ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصاحبه با مایکل والزر پیرامون جنبش "زن، زندگی، آزادی"

شیریندخت دقیقیان – مایکل والزر، فیلسوف سیاسی آمریکایی، در این مصاحبه که برای "زمانه" انجام شده، از خیزش برابری‌ و آزادی‌خواه در ایران پشتیبانی کرده و می‌گوید: دوستانم و من تظاهرات در ایران را دنبال می‌کنیم و از شهامت زنان ایرانی (و خوشبختانه مردان نیز) که در خیابان‌های بسیاری از شهرهای ایران برای برابری جنسیتی تظاهرات می‌کنند، شگفت زده هستیم و نفس در سینه هایمان حبس شده است.

مایکل والزر
مایکل والزر

■ شیریندخت دقیقیان: پروفسور والزر، آیا از رویدادهای جاری ایران پس از قتل مهسا امینی، دختر جوانی که به دست ماموران حجاب اجباری در ایران کشته شد، باخبر هستید؟ چه نظری دارید؟

مایکل والزر: بله. دوستانم و من تظاهرات در ایران را دنبال می‌کنیم و از شهامت زنان ایرانی (و خوشبختانه مردان نیز) که در خیابان‌های بسیاری از شهرهای ایران برای برابری جنسیتی تظاهرات می‌کنند، شگفت زده هستیم و نفس در سینه هایمان حبس شده است.

■ تا این لحظه [۳۰ سپتامبر] ۷۱ نفر از همه رده‌های سنتی و قشرهای اجتماعی در خیابان‌های ایران کشته و بسیاری نیز زخمی شده‌اند. هزاران نفر دستگیر شده‌اند و گروه وسیعی از هنرمندان، افراد مشهور دنیای ورزش، دانشجویان و دیگران دستگیر شده و در معرض قساوت، شکنجه و اعدام در زندان‌ها قرار دارند. در این شرایط، حق مردم ایران را برای دفاع مشروع چگونه می‌بینید؟

ما رژیم‌هایی را که منتقدان و مخالفان را دستگیر و زندانی می‌کنند، مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و می‌کشند، رژیم‌های خودکامه می‌نامیم؛ خودکامگان حیوان صفت. مردان و زنان همه جا حق دارند که حاکمان را زیر سوال ببرند، خواهان تغییر شوند، آزادانه حرف خود را بیان کنند، گردهمایی داشته باشند و متشکل شوند تا تظاهرات صلح آمیز انجام دهند و به صورت مدنی نافرمانی کنند. ما انسان‌ها بنا به طبیعت خود، موجوداتی اجتماعی و سیاسی هستیم و همین حقوق است که یک زندگی اجتماعی و سیاسی شرافتمندانه را ممکن می‌سازد.

■ با توجه به چهل و دو سال تاریخچه ستم و سرکوب علیه زنان در ایران و قوانین تبعیض آمیز علیه آنها نظر شما درباره شعار مرکزی جنبش جاری چیست: "زن، زندگی، آزادی".

من فقط امیدوارم که این شعار که در ایران فریاد زده می‌شود، همراه شود با بازتاب فریادهای همسانی در سراسر دنیا. سرکوب و ستم علیه زنان ایران البته به تاریخ خود آنها برمی گردد که در حال حاضر از سوی نسخه‌ای متعصبانه از دین خود آنها اعمال می‌شود، اما زنان همه جا می‌توانند به سرعت دریابند که زیر چنین سرکوبی بودن چه احساسی دارد و در نتیجه می‌توانند به دفاع از زندگی و آزادی برخیزند. مردان هوشمند نیز می‌توانند آنرا درک کنند.

■ چند روز پیش در دانشگاه شیراز دانشجویان پسر شعار می‌دادند، زن، زندگی، آزادی و دانشجویان دختر در پاسخ به آنها می‌گفتند: مرد، میهن، آبادی. برخی این شعار دوم (مرد، میهن، آبادی) را نشانه هماهنگی و همبستگی میان زنان و مردان در ایران گرفتند. برخی دیگر آنرا نشانه‌ای از توطئه راست افراطی برای به انحراف کشیدن شعار مرکزی جنبش و بردن آن به سوی برتری مردسالارانه ارزیابی کردند. برداشت شما چیست؟

من بدون آنکه در آنجا، دانشگاه شیراز حضور داشته باشم و با دانشجویان سخن گفته باشم، فکر نمی‌کنم بتوانم معنای این شعار دوم را کاملا دریابم. شاید این فراخوانی است برای همبستگی میان جنسیت ها. برداشت من از راه دور این است که شعار اول کافی است و برای این جنبش کاملا مناسب است.

