ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از حمله موشکی اول اکتبر سپاه به اسرائیل چه می‌دانیم؟

سپاه پاسداران شامگاه اول اکتبر با نام عملیات «وعده صادق دو» ۱۸۰ تا ۲۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرد. تاکنون کشته شدن یک شهروند فلسطینی در نتیجه این حمله تایید شده است. مسعود پزشکیان هدف این حمله را حفظ صلح و امنیت در برابر تهدیدات اسرائیل عنوان کرد.

سپاه پاسداران جمهوری اسلامی شامگاه اول اکتبر/دهم مهر به اسرائیل حمله موشکی کرد. تایمز اسرائیل گزارش داد که ۱۸۰ -۲۰۰ موشک به سمت این کشور پرتاب شده است. رسانه تسنیم، نزدیک به سپاه، نوشت که این اولین موج حمله موشک‌های بالستیک و هایپرسونیک سپاه به سوی اسرائیل است. سپاه در بیانیه‌ای نام این عملیات را «وعده صادق دو» اعلام کرد. مسعود پزشکیان‌ این حمله را برای حفظ صلح و امنیت در برابر تهدید اسرائیل عنوان کرد.

ارتش اسرائیل پس از پایان حملات موشکی ایران، تعداد موشک‌های پرتاب شده را ۱۸۱ فروند اعلام کرد و گفت که چند ضربه «منفرد» در مرکز و چندین ضربه دیگر در جنوب اسرائیل ثبت شده است. ابعاد کلمه «ضربه» مشخص نیست و معلوم نیست که آیا این به معنای اصابت است یا خیر. ارتش اسرائیل مشخص نکرد که چه اهدافی مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما اعلام کرد که نیروی هوایی و پدافند هوایی اسرائیل آسیب ندیده‌اند و کنترل ترافیک هوایی به حالت عادی بازگشته است.

تایمز اسرائیل تصویری از یک ساختمان منتشر کرد که مورد اصابت موشک‌های ایران قرار گرفته است و گزارش داد که یک موشک به مدرسه‌ای در گدرا، واقع در مرکز اسرائیل، اصابت کرده است. این رسانه نوشت:

عکس‌ها و فیلم‌ها از محل حادثه نشان می‌دهند که به ساختمان مدرسه آسیب جدی وارد شده است، هرچند هیچ‌کس آسیب ندیده است.

باقری: حمله موشکی ایران به اسرائیل تنها هدف‌های نظامی را نشانه گرفته است

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در پیامی تصویری جزئیات حمله موشکی ایران را تشریح کرد و گفت که اگر اسرائیل پاسخ دهد، باید منتظر تخریب زیرساخت‌های خود در مقیاس وسیع باشد.

باقری درباره جزئیات حمله موشکی به اسرائیل بیان کرد که سپاه سه پایگاه نظامی هوایی، از جمله پایگاه هوایی نواتیم (محل نگهداری جنگنده‌های F-35) و پایگاه هوایی هاتسریم (پایگاه مبدا عملیات ترور حسن نصرالله)، مقر موساد، رادارهای راهبردی و مراکز تجمع تانک‌ها و نفربرهای اسرائیل در منطقه پیرامون غزه را هدف قرار داده است.

او در ابتدا اشاره کرد که ایران به مدت دو ماه به دلیل رایزنی‌های سیاسی کشورهای غربی، خویشتنداری کرده تا آتش‌بس ممکن شود. اما افزود که با «چراغ سبز آمریکایی‌ها»، اسرائیل حملات خود را تشدید کرده است:

از زمان ترور شهید اسماعیل هنیه در تهران، با درخواست مکرر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها مبنی بر خویشتنداری برای برقراری آتش‌بس در غزه، دوره سختی را در خویشتنداری پشت سر گذاشتیم. اما رژیم جنایت‌کار صهیونیستی با چراغ سبز آمریکایی‌ها جنایات خود را افزایش داد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تأکید کرد که حمله موشک‌های سپاه تنها به سمت اهداف نظامی پرتاب شده و از هدف قرار دادن مراکز غیرنظامی و حتی اقتصادی و صنعتی خودداری شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

واکنش اسرائیل: ایران هزینه خواهد پرداخت

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در آغاز جلسه کابینه امنیتی در اورشلیم و بلافاصله پس از حمله موشکی ایران، گفت: «امشب ایران اشتباه بزرگی مرتکب شد و هزینه آن را خواهد پرداخت.»

