در این منطقه حدود ۱۰ هزار نفر در شیفت‌های مختلف در معادن کار می‌کنند و به‌دلیل نبود امکانات ایمنی جان آن‌ها مدام در خطر است.

فروردین سال ۸۸ در انفجار ‌معدن «باب‌نیروز» زرند کرمان ۱۱ کارگر کشته شدند؛ ۲۸ آذرماه ۹۱ انفجار معدن «یال شمالی» در ‌طبس هشت کشته برجای گذاشت؛ ‏۱۳ اردیبهشت ۹۶ انفجار معدن «زمستان یورت» جان ۴۳ کارگر را گرفت و ‏۱۲ شهریور ۱۴۰۲ در انفجار معدن «رزمجاه طزره» دامغان شش کارگر کشته شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.