ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه بیست‌ونهمین «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: سرکوب وحشیانه زندانیان معترض ما را مرعوب نخواهد کرد

بر مبنای گزارش منابع موثق «زمانه» زندانیان معترض به مجازات اعدام برای بیست‌ونهمین هفته متوالی در ۱۸ زندان ایران دست به اعتصاب غذا زدند.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد:

ضمن گرامی‌داشت یاد همه قربانیان مجازات غیرانسانی «اعدام» و تأکید بر لزوم «لغو اعدام» برای بیست‌‌ونهمین هفته پیاپی، امروز سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ ما زندانیان در ۱۸ زندان از جمله زندان اوین (بند زنان، بند ۴، ۶ و ۸)، زندان قزلحصار (واحد ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان خرم‌آباد، زندان نظام شیراز، زندان خوی، زندان نقده، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان اردبیل، زندان سلماس، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران، زندان لاکان رشت، زندان قائم‌شهر و زندان مشهد در اعتصاب غذا خواهیم بود.

در بیانیه این کارزار آمده است:

حاکمان استبداد دینی و کارگزاران سازمان سرکوب و ارعاب آن‌، همچون دزدان که از فرصت شلوغی و هیاهو استفاده کرده و مال مردم را می‌دزدند از فرصت برگزاری بازی‌های المپیک در پاریس و اخبار پیرامون آن و رکوردشکنی‌ها بهره‌ برده و از سه‌شنبه گذشته تا کنون با اعدام بیش از ۴۵ نفر از هموطنان زندانی که ۲۹ نفرشان تنها در یک روز و ۲۶ نفر آنها به صورت دسته‌جمعی در زندان قزلحصار بود، رکورد قتل حکومتی و اعدام را در چند سال اخیر شکستند؛ رکوردشکنی ننگینی که در صدور احکام اعدام نیز ادامه یافته و در چند هفته اخیر ده‌ها نفر از زندانیان سیاسی را در روند دادرسی مبهم به اتهام استبدادساخته «بغی و افساد فی الارض» به اعدام محکوم کردند. از جمله آخرین موارد آن صدور حکم اعدام برای شش زندانی سیاسی ـ عقیدتی اهل سنت توسط بی‌دادگاه انقلاب مشهد بود که جانشان در خطر است. همه این‌ها بعد از تحلیف پزشکیان بود که در آن گفتند: «ایران امن‌ترین کشور خاورمیانه‌ است»؛ در حکومت اعدام «امنیت» چنین معنا می‌شود.

زندانیان اعتصابی در ادامه این بیانیه نقض حقوق و گرفتن حق زندگی از زندانی‌هایی که حکومت جمهوری اسلامی برای آن‌ها حکم اعدام صادر کرده یا در معرض خطر حکم اعدام قرار دارند را محکوم کردند و با خانواده‌های آن‌ها از جمله خانواده رضا رسایی، معترضی که جانش از طریق حکم اعدام گرفته شد، ابراز همدردی کردند. آن‌ها ضمن اشاره به اعتراض زنان دربند در زندان اوین و زندان لاکان رشت و حمله زندانبانان به زندانی‌های معترض، تأکید کردند:

سرکوب قطعاً مانع تداوم این اعتراضات نخواهد شد و ما را مرعوب نخواهد کرد. ما اعضای این کارزار کماکان از همه وجدان‌های بیدار در داخل و خارج از کشور در کمال فروتنی می‌خواهیم پیش از آنکه دستگاه سرکوبِ استبداد دینیِ حاکم بر ایران بار دیگر صدها و هزارها زندانی عمومی و سیاسی و... را در سالن‌های اعدام زندان‌های قزلحصار، کرج، ارومیه، زاهدان، مشهد و ده‌ها زندان دیگر کشور با  سبوعیت‌ حلق‌آویز کند با همه توان علیه اعدام به پاخواسته و از کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به هر شکل ممکن حمایت کنند.

پس از اجرای مخفیانه و غیرقانونی حکم اعدام رضا رسایی، از بازداشتی‌های اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» زنان محبوس در بند زنان اوین روز سه‌شنبه ۱۶ مردادماه برای چندمین‌بار دست به تحصن اعتراضی زدند. گارد زندان به این تحصن حمله کرد. برخی از زندانیان بند زنان، از جمله نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل در پی یورش گارد زندان دچار حمله عصبی یا تنفسی و آسیب و جراحت شدند.

«زندان علیه اعدام»

کمی پیش از انتشار بیانیه بیست‌ونهمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» جمعی از زندانیان بند ۴ زندان اوین هم در بیانیه جداگانه‌ای تحت عنوان «زندان علیه اعدام» با اشاره ضمنی به ریاست جمهوری مسعود پزشکیان و انتشار فهرست کابینه او، تصریح کردند:

بر کسی پوشیده نیست که حکومت از هر لحاظ با بحران بازتولید خویش مواجه شده است. [...] ساختار سیاسی استبدادی حتی با نمایش‌های نخ‌نمای انتخاباتی و بی‌معنا کردن مفهوم آشتی ملی، توان بازیابی مشروعیت خود حتی در سطح حداقلی را ندارد. در این میان، تنها ماشین سرکوب و تولید مرگ است که بی‌وقفه به کار خود ادامه می‌دهد.