نتانیاهو حمله ایران را شکست‌خورده توصیف کرد و گفت که پدافند دفاعی اسرائیل این حمله را خنثی کرده است. او افزود: «هر کس به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد.»

هرتزل (هرتزی) هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در واکنش به حمله سپاه اعلام کرد که اسرائیل به حملات ایران پاسخ خواهد داد:

زمان و هزینه این پاسخ را ما تعیین خواهیم کرد. توانایی‌های حمله دقیق و غافلگیرکننده خود را بر اساس راهنمایی‌های رده‌های سیاسی اثبات خواهیم کرد.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، به خبرنگاران گفت که دو ناوشکن نیروی دریایی آمریکا امشب دوازده فروند موشک را که از داخل خاک ایران شلیک شده بود، رهگیری و ساقط کردند.

بیانیه دوم سپاه: «عملیات وعده صادق دو»

روابط عمومی کل سپاه پاسداران در بیانیه دومی که پس از پایان حملات موشکی اول اکتبر به اسرائیل منتشر شد، اعلام کرد که مراکز راهبردی در داخل خاک اسرائیل با موشک‌های ساخت ایران هدف قرار گرفته است. سپاه در این بیانیه ادعا کرد که ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است.

در بیانیه دوم، سپاه نوشت:

در این عملیات برخی از پایگاه‌های هوایی و راداری؛ مراکز توطئه و طراحی ترور علیه رهبران مقاومت به خصوص شهید دکتر اسماعیل هنیه و رهبر حزب‌الله لبنان شهید حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن نصرالله و فرماندهان نظامی حزب‌الله، مقاومت اسلامی فلسطین و فرماندهان سپاه پاسداران مورد اصابت قرارگرفتند.

مانند بیانیه اول، سپاه به قوانین بین‌المللی استناد کرده و این حمله را حق مشروع ایران خواند. همچنین تهدید کرد که در صورت پاسخ اسرائیل، حمله آن «به صورت ویرانگر و پشیمان‌کننده پاسخ داده خواهد شد».

به‌دنبال انتشار گزارش‌ها مبنی بر آماده‌شدن ایران برای حمله موشکی به اسرائیل، سپاه پاسداران در بیانیه شماره یک خود اعلام کرد در پاسخ به ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله و عباس نیلفروشان، فرمانده ارشد سپاه قدس در لبنان ده‌ها موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سپاه پاسداران این حمله را «مطابق با منشورهای سازمان ملل» خواند و گفت نیروی هوافضای سپاه «قلب اراضی اشغالی» را هدف گرفته است. در بیانیه سپاه پاسداران همچنین آمده است این عملیات در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی تصویب شده و با ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و پشتیبانی ارتش انجام شده است. سپاه پاسداران ارتش اسرائيل را تهدید کرد که اگر واکنش نظامی نشان دهد با حملات بعدی مواجه خواهد شد.

دقایقی پیش از انتشار بیانیه سپاه، ارتش اسرائیل اعلام کرد ایران موشک‌هایی را به سمت اسرائیل شلیک کرده است و ۱۰ میلیون نفر در اسرائیل به‌خاطر این حمله به پناه‌گاه‌ها رفته‌اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

واکنش مسعود پزشکیان: حمله برای امنیت و صلح

مسعود پزشکیان، ریاست جمهوری ایران در رابطه با حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس این حمله را نه برای جنگ طلبی اما برای حفظ صلح و امنیت و پاسخ قاطع در برابر تهدید خواند و نوشت:

بر اساس حقوق مشروع و با هدف صلح و امنیت برای ایران و منطقه، پاسخ قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی داده شد. این اقدام در دفاع از منافع و اتباع ایرانی بود. نتانیاهو بداند، ایران جنگ‌طلب نیست اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد. این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سخنگوی ارتش اسرائیل: «تاثیرات» حمله در جنوب و مرکز اسرائیل

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در واکنش به حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت: «در این مرحله، ما همچنان در حال انجام ارزیابی هستیم، اما از تلفات آن بی‌اطلاعیم.»

