ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرملین می‌گوید هنوز برنامه‌ مشخصی برای دیدار پوتین و بایدن وجود ندارد

در حالی‌که گفته می‌شد بایدن و پوتین با نشست مشترک درباره بحران اوکراین موافقت کرده‌اند، کرملین آب سردی بر امید به حل بحران پاشید و گفت برنامه مشخصی برای این دیدار وجود ندارد. تنش‌ها اما در مناطق شرق اوکراین ادامه دارد.

کاخ کرملین دوشنبه ۲ اسفند / ۲۱ فوریه اعلام کرد برنامه‌ای برای برگزاری نشست مشترک ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، و جو بایدن، همتای آمریکایی او وجود ندارد و چنین دیداری در حال حاضر «زودهنگام» است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت اگرچه تنش‌ها در حال افزایش است، اما تماس‌های دیپلماتیک فعال است.

پیش از این دفتر امانوئل ماکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه اعلام کرده بود که پوتین و بایدن «به‌طور اصولی» با برگزاری نشست مشترک موافق هستند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در این‌باره گفته بود:

«ما همیشه برای دیپلماسی آماده هستیم. در صورتی‌که روسیه به جای دیپلماسی جنگ را انتخاب کند، ما همچنان آماده اقداماتی سریع با پیامدهای شدید هستیم.»

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز گفته بود:

«اوکراین امیدوار است که نشست پیشنهادی بین بایدن و پوتین برگزار شود و کی‌یف بتواند به این نشست بپیوندد.»

الجزیره نوشته است «پوتین و بایدن تا رسیدن به توافقی قطعی بر سر برگزاری گفت‌وگو فاصله زیادی دارند» و «برای این‌که این دیدار انجام شود، رئیس‌جمهوری آمریکا باید مایل باشد که نگرانی‌های امنیتی روسیه را مورد بحث قرار دهد؛ این‌که ناتو بیشتر به سمت شرق گسترش نمی‌یابد و هیچ تجهیزات نظامی در کشورهای عضو ناتو در اطراف روسیه وجود نخواهد داشت».

دیمیتری پسکوف روز دوشنبه همچنین گزارش‌هایی مبنی بر این‌که روسیه فهرستی از اوکراینی‌ها را برای کشتن یا بازداشت آن‌ها پس از حمله به این کشور تهیه کرده، «دروغ مطلق» خواند و هشدارهای سفارت آمریکا به شهروندان آمریکایی‌ در روسیه برای آمادگی ترک این کشور را «بسیار غیرمعمول» توصیف کرد.

در این هشدار امنیتی از امکان حمله به مراکز خرید، ایستگاه‌های راه‌آهن و مترو و سایر اماکن عمومی از جمله در مسکو، سنت پترزبورگ و مناطق نزدیک مرز روسیه و اوکراین گفته شده بود.

به‌رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک

در همین حال ولادیمیر پوتین روز دوشنبه اعلام کرد که روسیه در حال بررسی به‌رسمیت شناختن استقلال دو منطقه خواهان جدایی اوکراین در اونباس است، اما این مناطق را رسماً به قلمرو خود الحاق نمی‌کند.

او این اظهارات را در یک نشست طولانی در شورای امنیت روسیه بیان کرد. همه شرکت‌کنندگان در این نشست گفتند از به‌رسمیت شناختن استقلال جمهوری خودخوانده خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک حمایت می‌کنند.

پوتین گفت ساکنان دونتسک و لوهانسک اعتراضات سال ۲۰۱۴ در اوکراین را به‌رسمیت نمی‌شناسند. در این اعتراضات ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری طرفدار روسیه برکنار شد. پوتین سال‌هاست که آن را «کودتا» خوانده است.

او در اظهارات خود با بیان این‌که «کودتا ضد قانون اساسی و خونین بود»، افزود مقام‌های کی‌یف دو عملیات نظامی در این مناطق انجام داده‌اند و تنش‌های جاری در منطقه «سومین تشدید تنش» از سوی کی‌یف و شرکای غربی آن است.

دومای روسیه سه‌شنبه هفته گذشته ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تصویب کردند که بر اساس آن از ولادیمیر پوتین خواسته شده بود که دونتسک و لوهانسک را به‌عنوان مناطق مستقل به رسمیت بشناسد.

درگیری‌ها در شرق اوکراین ادامه دارد

روز دوشنبه درگیری‌ها در شرق اوکراین ادامه داشت. روسیه عصر دوشنبه گفت از ورود یک گروه شناسایی اوکراینی به خاک کشورش جلوگیری کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که در این حادثه پنج سرباز در منطقه روستوف در جنوب غربی روسیه کشته شدند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به پوتین گفت اوکراین نیروهای جدیدی در نزدیکی مناطق جداشده در شرق کشور پیاده کرده و ممکن است در حال تدارک برای بازپس‌گیری این مناطق با زور باشد.

شویگو اوکراین را به تشدید گلوله‌باران مناطق جدایی‌طلب متهم کرد.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، اتهامات روسیه در مورد نقض خطوط مرزی توسط نیروهای اوکراینی را رد کرد.

کولبا گفت:

«من قاطعانه اطلاعات نادرست روسیه را رد می‌کنم. اوکراین به دونتسک و لوهانسک حمله نکرده، خرابکار یا نیروی شناسایی به آن سوی مرز نفرستاده، به خاک روسیه یا ایست بازرسی در مرز شلیک و چنین اقداماتی را برنامه‌ریزی نکرده است. من از روسیه می‌خواهم که کارخانه [خبرهای] جعلی خود را متوقف کند.»

نشست امنیتی در واشنگتن

در سوی دیگر، یک مقام کاخ سفید به رویترز گفت، جو بایدن در حال دیدار با تیم امنیت ملی خود برای گفت‌وگو درباره روسیه و اوکراین است. این مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، این اظهارات را پس از آن‌ بیان کرد که گفته شد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه، لوید آستین وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به کاخ سفید رفته‌اند.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نیز هشدار داده است که اجرای تحریم‌های یک‌جانبه از سوی بریتانیا علیه روسیه به سیاست پوتین برای ایجاد تفرقه در میان صفوف کشورهای ناتو کمک می‌کند و آمریکا و اروپا باید با هم دست به چنین اقدامی بزنند.

بن والاس همچنین تأکید کرد که دلایل قوی وجود دارد که پوتین همچنان به تهاجم به اوکراین پایبند است و افزایش مداوم شمار نیروها در نزدیکی مرزها از شواهد آن است.

سه مقام غربی که نخواستند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند که نیروهای روسی اکنون «آماده» حمله به اوکراین هستند. آن‌ها گفتند که نمی‌دانند پوتین هنوز دستور تهاجم را صادر کرده است یا نه، اما نگرانی‌هایی را درباره افزایش تحریکات دروغین در مناطق شورشی تحت حمایت روسیه در اوکراین ایجاد کرده‌اند.

یکی از مقام‌های غربی گفت:

«نگرانی ما در مورد آن‌چه روی زمین رخ می‌دهد افزایش یافته است. باید بگویم که تصویر کلی ما تصویری بسیار تاریک با ابرهای توفانی است که در مرزهای اوکراین انبوه شده‌اند.»

یک مقام دیگر گفت نیروهای روسیه به سازوکار نظامی خود ادامه می‌دهند، از جمله سامانه موشکی اس۴۰۰، هواپیماها و وسایل نقلیه زرهی در حال استقرار در مکان‌های رو به جلو هستند. او افزود روسیه اکنون ۱۱۰ گردان تاکتیکی در منطقه عملیاتی دارد و «این حرکتی در جهت عملیات نظامی است».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.