■ شما در کتاب "ناسازه نهضت‌های آزادیبخش: انقلاب‌های سکولار و ضدانقلاب‌های دینی" (۲۰۱۵) پیرامون خیزش گرایش‌های ضدسکولار نیرومند در جوامع الجزایر، هند و اسرائیل پس از پیروزی نهضت‌های آزادیبخش آنها در واکنش به رویکردهای سکولار بنیانگذاران سیاسی آنها سخن گفتید. سه دین متفاوت، اما حدودا با زمانبندی همسان: دو یا سه دهه پس از استقرار دولت سکولار، یک جنبش جنگجو، مدرن و دارای ایدیولوژی دینی سکولاریزم این جوامع را به چالش گرفت. اینک انقلاب اسلامی ایران به دلیل جایگزین کردن قوانین پس روانه نسخه‌ای سیاسی شده از دین و با استقرار نظامی توتالیتر بر مبنای سرکوب اجتماعی و سیاسی، تبعیض دینی، تبعیض جنسیتی و ستم شدید به دگرباشان جنسیتی، فقر، فساد دولتی و غیره بیش از %۸۰ درصد طرفداران اولیه خود را از دست داده است. به نظر می‌رسد که فروپاشی قریب الوقوع رژیم در ایران می‌تواند موضوع خوبی برای جلد دوم کتاب شما The Paradox of Liberation  باشد.

من برنامه ریزی نکرده‌ام برای نوشتن پیرامون یک چرخش معکوس، اما خوشحال می‌شوم اگر موقعیتی برای این کار پیداکنم و به توصیف (و جشن گرفتن برای) شکست تعصب دینی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از جاهای دیگر بپردازم. اگر این شکست اتفاق بیفتد و وقتی رخ دهد، اطمینان دارم که زنان در صف مقدم مبارزه در همه جا خواهند بود. و اگر من به اندازه کافی عمر بکنم راهی پیدا خواهم کرد که درباره “paradox of zealotry”  (ناسازه تعصب دینی) بنویسم که چگونه خودش سبب ساز سقوط خودش می‌شود.

■ با درنظر گرفتن تجربه غنی جامعه آمریکا در جنبش فمینیستی، پیروزی‌ها و شکست هایش، آیا توصیه‌ای برای مردم ایران دارید؟

در تاریخ آمریکا کوشندگان فمینیست حتی در بدترین لحظه‌های تبعیض و سلطه مردانه هرگز از شکنجه و مرگ نترسیدند. فمینیست‌های آمریکایی، (من کتابی در دست انتشار در ماه‌های آینده دارم که در آن خودم را یک لیبرال فمینیست نامیده ام) باید در زمینه آنچه به مردم ایران می‌گوییم، بسیار محتاط باشیم. ما باید اعلام همبستگی کنیم؛ باید راه‌هایی پیداکنیم که به همبستگی خود بیان سیاسی بدهیم، اما این زنان ایرانی و مردان ایرانی هستند که باید تصمیم بگیرند که آماده چه مخاطراتی در این لحظه و در آینده هستند.

■ شما در مقاله‌ای که درمورد نافرمانی مدنی در دهه ۷۰ نوشتید، استدلال کردید که تعهد به نافرمانی در جامعه مدنی و در جنبش‌های مدنی نقش مهمی بازی می‌کند. چگونه این اصل را در مورد نافرمانی مدنی ای که اینک به سرعت همه اقشار جامعه ایران را فرامی گیرد، تشریح می‌کنید؟

نافرمانی مدنی آن گونه که توسط پیروان گاندی در هند یا سیاهپوستان آمریکایی (و نیز گروه‌های از از سفیدپوستان) در دهه شصت اجرا شد، نیازمند تعهد و شهامتی غیرمعمول تری از آن چه ما آرزو داریم، است. اما نافرمانی مدنی روش سیاسی موثری است برای مردان و زنانی که برای رهایی ملی یا آزادی و مساوات مبارزه می‌کنند. ایرانیان در خیابان‌ها هم اینک نمونه‌ای نوین از تعهد و شهامت را به دنیا ارایه کرده‌اند.

