ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بالاگرفتن درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان - «خاورمیانه در آستانه فاجعه قرار دارد»

ارتش اسرائیل طبق اعلام خود ۴۰۰ حمله به لبنان انجام داد. از سوی مقابل حزب‌الله لبنان هم ضمن شلیک دست‌کم ۱۱۵ موشک به سمت اسرائيل، پایگاه رمات داوود در نزدیکی شهر حیفا را با موشک هدف قرار داد. این بزرگترین تبادل آتش میان حزب الله و اسرائیل از زمان آغاز جنگ جاری در غزه محسوب می‌شود.

به‌دنبال بالاگرفتن حملات متقابل حزب‌الله لبنان و اسرائیل ژانین هنیس پلاسچارت، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان، نسبت به یک «فاجعه قریب الوقوع» در خاورمیانه هشدار داد.

او در شبکه اجتماعی ایکس/توییتر نوشت: «با توجه به اینکه منطقه در آستانه یک فاجعه قریب الوقوع است، هر چه تأکید کنیم کم است: هیچ راه حل نظامی وجود ندارد که بتواند به امنیت بیشتر برای هر یک از طرف‌ها منجر شود».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

نبرد در جنوب لبنان و شمال اسرائیل در شامگاه شنبه ۲۱ سپتامبر و بامداد یکشنبه به شدیدترین حالت خود رسید. اسرائیل ساعاتی پس از هدف‌ قرار دادن بیروت، حملات هوایی گسترده‌ای را به شهرهای مرزی جنوب لبنان انجام داد و گفت موشک‌اندازهای حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف گرفته است. جت‌های اسرائیلی صدها نقطه را در جنوب لبنان بمباران کردند. ارتش اسرائیل ابتدا گفت که به ۲۹۰ موضع حزب الله در جنوب لبنان حمله کرده است و کمی بعد مسئولیت حمله‌های متوالی به ۱۱۰ مکان دیگر در این منطقه را در ساعات اولیه یکشنبه برعهده گرفت. ارتش همچنین اعلام کرد که به اهداف بیشتری از حزب الله در لبنان حمله می کند و به افزایش حملات علیه این گروه مسلح ادامه خواهد داد.

ویدئوهایی از انفجارهای ناشی از این حملات با امواج شوک‌آور قابل مشاهده که از دور فیلمبرداری می‌شود، به طور گسترده در رسانه های اجتماعی لبنان منتشر شده است. وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در این حملات حداقل یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شده است.

از سوی مقابل گروه مسلح لبنانی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران هم موشک‌هایی را به عمق خاک اسرائیل شلیک کرد. حزب الله ابتدا اعلام کرد که دو موشک به پایگاه هوایی رامات داوود اسرائیل در نزدیکی حیفا شلیک کرده است و سپس مسئولیت حمله‌های موشکی به ساختمان شرکت فناوری دفاعی رافائل را بر عهده گرفت. رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که در حمله به رامات داوود یک مرد مجروح شده و در حملات بعدی هم که باعث آتش‌سوزی و آسیب به خانه‌ها شده سه نفر دیگر در کریات بیالیک زخمی شده‌ اند.

طبق گزارش شبکه الجزیره حزب‌الله حداقل ۱۱۵ موشک به سمت اسرائیل پرتاب کرده است که بسیاری از آنها به عمق اسرائیل و برخی به ۵۰ کیلومتری مرزهای اسرائیل در حوالی حیفا اصابت کرده‌اند.

حزب الله حمله به شرکت فناوری دفاعی رافائل را «واکنش اولیه» به حمله از طریق دستگاه‌های ارتباطی‌اش خواند و در بیانیه‌ای گفت این حمله بخشی از «پاسخ اولیه» به حملات از طریق انفجار دستگاه‌های پیجر و واکی تاکی متعلق به اعضای حزب‌الله بود.

در دور روز متوالی انفجار همزمان دستگاه‌های ارتباطی متعلق به اعضای حزب‌الله بیش از ۳هزار زخمی و ۴۲ کشته در سراسر لبنان برجای گذاشت. ایالات متحده و برخی مقام‌های ناشناس اسرائیل را مسئول این حملات می‌دانند گرچه رژیم اسرائیل مطابق با روند معمول، علناً مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است.

