ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یونیسف: یک میلیارد کودک در جهان به واسطه تغییرات اقلیمی به شدت در خطر هستند

همه آسیب می‌بینند، کودکان بیشتر. امروزه اکثر قریب به اتفاق کودکان در سراسر جهان در معرض خطر یکی از پیامدهای بحران اقلیمی هستند. از جمله این پیامدها موج گرما، سیل، توفان، خشکسالی و آلودگی هوا است.

تقریبا نیمی از جمعیت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری کودکان آفریقا در معرض خطر شدید پیامدهای بحران اقلیمی و آلودگی هستند.  صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) شرایط کودکان آفریقا را «به شکل غیر قابل تصوری وخیم توصیف کرده است.

بر اساس گزارش یونیسف، تغییرات اقلیمی بیشترین تأثیر را بر روی کودکان در کشورهای آفریقایی دارد.  تغییرات اقلیمی به ویژه بر کودکان در کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، نیجریه، گینه و  گینه بیسائو تاثیر می‌گذارد.

گرمایش جهانی و آلودگی محیط زیست ناشی مرتبط با آن، بهداشت، آموزش و حفاظت از کودکان را به خطر انداخته و آنها را با بیماری‌های مرگبار مواجه می‌کند.

امروزه تقریبا هر کودک در سراسر جهان در معرض خطر یکی از پیامدهای بحران اقلیمی است. از جمله این پیامدها موج گرما، سیل، توفان، خشکسالی و آلودگی هوا هستند. اما یک میلیارد کودک آفریقایی در ۳۳ کشور با سه یا چهار مورد از تبعات بحران اقلیمی به طور همزمان مواجه هستند.

گزارش یونیسف با کمک فعالان جوان تغییرات اقلیمی در سومین سالگرد اعتصاب مدرسه گرتا تونبرگ منتشر می‌شود. 

هنریتا فوره، مدیر اجرایی یونیسف گفت: «برای اولین بار در این گزارش تصویر کاملی از این که کجا و چگونه کودکان نسبت به تغییرات اقلیمی‌آسیب‌پذیر هستند نشان داده شده است. این تصویر به شکل غیر قابل تصوری وخیم است. و تقریبا هیچ کودکی در امان نیست»

کودکان در بانگی ، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی( عکس از شاتراستاک)

در این گزارش خواسته شده تا در مذاکرات و تصمیم‌گیری‌های مربوط به بحران اقلیمی از جمله در کنفرانس آتی اقلیمی کاپ-۲۶ در گلاسگو، کودکان و جوانان در نظر گرفته شوند.

گرتا تونبرگ، فعال جوان تغییرات اقلیمی می‌گوید: «ما تنها قربانی نیستیم، ما همچنین این مبارزه را رهبری می‌کنیم. اما جهان هنوز به تغییرات اقلیمی به مثابه یک مورد اضطراری نگاه نمی‌کند.»

نیکوسیلاتهی نیکاتی، فعال زیست محیطی از زیمبابوه در این زمینه می‌گوید: «تغییرات اقلیمی برای من امری شخصی است». این پسر جوان ۱۸ ساله آفریقایی که از سن ۱۰ سالگی فعالیت زیست محیطی را آغاز کرده می‌گوید که موج گرما و سیل تحصیل و مدرسه رفتنش و زندگی کشاورزان روستایش را مختل کرده است.

نیکاتی می‌افزاید: «من مدافع پرشورو جدی مد نظر گرفتن جوانان  و دخالت دادن آنها در تصمیم‌گیری‌ها هستم. جوانان گرانبهاترین منابع طبیعی جهان هستند.»

بر اساس گزارش یونیسف اثرات بحران اقلیمی به شکل عمیقا ناعادلانه‌ای توزیع شده و احتمالا وضعیت بدتر هم خواهد شد.

۱۰ کشوری که بیشترتر از سایرین در خطر هستند، تنها مسئولیت نیم درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را برعهده دارند.

به گفته گزارش یونیسف ۹۲۰ میلیون کودک بشدت با کمبود آب، ۸۲۰ میلون با موج گرما و ۶۰۰ میلیون با بیماری هایی که از حشرات انتقال می‌یابد نظیر مالاریا و تب دنگ هستند. این دسته از بیماری‌ها با بدتر شدن شرایط اقلیمی و ایجاد شرایط مناسب‌تر برای پشه‌ها و پخش پاتوژن‌ها بیشتر خواهند شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.