ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش برای کاستن از سطح تنش میان اسرائیل، فلسطین و لبنان

اسرائیل در دو روز گذشته در تلاش بود تا پای حزب‌الله به مناقشه کنونی کشیده نشود. در اظهارات مقام‌های اسرائیلی شلیک موشک از جنوب لبنان به حزب‌الله نسبت داده نشد و حتی گفته شد که حزب‌الله از انجام این عملیات بی‌اطلاع بوده است.

رادیو ارتش اسرائیل بعد از ظهر جمعه ۷ آوریل/ ۱۸ فروردین گزارش داد که ارتش این کشور ساکنان مناطق مجاور نوار غزه را تخلیه کرده است. این اقدام پس از پس از شلیک متقابل موشکی و راکتی طرفین صورت گرفت که از روز پنج‌شنبه شدت بیشتری یافت و در روز جمعه هم ادامه داشت.

به گفته صلح‌بانان سازمان ملل مستقر در مرز لبنان با اسرائیل و همینطور مقام‌های ارتش اسرائیل، اسرائیل و حزب‌الله هر دو روز جمعه اعلام کردند که به دنبال جنگ نیستند. سرهنگ دوم ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائیل در اوایل روز جمعه به خبرنگاران گفت: «هیچ کس در حال حاضر خواهان تشدید تنش نیست.»

پنج‌شنبه شب، نوار غزه شاهد یک شب طولانی تشدید تنش بود که طی آن جنگنده‌های اسرائیلی به چندین مکان - از جمله زمین‌های کشاورزی و خالی - حمله کردند و گروه‌های مسلح فلسطینی راکت‌هایی به سمت اسرائیل شلیک کردند.

آخرین دور تشدید تنش‌ها در غزه زمانی آغاز شد که پلیس اسرائیل روز سه‌شنبه به نمازگزاران در مسجدالاقصی در بیت‌المقدس حمله کرد. پلیس اسرائیل از دستگیری صدها نفر خبر داد در حالی که به گفته پزشکان چندین نفر هم زخمی شدند. این حمله با محکومیت گسترده جوامع عربی و بین‌المللی مواجه شد.

در پاسخ به حمله اسرائیل به بیت‌المقدس، چندین موشک از جنوب لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد. اسرائیل هم در پاسخ به اهداف حماس و نه حزب‌الله در جنوب لبنان حمله کرد و گفت که بسیاری از موشک‌ها را از طریق سیستم دفاعی گنبد آهنین دفع کرده است.

همچنین روز جمعه در شهر تل‌آویو در حمله‌ای که به وسیله خودرو انجام شد، یک مرد ۳۶ ساله کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند.

سرویس اورژانس اسرائیل گفت که همه افراد صدمه‌دیده در این رویداد، توریست بودند.

دولت ایتالیا بعداً تأیید کرد که قربانی این حمله یک شهروند ایتالیایی است. بیمارستان ایچیلوف در تل آویو اعلام کرد که سه بریتانیایی مجروح را هم مداوا کرده است. منابع دیگر از زخمی‌شدن ۷ نفر خبر دادند.

یک سخنگوی پلیس اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفت که مهاجم کشته شده است. در رویدادی دیگر در روز جمعه دو نفر نیز در یک تیراندازی در کرانه باختری کشته شدند.

عود ریوی، شهردار شهرک عفرات در کرانه باختری، گفت که قربانیان دو خواهر ۱۶ و ۲۰ ساله بریتانیایی-اسرائیلی بودند. او گفت که مادر آنها نیز زخمی شده است.

در واکنش به این رویدادها، اتحادیه اروپا در روز شنبه «حملات به اسرائیل» را محکوم کرد و خواستار «خویشتن‌داری» شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای پس از حملات روز جمعه در اسرائیل گفت: «اتحادیه اروپا محکومیت کامل خود را نسبت به این اعمال خشونت‌آمیز اعلام می‌کند. این وضعیت باید متوقف شود».

بورل همچنین شلیک موشک از نوار غزه و لبنان به سمت اسرائیل را محکوم کرد.

بورل گفت: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم حداکثر خویشتن‌داری را به کار گیرند، از تشدید تنش اجتناب کنند و آرامش را برای تعطیلات مذهبی جاری تقویت کنند.»

این مقام اروپایی بی آنکه به رویدادهای مسجد‌الاقصی و حمله پلیس اسرائیل به آن‌جا اشاره کند گفت که «اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. در عین حال، هر واکنشی باید متناسب باشد.»

هفته گذشته به دلیل مصادف شدن ماه رمضان، عید فصح و عید پاک، گمان می‌رفت که تنش‌ها در آن منطقه افزایش یابد

با وجود اینکه طرفین بهانه کافی برای افزایش سطح تنش‌ها را در اختیار دارند به نظر می‌رسد که فعلا همه طرف‌ها به دنبال کاستن از میزان درگیری هستند.

اگرچه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، تنها ساعاتی پیش از حمله موشکی به اسرائیل در روز پنجشنبه در بیروت با مقام‌های ارشد حماس دیدار کرد، اما اسرائیل در اواخر روز پنجشنبه تنها با حملات هوایی علیه اهداف حماس در جنوب لبنان تلافی کرد.

همچنین در اظهارات رسمی، اسرائیل در مورد شلیک موشک از لبنان، حزب الله را مقصر ندانست. به گزارش هاآرتص، حتی به کابینه امنیتی اسرائیل گفته شد که حزب‌الله از قبل از این حمله اطلاعی نداشته است. واضح است که اسرائیل مایل است حزب‌الله را از این تحولات اخیر دور نگه دارد.

حزب‌الله در سال‌های اخیر و با کمک جمهوری اسلامی بر توسعه توان موشکی‌ و ذخایر تسلیحاتی‌اش متمرکز بوده است. به نظر می‌رسد فعلا ارتش اسرائیل ترجیح می‌دهد آشکارا با حزب‌الله مقابله نکند. حزب‌الله هم که به طور فزاینده‌ای با حماس هماهنگ شده است، ظاهراً آماده شروع جنگ با اسرائیل نیست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.