در عین‌حال بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل سفر خود به ایالات متحده آمریکا را یک روز به تأخیر انداخت. او قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند. نتانیاهو بعد از حمله هوایی به بیروت بیانیه کوتاهی صادر کرد و گفت: «اهداف ما روشن است و اقدامات ما خود گویای آن است».

منابع اسرائیلی بعد از ظهر جمعه ۳۰ شهریور / ۲۰ سپتامبر اعلام کردند ارتش اسرائیل که به نشست فرماندهان حزب‌الله لبنان حمله کرده است. رویترز به نقل از منابع امنیتی نوشت حمله اسرائیل به منطقه‌ای نزدیک به تأسیسات اصلی حزب‌الله صورت گرفته است. در این حمله که در ساعات شلوغی انجام شد و دو ساختمان در منطقه ضاحیه پایتخت لبنان در آن تخریب شد، بیش از ۶۰ نفر زخمی شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حمله را علیه اعضای ارشد نیروهای «رضوان» حزب الله انجام داده است. وزارت بهداشت لبنان روز یکشنبه آخرین آمار کشته‌شدگان این حمله را ۴۵ نفر اعلام کرد.

سایه گسترش جنگ در خاورمیانه

تشدید کم‌سابقه درگیری‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت اسرائیل به «مرحله جدیدی» در جنگ با حزب‌الله نزدیک می‌شود. در طرف مقابل حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در سخنرانی روز پنجشنبه خود گفت که تشدید حملات اسرائیل تا رسیدن به آتش‌بس در غزه، مانع از ادامه حملات این گروه به اسرائیل نخواهد شد. او اما اعتراف کرد که این گروه پس از حمله دو روزه به وسایل الکترونیکی و ترور هدفمند فرماندهان و عوامل حزب الله در روز جمعه متحمل ضربه شدیدی شده است.

پیش از این، یکی از مقام‌های شبه‌نظامیان تحت حمایت حکومت ایران در عراق هم اعلام کرده بود موشک کروز و پهپادهای انفجاری را به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به حملات متقابل حزب‌الله لبنان و اسرائیل گفت که نگران تشدید تنش بین اسرائیل و لبنان است. سالیوان، شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت که او هنوز راهی برای آتش بس در غزه می بیند، اما ایالات متحده در حال حاضر در نقطه ای نیست که آماده باشد پیشنهادی روی میز مذاکرات بگذارد.

وزارت امور خارجه آمریکا از آمریکایی‌های ساکن لبنان خواسته است تا زمانی که امکان آن موجود است، کشور را ترک کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم در واکنش به تشدید تنش‌ها گفت: حملات این هفته به لبنان نشان داد که دولت اسرائیل قصد دارد جنگ را به منطقه گسترش دهد و از کشورهای غربی خواست تا «گام‌های بازدارنده» علیه اقدامات اسرائیل بردارند. اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که جنگ اسرائیل در غزه در دستور کار سخنرانی روز سه شنبه او در مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. اردوغان گفت: زمان آن فرا رسیده است که همه کشورهایی که ماموریت حفاظت از صلح جهانی را بر عهده دارند، راه حل هایی ارائه دهند که اسرائیل را متوقف کند.

طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، ارتش اسرائيل روز یکشنبه هم به حملات خود در جنوب و مرکز غزه ادامه داد و دست کم هفت فلسطینی را کشت. شبکه الجزیره نیز اعلام کرد اسرائیل در بمباران مدرسه کفر قاسم در اردوگاه آوارگان الشاطی که صدها آواره را در خود جای داده است، دست کم هفت نفر را کشته و تعداد زیادی را زخمی کرده است.

تاکنون دست‌کم ۴۱۳۹۱ نفر در جنگ اسرائیل علیه غزه کشته و ۹۵۷۶۰ نفر زخمی شده اند. در اسرائیل هم در حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حماس حداقل ۱۱۳۹ نفر کشته شدند و بیش از ۲۰۰ نفر به اسارت درآمدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.