ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زمین حاصل‌خیز برای کاشتن بذرهای طغیان ــ چشم‌اندازی فمینیستی از آمریکای لاتین

از تریبون زمانه ــ راکل گوتیرز مبارز، نظریه‌پرداز، ریاضی‌دان و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خودآیین پوئبلای مکزیک، یکی از چهره‌های سرشناس مبارزه‌های ضداستعماری فمینیستی است.

کشورهای آمریکای لاتین در دو دهه اخیر شاهد سر برآوردن جنبش فمینیستی چپ‌گرایانه‌ی قدرتمندی بوده اند. تبعیض‌های جنسیت‌محور گسترده، خشونت عیان علیه زنان، سیاست‌های نئولیبرالی، همراه با سرکوب بومیان و تخریب زیست‌محیطی، همگی بحران‌هایی هستند که این کشورهای به اصطلاح «پسا‌ـ‌استعماری» با آنها رویارو هستند و مبارزه‌های فمینیستی آنها را هدف قرار داده اند. این مبارزه‌ها ضدسرمایه‌داری، ضدپدرسالاری، ضداستعمار و علیه امپریالیسم هستند ــ «ضداستعمار» از آن رو که بسیاری بر این باورند که مناسبات استعماری کماکان در این کشورها و شیوه حکمرانی آنها تأثیرگذار است و «ضدامپریالیسم»، چرا که هنوز امپریالیسم غربی به رهبری ایالات متحده مداخله‌ها در کشورهای آمریکای لاتین پایان نیافته است.

راکل گوتیرز آگوالار، مبارز، نظریه‌پرداز، ریاضی‌دان و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خودآیین پوئبلای مکزیک، یکی از چهره‌های سرشناس مبارزه‌های ضداستعماری فمینیستی است. این مبارز مکزیکی در دهه ۸۰ به بولیوی رفت و سازمانی چریکی را بنیان نهاد. سنت مبارزاتی آنها در ادامه سنت ارنستو چه‌گوارا بود که خود هنگام مبارزه در بولیوی کشته شد.

او در بولیوی برای پنج سال به زندان افتاد و پس از آزادی از زندان تدریس جامعه‌شناسی در دانشگاه را آغاز کرد و همزمان به کنش‌گری و مبارزه ــ از جمله در جنبش «جنگ آب» بولیوی ــ ادامه داد. او بالاخره به مکزیک بازگشت ولی به همکاری‌هایش در آمریکای لاتین با گروه‌های مبارز مردمی از جمله گروه کالکتیو آنارشوفمینیستی «موخرس کریاندو» [زنان آفریننده] ادامه داد. گوتیرز اکنون ساکن آرژانتین است.

گفت‌و‌گوی زیر با راکل گوتیرز که زیرنویس فارسی برای آن تهیه شده، درباره تجربه و نگاه او به مبارزه‌های فمینیستی آمریکای لاتین است. او توضیح می‌دهد که چگونه مبارزه علیه سرمایه با مبارزه علیه قدرت استعماری و مبارزه علیه پدرسالاری و مبارزه بومیان برای دستیابی به حقوق‌شان گره خورده اند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.