ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آزمایش موشک بالستیک کره‌شمالی- ژاپن در بخش‌هایی از کشور هشدار فوری صادر کرد

ساکنان جزیره هوکایدو ژاپن صبح خود را با یک هشدار فوری در مورد خطر اصابت موشک آغاز کردند. ساعتی بعد این هشدار لغو شد ولی آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن می‌گویند این تحریکات جدید را محکوم می‌کنند و البته آن را جدی می‌گیرند.

کره جنوبی اعلام کرد که کره شمالی روز پنجشنبه ۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین مدل جدیدی از موشک بالستیک را شلیک کرد که باعث ایجاد ترس در شمال ژاپن شد، جایی که به ساکنان آن گفته شد که پناه بگیرند، اگرچه معلوم شد که خطری متوجه آن‌ها نبوده است.

ارتش کره جنوبی گفت که این موشک حدود هزار کیلومتر پرواز کرد و آن را یک «اقدام تحریک‌آمیز اساسی» خواند.

اوج یا حداکثر ارتفاع این موشک به طور رسمی فاش نشده است، اگرچه خبرگزاری یون‌هاپ کره جنوبی گفت که به نظر می‌رسد کمتر از ۳ هزار کیلومتر بوده است - بسیار کمتر از ارتفاع برخی آزمایش‌های در سال گذشته که از ۶ هزار کیلومتر گذشته بود.

ارتش کره جنوبی اعلام کرد که در حالت آماده باش قرار دارد و از نزدیک با متحد اصلی خود، ایالات متحده، در تماس است. کاخ سفید هم در بیانیه‌ای اعلام کرد آزمایش موشک بالستیک دوربرد را «به شدت محکوم» می‌کند.

یک مقام نظامی کره جنوبی گفت که این آزمایش ظاهراً شامل یک سیستم تسلیحاتی جدید است که در رژه نظامی اخیر کره شمالی به نمایش گذاشته شده است.

ارتش کره‌جنوبی در حال تجزیه و تحلیل مسیر و برد این موشک  است و وزارت دفاع این کشور گفت که این موشک می‌تواند یک موشک سوخت جامد باشد.

کره شمالی بر ساخت موشک‌های سوخت جامد بیشتری متمرکز شده است که امکان ذخیره و حمل و نقل آسان‌تری دارند و تقریباً بدون هیچ هشدار یا زمان آماده‌سازی پرتاب می‌شوند.

بروس بنت، تحلیلگر ارشد دفاعی در شرکت RAND مستقر در ایالات متحده گفت: «کره شمالی موشک‌های سوخت جامد کوتاه برد را آزمایش کرده و هنوز موشک دوربردی از این نوع را عمومی نکرده است.»

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی گفت این موشک در ساعت ۷:۲۳ صبح از نزدیکی پیونگ یانگ شلیک شد، به این معنی که می‌توانست از فرودگاه بین‌المللی نزدیک به پایتخت پرتاب شده باشد، مکان اصلی برای شلیک آزمایشی بزرگ موشک از سال ۲۰۱۷.

کیم دونگ یوپ، افسر سابق نیروی دریایی کره جنوبی که در مؤسسه خاور دور دانشگاه کیونگ‌نام تدریس می‌کند به رویترز گفت که این موشک احتمالاً یک موشک بالستیک قاره پیما بوده است که در رژه نظامی فوریه رونمایی شد و با موتور سوخت جامد آزمایش شده در دسامبر کار می‌کرد.

وحشت مختصر

وزارت امور خارجه کره جنوبی در واکنش به این رویداد گفت: «کره شمالی دائماً صلح منطقه را با سطوح بی‌سابقه تحریکات و کلمات تهدیدآمیز تهدید کرده است.»

ژاپن در پاسخ به این پرتاب، جلسه شورای امنیت ملی را تشکیل داد. یاسوکازو هامادا، وزیر دفاع این کشور، گفت که به نظر می‌رسد این موشک با زاویه زیاد به سمت شرق شلیک شده و در خاک ژاپن سقوط نکرده است.

گارد ساحلی ژاپن گفت این پرتابه در دریای شرق کره شمالی سقوط کرده است. هامادا گفت که نمی‌تواند تأیید کند که آیا این موشک بر فراز آسمان ژاپن پرواز کرده است یا خیر.

مقام‌های ژاپنی در ابتدا به ساکنان جزیره هوکایدو هشدار دادند که به پناهگاه‌ها بروند ولی ساعتی بعد هشدار مربوطه را پس از اینکه متوجه شدند موشک در نزدیکی جزیره سقوط نخواهد کرد، پس گرفتند.

شبکه ژاپنی NHK گزارش داد که مدارس در هوکایدو زمان بازگشایی خود را به تعویق انداختند و برخی از خدمات قطار به حالت تعلیق درآمدند.

این پرتاب چند روز پس از آن صورت گرفت که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، خواستار تقویت بازدارندگی نظامی به شیوه‌ای «عملی‌تر و تهاجمی‌تر» شد آن‌هم برای مقابله با آنچه کره شمالی اقدامات تجاوزکارانه ایالات متحده می‌خواند.

ایالات متحده ضمن محکوم کردن آخرین آزمایش‌های موشکی کره شمالی، پیشنهاد خود را برای آغاز مذاکرات تجدید کرد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «درها به روی دیپلماسی بسته نشده است، اما پیونگ یانگ باید فوراً اقدامات بی‌ثبات کننده خود را متوقف کند و در عوض تعامل دیپلماتیک را انتخاب کند».

کره شمالی از مانورهای نظامی مشترک اخیر بین نیروهای آمریکایی و کره جنوبی انتقاد کرده و آن را عامل تشدید تنش خوانده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.