او ادامه داد که در حال حاضر تهدید دیگری از سوی ایران علیه اسرائیل وجود ندارد و این نشان می‌دهد که حمله موشکی به پایان رسیده است. به مردم اسرائیل اعلام شده که می‌توانند پس از یک ساعت پناهگاه‌ها را ترک کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که پدافند دفاعی این کشور چند رهگیری انجام داده است، اما در مرکز و مناطق جنوبی اسرائیل «تأثیراتی» ناشی از این حمله وجود دارد. با این حال، مشخص نکرد که منظور از «تأثیرات» چیست.

منابع فلسطینی گزارش دادند که بر اثر سقوط قطعات موشک‌های شلیک‌شده ایران بر فراز شهر فلسطینی‌نشین جریکو در بخش اشغالی کرانه باختری، یک نفر کشته و چندین نفر مجروح شدند. فرماندار محلی این شهر اعلام کرد ترکش‌های پخش‌شده از موشک ایرانی باعث کشته شدن یک نفر شد.

وضعیت پروازها در اسرائیل، ایران و لبنان

سازمان هوانوردی اسرائیل اعلام کرد که حریم هوایی این کشور بازگشایی شده است. تایمز اسرائیل گزارش داد که پیش‌بینی می‌شود پروازها و فرودها تا یک ساعت آینده از سر گرفته شوند.

در همین حال، وزیر حمل و نقل لبنان به نقل از الجزیره اعلام کرد که حریم هوایی این کشور به‌طور موقت به مدت دو ساعت به روی ترافیک هوایی بسته خواهد شد.

سازمان هواپیمایی ایران ابتدا اعلام کرد که ارزیابی همه‌جانبه مخاطرات فضای هوایی کشور در حال انجام است و پروازهایی که هنوز انجام نشده‌اند، به‌طور موقت به حالت تعلیق درآمده‌اند. ساعتی پس از بیانیه اول، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، جعفر یازرلو اعلام کرد که تمامی پروازها در آسمان ایران تا ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه، ۱۱ مهر لغو شده‌اند:

با توجه به وضعیت منطقه و حمله موشکی، به منظور ایمنی پروازها، تمام پروازها در سراسر کشور تا ساعت ۱۰ صبح فردا (چهارشنبه، ۱۱ مهرماه) باطل اعلام می‌شود.

گزارش‌های تاییدنشده از اصابت برخی از موشک‌های ایران

رسانه‌های دولتی ایران پیش‌تر بدون تأیید مستقیم خبر، تصاویر ویدیویی را منتشر کردند که نشان می‌داد موشک‌ها در آسمان ایران دیده می‌شوند. کانال صابرین نیوز (که خود را نزدیک به سپاه نشان می‌دهد) و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در ابتدای شب تصاویری را از شلیک موشک‌ها در آسمان شهرهای مختلف ایران منتشر کردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی سه تصویر را به نمایش می‌گذارند: رهگیری برخی موشک‌های سپاه پاسداران توسط اسرائیل، اصابت تعدادی از این موشک‌ها به خاک اسرائیل و همچنین سقوط موشک‌هایی که رهگیری شده‌اند. بر خلاف حملات پیشین، سپاه پاسداران این بار حملات موشکی خود را بر موشک‌های بالستیک متمرکز کرده است که در عرض چند دقیقه به هدف می‌رسند. این نوع موشک‌ها از گران‌ترین موشک‌های نظامی به شمار می‌آیند.

شبکه الجزیره به نقل از محمد خیری، روزنامه‌نگار فلسطینی در رام‌الله، کرانه باختری اشغالی گزارش نوشت در آسمان ده‌ها پرتابه در حال حرکت بی‌وقفه به سمت غرب و سمت اورشلیم (بیت‌المقدس) و اسرائیل دیده شده‌اند و صدای آن‌ها در مناطق وسیعی از اسرائیل شنیده شده است.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی اسرائیل در ایکس/توییتر نوشت: «ایران هم مانند غزه، حزب‌الله و دولت لبنان از این لحظه پشیمان خواهد شد». دولت اسرائيل از شهروندانش خواسته در پناهگاه‌ها بمانند.