آن‌ها افزودند:

در ادامه‌ی این زنجیره توحش، بند زنان زندان اوین که طلایه‌دار مقاومت و ایستادگی در برابر سرکوب هستند، در این هفته‌ها متحمل انواع فشارها و درگیری‌ها بودند، (از جمله قطع کامل ارتباط زندانیان با جهان بیرون، چه ملاقات و چه تماس) که باعث نگرانی خانواده‌ها و دوستان ایشان شده، و بعد از درگیری در روز تاریک اعدام رضا رسایی، نه تنها مسئولان و مجریان آن مورد بازخواست قرار نگرفتند، بلکه برعکس، همین بهانه منجر به تشدید فشارها بر این جان‌های آزاده شده است.\nما زندانیان سیاسی بند ۴ زندان اوین با تمام گرایش‌ها ضمن اعلام همبستگی با جنبش فراگیر لغو اعدام، دوشادوش این زنان آزاده می‌ایستیم و در صورت ادامه فشارها بر بند زنان، زندان اوین را به میدان مبارزه گسترده بدل خواهیم کرد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در هفته گذشته در یک اعدام دسته‌جمعی، دست‌کم ۲۹ زندانی را در دو زندان قزلحصار و زندان مرکزی کرج اعدام کرد. به تأیید نهادهای حقوق بشری بسیاری از آن‌ها در روندهایی مبهم و غیر شفاف و با نقایص حقوقی بسیار به به قصاص نفس و یا اعدام محکوم شده بودند.

اعدام ۹ زندانی در زندان‌های خرم‌آباد، اصفهان، شیراز و کرمان در طی سه روز

به تأیید سازمان حقوق بشر ایران، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی حکم اعدام شش زندانی که با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر یا قتل به اعدام محکوم شده بودند را در طی روزهای شنبه ۲۰ مرداد و دوشنبه ۲۲ مرداد در زندان مرکزی خرم‌آباد اجرا کرده است.

این سازمان هویت پنج تن از زندانیان اعدام‌شده به نام‌های حسین حاتمی، ناصر گراوند، میلاد هادی‌پور، شیرزاد رشادت و آیت بیرانوند احراز کرده است.

بر اساس گزارش این سازمان روز یکشنبه ۲۱ مرداد هم یک زندانی به نام داوود ظهرابی، حدوداً ۳۵ ساله و اهل شیراز را هم که به خاطر اتهام‌های مربوط به مواد مخدر محاکمه شده بود، در زندان دستگرد اصفهان اعدام کرده اند.

در عین‌حال سازمان حقوق بشری هه‌نگاو هم از اعدام یک زندانی به نام مهدی دهداری، اهل شهرستان فسا که پیشتر از بابت قتل عمد به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل‌آباد شیراز خبر داده که سحرگاه یکشنبه ۲۱ مرداد اعدام شده است.

یک زندانی بلوچ به نام فرج الله خاشی (جمالزهی)، ۴۷ ساله و اهل شهرستان خاش هم که پیشتر تحت جرائم مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد در زندان کرمان اعدام شده است. طبق گزارش «کمپین فعالین بلوچ» جان این زندانی در حالی گرفته شده که پرونده او در کمیسیون عفو و بخشودگی استان کرمان در جریان و در حال رسیدگی بوده است.

رسانه‌های داخلی و منابع رسمی حکومت ایران در مورد این اعدام‌ها خبررسانی نکرده‌‌اند.

برمبنای گزارش سازمان‌های حقوق بشری، حکومت ایران در سال میلادی ۲۰۲۳ اعدام افرادی که اتهام‌های مربوط به مواد مخدر داشته‌‌اند را ۸۴ درصد افزایش داده است. طبق گزارش «کمپین فعالان بلوچ» در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی هم دست‌کم ۳۴ شهروند بلوچ شامل ۳۲ مرد و دو زن در زندان‌های جمهوری اسلامی به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر یا قتل اعدام شده‌اند.

«سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» از سوی زندانیان سیاسی در ایران از سه‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار بیشتری از زندانیان زندان‌های مختلف ایران که با اتهام‌های گوناگون در حبس‌اند به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند. «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به یک صدای اعتراضی و حق‌خواهانه رسا و پایدار بدل شده است از سوی زندانیان دربندی که بسیاری از آن‌ها شاهد اعدام هم‌بندی‌های خود بوده‌‌اند. 

اکثر دولت‌ها مجازات اعدام را به‌عنوان یک مجازات غیرانسانی و ابزاری برای گرفتن جان انسان‌ها، به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند. تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۱۱۲ کشور جهان به‌طور کامل در قانون و عمل و ۱۴۴ کشور در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. پاکستان هم سال گذشته مجازات اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر لغو کرد. 

حکومت ایران اما همچنان به‌رغم اعتراض‌ها صدور و اجرای حکم اعدام‌ را افزایش می‌دهد و به تأیید نهادهای حقوق بشری از این مجازات برای سرکوب و انتقام‌جویی از معترضان و مخالفان خود استفاده می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.