ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۳۱ هفته اعتصاب: جمعی از زندانیان زندان تهران بزرگ به «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» پیوستند

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در سی‌ویکمین هفته خود از پیوستن جمعی از زندانیان زندان تهران بزرگ به اعتصاب غذا در ۱۸ زندان ایران و حمایت دو نماینده مجلس ایتالیا از این کارزار خبر داد. این کارزار با تأکید بر تداوم اعدام‌ها، دولت جدید جمهوری اسلامی را «کابینه سرکوب و اعدام» خواند. ۶۸ سازمان و نهاد حقوق بشری در یک بیانیه مشترک از «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» حمایت کردند.

بر مبنای گزارش منابع موثق «زمانه» زندانیان معترض به مجازات اعدام در زندان‌های مختلف ایران برای سی‌ویکمین هفته متوالی دست به اعتصاب غذا زدند. این اعتصاب غذا که هر سه‌شنبه‌ برای اعتراض به حکم اعدام و جلب توجه افکار عمومی داخلی و بین‌المللی به مسئله «مجازات غیرانسانی اعدام» انجام می‌شود در واکنش به تشدید اعمال مجازات اعدام علیه مخالفان، اقلیت‌های قومیتی، معترضان و شهروندان آغاز شده است. 

سی و یک هفته پس از شروع اعتصاب غذای هفتگی در «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»، این کارزار روز سه‌شنبه ششم شهریور در بیانیه‌ای اعلام کرد زندانیان اعتصابی در ۱۹ زندان از جمله زندان اوین (بند زنان، بند ۴، ۶ و ۸)، زندان قزلحصار (واحد ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان خرم‌آباد، زندان نظام شیراز، زندان مشهد، زندان لاکان رشت، زندان قائم‌شهر، زندان تبریز، زندان اردبیل، زندان ارومیه، زندان خوی، زندان نقده، زندان سلماس، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران و زندان تهران بزرگ در سی‌ویکمین هفته این کارزار ضد مجازات اعدام، اعتصاب غذا کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است:

در دولت تازه منصوب‌شده، در مردادماه دست‌کم ۱۲۶ نفر به پای چوبه‌های دار برده شده و حق حیات از آنها سلب گردید و هزاران زندانی در زندان‌های سراسر کشور که همگی قربانی سیستماتیک بی‌کفایتی این حکومت هستند نیز در انتظار اعدام قرار گرفته‌اند.

این بیانیه می‌افزاید:

دستگاه سرکوب، زندانیانی که در این کارزار به هر شکل به این عمل غیرانسانی اعتراض کرده‌اند را تحت فشار قرار داده و آنها را از حقوق اولیه‌‌شان محروم کرده و می‌کند. نمونه بارز این فشارها، محروم کردن زندانیان زن در زندان اوین از حق تماس تلفنی و ملاقات و همچنین انتقال زندانی سیاسی آرمیتا پاویر به سلول انفرادی در زندان تبریز است.

آرمیتا پاویر، زندانی سیاسی در بند زنان زندان تبریز محبوس است. او پیشتر به اتفاق مریم بایرامیان، دیگر زندانی سیاسی محبوس در این زندان اعلام کرد به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» می‌پیوندد. آرمیتا پاویر، دانشجوی رشته زیست‌شناسی سلولی و مولکولی است که در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت و به ۲۲ ماه و ۱۷ روز حبس محکوم شد.

در هفته گذشته گزارش شد مأموران زندان اوین آنیشا اسداللهی، مترجم و مدافع حقوق کارگران را که با اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» دوران حبس خود را در بند زنان اوین سپری می‌کند، پس از تحصن اعتراضی زنان زندانی در اوین علیه اعدام رضا رسایی، از معترضان بازداشتی جنبش «زن، زندگی، آزادی» از حق تماس و ملاقات محروم کرده‌اند. علی اسداللهی، برادر او در حساب اینستاگرامی‌اش اعلام کرد تماس بعضی از زنان زندانی در بند زنان اوین از زمان این تحصن اعتراضی در ۱۶ مردادماه قطع شده است. او همچنین یادآوری کرد که این کنشگر حقوق کارگران و زنان به دلیل اعتراض به صدور احکام اعدام برای شریفه محمدی و پخشان عزیزی، به‌مدت شش هفته از حق ملاقات با خانواده‌ محروم است.

«سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» از سوی زندانیان سیاسی در ایران از سه‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار بیشتری از زندانیان زندان‌های مختلف ایران که با اتهام‌های گوناگون در حبس‌اند به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند. «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به یک صدای اعتراضی و حق‌خواهانه رسا و پایدار بدل شده است از سوی زندانیان دربندی که بسیاری از آن‌ها شاهد اعدام هم‌بندی‌های خود بوده‌‌اند. 

«کابینه جدید، کابینه سرکوب و اعدام»

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» ضمن اشاره به عدم تغییر روند اعدام و فشار بر زندانیان در دولت جدید جمهوری اسلامی به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان، هشدار داد:

با توجه به شدت گرفتن سرکوب و همچنین سابقه اعضای کابینه‌ای که در هفته پیش منصوب شد، می‌توان کابینه جدید را کابینه سرکوب و اعدام نامید و آن را مقدمه‌ای برای سرکوب بیشتر جامعه دانست.

نویسندگان بیانیه در ادامه اما تأکید کردند:

با تمام فشارها و سرکوب‌هایی که حکومت دینی بر این کارزار و جامعه ایران وارد کرده همچنان زندانیان بر مقاومت و ایستادگی خود علیه سرکوب و اعدام ادامه داده و می‌دهند و طبق منابع موثق جمعی از زندانیان سیاسی در زندان تهران بزرگ اعلام کرده‌اند که از این هفته به کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» پیوسته‌اند.

این کارزار با اشاره به این‌که «در جهان هم وجدان‌های بیداری صدای مقاومت این «کارزار» را شنیده‌اند» از حمایت «برخی از نمایندگان برجسته ایتالیایی» از اعتصاب غذای زندانیان ایران برای لغو مجازات اعدام خبر داد و مطابق با هفته‌های پیشین «تمامی وجدان‌های بیدار در سراسر جهان» را به حمایت از لغو اعدام دعوت کرد و از همه زندانیان خواست به این کارزار بپیوندند.

روز سه‌شنبه ۶۸ سازمان و نهاد مدافع حقوق بشر بین‌المللی و ایرانی از جمله با امضای یک بیانیه مشترک ضمن اعلام همبستگی با جنبش «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در زندان‌های ایران، خواستار حمایت جامعه‌ بین‌المللی از این کارزار شدند. امضا کنندگان تأکید کردند: «جمهوری اسلامی از مجازات مرگ به عنوان ابزار سرکوب سیاسی استفاده می‌کند و احکام اعدام در دادگاه‌هایی بدون رعایت حداقل‌های استاندارد دادرسی و روند قضایی صادر می‌شوند».

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در هفته گذشته دست‌کم سه زندانی را اعدام کرد. طبق گزارش سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ مسئولان قضایی حکم عباس رشیدی و وحید عباسی به ترتیب ۴۵ و ۳۳ ساله را که به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر و قتل به اعدام محکوم شده بودند در زندان‌های چوبیندر قزوین و نهاوند اجرا کردند. در هفته گذشته حکومت ایران دست به یک اعدام در ملاءعام زد و مردی را به جرم قتل محمودرضا جعفرآقایی، وکیل دادگستری در ملاء عام و در شهرستان شاهرود به دار آویخت.

بر اساس آمار سالانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۲، دست‌کم ۷۶۷ شهروند از جمله ۲۱ زن و دو کودک-مجرم اعدام شدند. از این میزان حکم هفت نفر در ملاء عام به اجرا درآمد. همچنین در همین دوره زمانی، ۱۷۲ نفر دیگر به اعدام محکوم شدند. از این میزان پنج نفر به اعدام در ملاء عام محکوم شدند. در همین دوره احکام بدوی ۴۹ نفر دیگر نیز به تأیید دیوان عالی کشور رسیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.