واکنش آمریکا: همه جهان باید حمله ایران را محکوم کنند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، حمله‌های موشکی ایران به سوی اسرائیل را «کاملاً غیرقابل‌پذیرش» خواند و گفت که همه جهان باید آن را محکوم کند. بلینکن تعداد موشک‌های شلیک‌شده را حدود ۲۰۰ موشک اعلام کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه این حمله را تشدید قابل توجه توصیف کرده و آن را محکوم کرد. او افزود که «به نظر می‌رسد» این حمله شکست خورده و بی‌اثر بوده است.

سالیوان به خبرنگاران در کاخ سفید گفت:

این یک تشدید قابل توجه از سوی ایران است و همچنین رویداد مهمی است که ما توانستیم با اسرائیل همکاری کنیم تا شرایطی را ایجاد کنیم که هیچ‌کس در این حمله در اسرائیل کشته نشود.

جیک سالیوان در مورد پاسخ احتمالی اسرائیل و آمریکا به این حمله گفت که ایالات متحده گفتگو درباره این موضوع را با اسرائیل آغاز کرده و این مذاکرات ادامه خواهد داشت، اما از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد. او افزود: «هم‌اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که گام‌های بعدی مناسب برای تأمین منافع آمریکا و ارتقای ثبات به حداکثر ممکن چیست.»

سالیوان همچنین تعداد موشک‌های شلیک‌شده را نزدیک به ۲۰۰ موشک بالستیک اعلام کرد و گفت که ناوشکن‌های نیروی دریایی آمریکا در رهگیری و ساقط کردن موشک‌ها با واحدهای دفاع هوایی اسرائیل همکاری کردند. او افزود که ایالات متحده هنوز در حال ارزیابی خسارات این حمله است، اما در حال حاضر معتقد است تنها قربانی یک مرد فلسطینی بوده که بر اساس گزارش‌ها در شهر جریکو در کرانه باختری کشته شده است.

سخنگوی پنتاگون گفت که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، با همتای خود در اسرائیل در حال مذاکره برای گام‌های بعدی است.

گوترش دبیرکل سازمان ملل «تشدید» درگیری را محکوم کرد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «گسترش درگیری در خاورمیانه و تشدید تنش‌ها» را محکوم کرده و دوباره خواستار آتش‌بس شد. او در پستی در شبکه X اعلام کرد: «این [حملات] باید متوقف شود».

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، به یوآو گالانت، همتای اسرائیلی خود، گفت که واشنگتن «آمادگی نیروها» را در منطقه به دلیل حمله ایران افزایش داده است

به نظر می‌رسد این تماس قبل از پرتاب صدها موشک از سوی ایران به سوی اسرائیل انجام شده است. در بیانیه پنتاگون آمده است:

«وزیر دفاع آمریکا و وزیر دفاع اسرائیل در مورد عواقب شدید برای ایران در صورتی که این کشور حمله نظامی مستقیم علیه اسرائیل را انتخاب کند، گفتگو کردند.»

اتحادیه اروپا حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم کرد.

بورل از چرخه خطرناک حملات و انتقام‌جویی صحبت کرد و گفت چنین شرایطی این خطر را دارد که اوضاع از کنترل خارج شود.

او افزود «آتش‌بس فوری در سراسر منطقه مورد نیاز است».

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در اظهارنظری گفت که حمله ایران منطقه را بیشتر به ورطه خشونت می‌کشاند. میشل بارنیه، نخست‌وزیر فرانسه نیز نسبت به ادامه تشدید تنش‌ها هشدار داد. کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا هم گفت که کشورش یکپارچه پشت اسرائیل ایستاده و به امنیت آن متعهد است.

این گزارش در طول شب حمله با تیتر و محتوای تازه به‌روز‌رسانی شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • چشم ترم

    این شروع گزارش با "بسم الله رحمان رحیم" منو یاد رادیو چهرازی انداخت. البته رادیو چهرازی ما را به خنده می انداخت، این یکی "خواب در چشم ترم میشکند".