ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استقبال اسرائیل از تصویب بسته کمک مالی ایالات متحده – رویترز: اسرائیل برای حمله به رفح آماده می‌شود

وزیر خارجه اسرائیل تصویب کمک نظامی آمریکا را «پیامی قدرتمند به دشمنان» خواند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز از کشف گورهای جمعی در بیمارستان ناصر در غزه ابراز «وحشت» کرد.

پس از آن‌که سنای ایالات متحده لایحه‌ی کمک نظامی و مالی به اسرائیل را تصویب کرد، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت اسرائیل در حال تدارک حمله‌ی زمینی قریب‌الوقوع به شهر رفح در جنوب نوار غزه است. 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در دولت اسرائیل نوشته که دولت اسرائیل ده‌ها هزار چادر خریده و قصد دارد غیرنظامیان فلسطینی را در هفته‌های آینده از خانه‌ها، پناهگاه‌ها و زمین‌هایشان در رفح اخراج و زمینه را برای حمله‌ی زمینی به این شهر فراهم کند.

به ادعای اسرائیل، رفح «آخرین سنگر» حماس است، اما حماس می‌گوید حمله‌ی اسرائیل به رفح یک «وضعیت آخرالزمانی» ایجاد می‌کند.

رفح، شهری کوچک در جنوبی‌ترین نقطه‌ی نوار غزه در مرز با مصر، در حال حاضر پناهگاه حدود ۱,۵ میلیون فلسطینی است.

منابع اسرائیلی به رویترز می‌گویند پس از هفته‌ها گفتگو با ایالات متحده درباره‌ی تضمین امنیت غیرنظامیان رفح، وزارت دفاع اسرائیل ۴۰هزار چادر، هر یک با ظرفیت ۱۰ تا ۱۲ نفر، برای جابجایی فلسطینیان ساکن یا پناه‌گرفته در رفح تهیه کرده است.

رویترز همچنین نوشته ویدئوهایی که نمی‌تواند صحتشان را تأیید کند ردیفی از چادرهای مربعی سفیدرنگ در شهر خان‌یونس (پنج کیلومتری رفح) را نشان می‌دهند.

به گفته‌ی منابع رویترز، کابینه‌ی جنگ دولت بنیامین نتانیاهو قرار است تا دو هفته‌ی آینده جلسه‌ای تشکیل دهد تا اجازه‌ی اخراج غیرنظامیان از رفح را که پیش‌بینی می‌شود حدود یک ماه طول بکشد صادر کند.

در ساعات آغازین روز چهارشنبه ۲۴ آوریل / پنجم اردیبهشت نیز منابع فعال در نوار غزه از حملات هوایی اسرائیل به رفح و اردوگاه پناهجویان نصیرات در مرکز نوار غزه خبر دادند.

در همین روز همچنین ارتش اسرائیل اعلام کرد که دو تیپ ذخیره‌اش را برای مأموریت‌هایی در غزه به حالت آماده‌باش درآورده است.

ایسرائیل کاتز، وزیر خارجه‌ی اسرائیل نیز از سنای آمریکا به خاطر تأیید بسته‌ی کمک نظامی به اسرائیل تشکر کرد. کاتز چهارشنبه در حساب ایکس خود نوشت: «بسته‌ی کمک به اسرائیل که حالا به تأیید هر دو مجلس کنگره رسیده است گواهی روشن بر قدرت اتحاد ما و پیامی قوی به همه‌ی دشمنان ماست.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از یان اگلاند، مدیر شورای پناهجویان نروژ می‌نویسد: «به نظر می‎رسد همه برای [شروع] جنگ در بزرگترین اردوگاه آوارگان روی زمین، یعنی رفح، لحظه‌شماری می‌کنند.»

ابوعبیده، سخنگوی شاخه‌ی نظامی حماس سه‌شنبه در سخنرانی‌ای به مناسب دویستمین روز جنگ مدعی شد که اسرائیل در کارزار نظامی خود علیه غزه فقط «حقارت و شکست» به دست آورده است.

این در حالی است که اسرائیل از هفتم اکتبر تا کنون دست‌کم ۳۴هزار فلسطینی را کشته است.

ابوعبیده همچنین مدعی شد که «دشمن [اسرائیلی] در شن‌های غزه به دام افتاده» و اسیران نیز «به احتمال زیاد» به خانه برنمی‌گردند.

کشف گورهای دسته‌جمعی

سه‌شنبه ۲۳ آوریل / چهارم اردیبهشت، دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت از گزارش‌های مربوط به کشف گورهای دسته‌جمعی در دو بیمارستان بزرگ نوار غزه در پی حملات و محاصره‌ی اسرائیل «وحشت کرده است.»

اسرائیل از هفتم اکتبر تاکنون بارها بیمارستان‌های نوار غزه را هدف گرفته و مدعی شده که حماس از بیمارستان‌ها به عنوان مرکز فرماندهی و محل نگهداری اسیران استفاده می‌کند. حماس این اتهام‌ها را رد کرده است.

آژانس دفاع مدنی غزه می‌گوید حدود ۳۴۰ جسد را در بیمارستان ناصر در شهر خان یونس در جنوب نوار غزه پیدا کرده است. به گفته‌ی این آژانس، نیروهای اسرائیلی این افراد را کشته و دفن کرده‌اند.

ارتش اسرائیل این ادعا را «بی‌پایه» خواند و گفت سربازان اسرائیلی «بدن‌های دفن‌شده به دست فلسطینیان» را به خاطر جستجوی اسیران اسرائیلی بررسی کرده و سپس «سر جایشان گذاشته است.»

راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید برخی از پیکرهای کشف‌شده در بیمارستان ناصر «دستشان بسته و لباس‌شان پاره شده بود.»

دولت آمریکا نیز گفته که در رابطه با این موضوع با اسرائیل گفتگو می‌کند. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این رابطه افزود: «واضح است که صحنه‌های گورهای دسته‌جمعی عمیقاً نگران‌کننده هستند اما هیچ مدرکی ندارم که صحت آن را تأیید کند.»

درخواست تمدید بودجه‌ی اونروا

هم‌زمان، یانز لنارچیچ، مسئول امور بشردوستانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا از دولت‌های کمک‌کننده به اونروا، آژانس سازمان ملل برای فلسطینیان خواست این نهاد را تأمین مالی کنند.

اسرائیل چندی پیش مدعی شده بود که چند تن از کارکنان اونروا با حماس همکاری کرده‌اند. حالا هیئتی به هدایت کاترین کولونا، وزیر خارجه‌ی سابق فرانسه، تحقیقاتی مستقل انجام داده و می‌گوید اسرائیل هنوز مدرکی برای اثبات ادعایش ارائه نکرده است. 

در پی اعلام نتایج تحقیق این هیئت، وزارت امور خارجه و وزارت توسعه آلمان نیز چهارشنبه ۵ اردیبهشت/ ۲۴ آوریل در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که دولت این کشور قصد دارد همکاری اونروا در غزه را از سر بگیرد.

در بیانیه این وزارتخانه‌ها آمده است: «در حمایت از این اصلاحات، دولت آلمان به زودی به همکاری خود با اونروا در غزه ادامه خواهد داد، همانطور که استرالیا، کانادا، سوئد و ژاپن قبلاً انجام داده‌اند.»

آلمان یکی از حامیان اسرائیل در جنگی است که طی آن هزاران غیرنظامی شامل تعداد زیادی کودک کشته و جمعیت زیادی با قحطی و گرسنگی مفرط مواجه شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.