ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گروه هفت خواستار پاسخ قوی سازمان ملل به آزمایش های موشکی کره شمالی شد

وزیران امور خارجه گروه هفت (G7) با انتشار بیانیه‌ای از شورای امنیت سازمان ملل خواستند در واکنش به آخرین پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیمای کره شمالی «اقدامات مهمی» اتخاذ کند.

کره شمالی صبح جمعه ۱۸ نوامبر/ ۲۷ آبان یک موشک بالستیک قاره‌پیما شلیک کرده بود. مقامات ژاپنی اعلام کرده بودند موشک پیونگ یانگ در ۲۰۰ کیلومتری (۱۳۰ مایلی) ژاپن فرود آمده و برد کافی برای رسیدن به خاک آمریکا را دارد. شورای امنیت قرار است به درخواست ایالات متحده آمریکا دوشنبه ۲۱ نوامبر/  ۳۰ آبان در نشستی آزمایش‌های متعدد موشکی کره شمالی را به بحث می‌گذارند.  

وزیران خارجه ایالات متحده، ژاپن، کانادا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا چند ساعت قبل از برگزاری نشست شورای امنیت در بیانیه خود اعلام کردند:

 «اقدامات [کره شمالی] مستلزم پاسخی متحد و قوی از سوی جامعه بین‌المللی است»

در ادامه بیانیه گروه هفت (G7) آمده است که آزمایش موشکی  روز جمعه یک «اقدام بی‌پروا» و «یکی دیگر از مصداق‌های نقض آشکار» قطعنامه های سازمان ملل است که بر «عزم کره شمالی برای پیشبرد و تنوع بخشیدن به تسلیحات هسته‌ای و قابلیت‌های موشکی خود» دلالت دارد.

در این بیانیه وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان گفته‌اند:

 «مجموعه بی‌سابقه پرتاب‌های غیرقانونی موشک‌های بالستیک که توسط [کره شمالی] در سال ۲۰۲۲ انجام شد، تهدیدی جدی از سوی یک کشور دارای سلاح هسته‌ای برای صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.»

گروه هفت در ادامه این بیانیه از پیونگ‌یانگ خواسته‌‌اند «برنامه سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک» خود را به شکلی «قابل راستی‌آزمایی و برگشت‌ناپذیر» متوقف کند و هر چه زودتر به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) بازگردد و به طور کامل از پادمان‌های پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی تبعیت کند و به تمام تعهدات قانونی ذیل شورای امنیت سازمان ملل متحد پایبند باشد.

گروه هفت در ادامه این بیانیه همبستگی کامل خود را با کره جنوبی و ژاپن اعلام کرد و خاطرنشان کرد که به امنیت شبه‌جزیره کره و حفظ «نظم بین‌المللی» متعهد است.

پرتاب روز جمعه هشتمین آزمایش موشک‌های قاره‌پیما در سال جاری توسط کره شمالی است. این موشک‌ها دوربردترین سلاح‌های کره شمالی‌اند و از توانایی حمل کلاهک هسته‌ای تا هر نقطه‌ای در قاره آمریکا برخوردارند.  

مقامات کره جنوبی می‌گویند کره شمالی ممکن است در هفته‌های آینده برای نخستین بار از سال ۲۰۱۷ تاکنون دست به آزمایش یک بمب هسته‌ای بزند. هدف پیونگ‌یانگ از انفجار چنین بمبی این است که ایالات متحده و متحدانش را مجبور به شناسایی کره شمالی به‌عنوان یک قدرت هسته‌ای کند و با پیونگ‌یانگ بر سر کاهش تحریم‌های اقتصادی وارد گفت‌وگو شود.  

در همان حال شکاف در شورای امنیت سازمان ملل بر سر جنگ در اوکراین عمیق‌تر شده است که به نوبه خود، تلاش‌های بین‌المللی برای وضع تحریم‌ها و اعمال فشار‌های بیشتر بر کره شمالی را پیچیده می‌کند.

روسیه و چین که هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند، پیشنهاد ایالات متحده برای تقویت تحریم‌ها علیه کره شمالی را به‌دلیل فعالیت‌های اخیر موشکی این کشور رد کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.