ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندانیان زندان‌های اردبیل و قائم‌شهر در بیست ‌و پنجمین هفته «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به این کارزار پیوستند

زندانیان سیاسی و غیرسیاسی در ۱۱ زندان ایران بار دیگر در اعتراض به مجازات اعدام دست به اعتصاب غذا زدند.

کارزار «سه‌شنبه‌های‌ نه به اعدام‌» روز سه‌شنبه ۲۶ تیر/۱۶ ژوئیه با پیوستن زندانیان زندان اردبیل و زندان‌ قائم‌شهر وارد بیست‌وپنجمین هفته خود شد.

بنا به اطلاع منابع موثق، شماری از زندانیان زندان اردبیل و زندان قائم‌شهر که تاکنون نام آن‌ها منتشر نشده بود با کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» و اعتراض به استفاده حکومت جمهوری اسلامی از مجازات غیرانسانی اعدام علیه شهروندان، اعلام همبستگی کرده و دست به اعتصاب غذا زدند. این کارزار از همه زندانیان در زندان‌های سراسر کشور اعم از سیاسی و غیره سیاسی خواسته به «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» بپیوندند «تا مطالبه "نه به اعدام" به خواسته ملی تبدیل شود».

تاکنون شماری از زندانیان در ۱۱ زندان کشور از جمله زندان اوین (بند۸، بند۶، بند۴ و بند زنان)، زندان قزلحصار (واحد۳ و واحد۴)، زندان مرکزی کرج، زندان خرم آباد، زندان تبریز، زندان اردبیل، زندان قائم‌شهر، زندان خوی، زندان نقده، زندان مشهد و زندان سقز با کارزار اعتراضی علیه اعدام ابراز همراهی و همبستگی کرده‌اند.

اعتصاب غذای زندانیان که هر سه‌شنبه‌ برای مقابله با حکم اعدام و جلب توجه افکار عمومی داخلی و بین‌المللی به مسئله «مجازات غیرانسانی اعدام» انجام می‌شود در حالی وارد بیست‌وپنجمین هفته خود شد که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنان به طرح اتهام‌های منجر به صدور حکم اعدام علیه شهروندان، فعالان و معترضان و اجرای احکام اعدام ادامه می‌دهد.

از جمله این احکام می‌توان به حکم شریفه محمدی، فعال کارگری اشاره کرد و همچنین اجرای حکم دو زندانی اهل نظرآباد کرج در زندان مرکزی گرگان، به نام‌های حاتم شهیدی و مصطفی حسینی که پیشتر از بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.

در بیانیه هفته گذشته، زندانیان کارازر «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به آغاز دور جدیدی از بهره‌برداری دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی از مجازات غیرانسانی اعدام اشاره کرده و خواهان حمایت بیشتر افکار عمومی داخلی و بین‌المللی از این کارزار شدند.

زندانیان ابراز امیدواری کرده‌اند با انتخاب مای‌ ساتو به‌عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد ایران که جانشین جاوید رحمان شده است، به دفاع از «حق زندگی» شهروندان ایرانی و «مقابله با استفاده مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات غیرانسانی اعدام توجه بیشتری شود، صدای زندانیان دربند زیر حکم اعدام، همبندی‌هایشان و خانواده‌های دادخواه آن‌ها از سوی مقام‌های سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی شنیده شده و اقدامات مؤثری برای مقابله با نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گیرد».

کارزار «سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» از سوی زندانیان سیاسی در ایران از سه‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار بیشتری از زندانیان زندان‌های مختلف ایران به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند. «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به یک صدای اعتراضی و حق‌خواهانه رسا و پایدار بدل شده است از سوی زندانیان دربندی که بسیاری از آن‌ها شاهد اعدام هم‌بندی‌های خود بوده‌‌اند. 

مجازات اعدام به‌عنوان یک مجازات غیرانسانی و ابزاری برای گرفتن جان انسان‌ها، تاکنون در بسیاری از کشورهای جهان به‌طور کامل کنار گذاشته شده است. تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۱۱۲ کشور جهان به‌طور کامل در قانون و عمل و ۱۴۴ کشور درعمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. پاکستان هم سال گذشته مجازات اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر لغو کرد. 

حکومت ایران همچنان به‌رغم اعتراض‌ها صدور و اجرای حکم اعدام‌ را افزایش می‌دهد. سازمان عفو بین‌الملل چهارشنبه ۹ خرداد / ۲۹ مه با انتشار گزارش سالانه خود در مورد مجازات اعدام در کشورهای مختلف اعلام کرد که ایران با حداقل ۸۵۳ مورد اعدام، به‌تنهایی ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.