■ پیام شما برای نسل جوان ایران که برای دمکراسی و آزادی در ایران مبارزه می‌کنند، چیست؟

چه می‌توانم بگویم؟ خدا شما را پشت و پناه باشد، یا به بیان بهتر برای لحظه کنونی، همه ما که آزادی و دمکراسی را دوست داریم، از شما پشتیبانی می‌کنیم و امید به موفقیت شما داریم.

(۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ )

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • mashang

    اسلام محبوبترین صدا خفه کن آزادیخواهان ومهمترین ابزارزن ستیزی،زن کشی وسمبل غارت و ویرانی و بربریت برای جهان سرمایه ست

  • ٱکو کردستانی

    با سلام! برابری جننسیتی! در کجا ؟ در ایران؟ آخر اینم شد موضوع گیری؟ اگر می گفت زنان در ایران برای آزادی و رهایی از فاشیسم دارن تلاش میکنند ، بحث بهتری بود. غالب متفکرین غربی ،فهم اینو ندارن که جامعه را مانند یک کلیت نگاه کنند. آنچه که در ایران می گذرد را نمیشه سرف به مبارزه زنان یا مردان تقلیل داد. یک مبارزه اجتماعی برای به زیر کشیدن فاشیسم است. با سپاس

  • mashang

    در همبستگی با اعتراضات مردم مبارز ایران! مهر ۹, ۱۴۰۱ برگردان: جهان اعلامیۀ کمیسیون بین‌المللی حزب کار اتریش (PdA) در همبستگی با اعتراضات در ایران و بیانیۀ هیئت اجرائی حزب کمونیست بریتانیا دربارۀ ایران بیانیۀ هیئت اجرائی حزب کمونیست بریتانیا دربارۀ ایران کمیته اجرایی حزب کمونیست بریتانیا دستگیری مهسا امینی ۲۲ ساله توسط «پلیس امنیت اخلاقی» رژیم دین‌سالار در ۱۴ شهریور و رفتار وحشیانۀ منجر به کشته شدن وی در زمان بازداشت را با قاطعیت محکوم می‌کند. ما همچنین واکنش رژیم دیکتاتوری و دستگاه پلیس، نظامی و امنیتی آن به‌تظاهرات گسترده مردم با شعار «زن، زندگی، آزادی» را که در پایتخت ایران و بیش از ۸۰ شهر دیگر در سراسر ایران برپا شده است، بی‌چون و چرا محکوم می‌کنیم. ما خواستار توقف هرگونه آزار، ارعاب و تحقیر زنان در ایران هستیم. تلاش‌های تبه کارانه برای خاموش کردن صدای هزاران نفری که شجاعانه پا به‌میدان گذاشته‌اند و پاکسازی آنان از خیابان ها، تاکنون به‌کشته شدن بیش از پنجاه نفر، زخمی شدن صدها نفر و بازداشت هزاران تن انجامیده است. آنچه که در آغاز به‌شکل ابراز خشم علیه کشته شدن مهسا امینی و سرکوب و کنترل های بومی قرون وسطایی علیه زنان ایرانی در تمامی ابعاد زندگیشان بود، آنچنان نیرو و شتابی را فراهم آورد که به یک جنبش اعتراضی سیاسی و اجتماعی بزرگ بدل شد. جنبشی که تاکنون بی‌سابقه بوده و اخیرا، خواستار پایان داده شدن به رژیمی شده است که در مدت بیش از چهل سال ارمغانش فقر بوده است و رنج. این جنبش، با وجود خشونت فزاینده و بی‌امان علیه آن، بسته شدن اینترنت و سایر شبکه‌های ارتباطی با هدف ناکام گذاشتن سازمان‌های مردمی و جلوگیری از ثبت شواهد تکان دهنده اقدامات جنایتکارانه رژیم، جنبشی بالنده است. حزب کمونیست بریتانیا خواستار توقف بی‌درنگ تمامی اقدامات خشونت‌آمیز، وحشت آفرین و سرکوبگرانه علیه مردم معترض ایران و آزادی تمامی دستگیرشدگان و بازگشت سالم آنان به آغوش خانواده‌هایشان است. حزب کمونیست بریتانیا در همبستگی با مردم ایران و مبارزات آنها ایستاده است و از همه نیروهای مترقی در بریتانیا و در سرتاسر جهان می‌خواهد که از اعتراضات توده‌های مردم ایران و مطالبات آنان برای داشتن کشوری آزاد، دموکراتیک و مستقل پشتیبانی کنند. ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که آینده ایران از آن مردم ایران است و آنها خود برایش تصمیم می‌گیرند – بدون دخالت مستقیم یا غیرمستقیم قدرت‌های خارجی با هر بهانه‌ای. ما با جنبش کمونیستی بین‌المللی همراه می‌شویم تا همبستگی خود را با رفقای‌مان در حزب توده ایران که بیش از ۸۰ سال در مرکز مبارزه برای عدالت و صلح در ایران و در سراسر منطقه خاورمیانه حضور داشته است، ابراز کنیم. ما در این زمان حساس در کنار شما هستیم. رابرت گریفیث – دبیر کل کارول استاوریس – سازمان دهنده بانوان کیوان نلسون- دبیر بین الملل به نمایندگی از کمیته اجرایی حزب کمونیست بریتانیا انتشار : سایت حزب کمونیست بریتانیا – ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ برگردان: جهان – ۹ مهر ۱۴۰۱ اعلامیۀ کمیسیون بین‌المللی حزب کار اتریش (PdA) در همبستگی با اعتراضات در ایران، همبستگی با مردم مبارز ایران! قتل تکان دهنده مهسا امینی موج اعتراضی مشروعی را برانگیخته است که در حال حاضر با وحشیگری شدید رژیم دین سالار تهران سرکوب می شود. قتل او یک مورد مجزا نیست – به عنوان یک ذره بین برای اعمال غیرانسانی این رژیم عمل کرده است که پیوسته حقوق اجتماعی ابتدایی زنان را انکار می کند. طغیان علیه نظام در بیش از ۸۰ شهر همراه با واکنش وحشیانه رژیم رخ داده که تاکنون در درگیری ها بیش از ۵۰ کشته شمارش شده و صدها زخمی برجای مانده است. رژیم ایران برای مهار خشم مردم، حتی مخابرات و اینترنت را تعطیل کرده است. اما اعتراضات همچنان ادامه دارد و به سادگی نمی‌توان آن را خاموش کرد. مبارزه با ستمگری و کشتار خودسرانه توسط سازوکارهای سرکوب دولتی در ایران به روشنی نشان می‌دهد که دولت‌ها تنها به خاطر مقابله با آمریکا و سایر دولت‌های امپریالیستی، نمی‌توانند مترقی به حساب آیند. همچنین، هیچ اعتمادی به خشم اتحادیۀ اروپا و اظهارات ریاکارانه در این زمینه نمی‌توان داشت – در عربستان سعودی نیز زنان به همین دلایل مورد آزار و اذیت و سرکوب قرار می‌گیرند، اما آن کشور به عنوان متحد قابل اعتماد دولت‌های “دموکراتیک” و “روشنفکر” ما شمرده می‌شود. حزب کار اتریش در کنار ستمدیدگان ایران و مردمانی است که به دلایل واپسگرایانه و کاملاً به‌دور از انتظار تحت پیگرد قرار می‌گیرند. حزب کار اتریش از کمونیست‌هایی که در ایران تحت سرکوب مستمر هستند حمایت و در همبستگی با آنها می‌ایستد و شعارهای حزب توده ایران مبنی بر مبارزۀ هماهنگ مردم علیه دیکتاتوری حاکم و گسترش و تداوم مبارزه را به اشتراک می‌گذارد. حزب کار اتریش همچنین خاطرنشان می‌سازد که پیشرفت در دمکراتیک شدن ایران تنها می‌تواند ماهیت موقتی داشته باشد – کارگران و به ویژه زنان تنها در پناه سوسیالیسم می‌توانند از زنجیرهای ستم و بهره کشی رها شوند. حزب کار اتریش، وین، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ برگردان: جهان – ۹ مهر ۱۴۰۱