ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه روسیه در نیویورک: مسکو می‌گوید رفتار آمریکا را نه می‌بخشد و نه فراموش می‌کند

لاوروف در نیویورک ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت. دیدار با گوترش اما مهم‌تر است. محور این دیدار تداوم و تمدید توافق صادرات غلات از اوکراین خواهد بود که در روز ۱۸ می منقضی می‌شود.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه وارد نیویورک شده است.

زاخارووا اواخر روز یکشنبه ۳ اردیبهشت در کانال تلگرامی‌اش نوشت: «سرگئی لاوروف وارد نیویورک شده است. فردا نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست وی برگزار می‌شود.»

سفر لاوروف به نیویورک که اولین سفر او به آمریکا پس از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین است با تنش همراه شد. آمریکا به تیم مطبوعاتی همراه وزیر خارجه روسیه روادید ورود نداد و همین موضوع خشم مسکو را برانگیخت. فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز یکشنبه از اظهار نظر درباره امتناع آمریکا از صدور روادید برای خبرنگاران روسی که قرار بود وزیر امور خارجه روسیه را در شورای امنیت سازمان ملل همراهی کنند، خودداری کرد.

مسکو از تصمیم واشنگتن مبنی بر عدم صدور روادید برای خبرنگاران انتقاد کرد و گفت که ایالات متحده تعهدات خود برای حفاظت از آزادی بیان را نقض کرده است. لاوروف هم در هنگام سوار شدن به هواپیما و پیش از عزیمت به نیویورک گفت مسکو اقدامات تلافی‌جویانه شدیدی انجام خواهد داد.

وزارت امور خارجه ایالات متحده هنوز اظهارنظری در مورد ادعای رد روادید خبرنگاران روس ارائه نکرده است. هدف روزنامه‌نگاران روس پوشش حضور لاوروف در سازمان ملل به مناسبت ریاست روسیه بر شورای امنیت بود .

لاوروف روز یکشنبه پیش از ترک مسکو گفت: «کشوری که خود را قوی‌ترین، باهوش‌ترین، آزادترین و منصف‌ترین کشور جهان می‌نامد، با نشان دادن اینکه تعهدش به حفاظت از آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات واقعاً چقدر بی‌ارزش است، کار احمقانه‌ای انجام داده است».

وی گفت: «مطمئن باشید که ما نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه هم گفت: «ما راه‌هایی برای پاسخ به این موضوع پیدا خواهیم کرد تا آمریکایی‌ها برای مدت طولانی به یاد داشته باشند که این کار را انجام ندهند.»

این مناقشه در پی تنش‌های شدید با واشنگتن بر سر دستگیری ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال استریت ژورنال در ماه گذشته رخ داد که روسیه او را به جاسوسی متهم می‌کند. ایالات متحده می‌گوید این خبرنگار «به اشتباه بازداشت شده» است.

بسیاری از روزنامه نگاران غربی مستقر در مسکو پس از حمله روسیه به اوکراین، این کشور را ترک کردند. روسیه در حال حاضر از روزنامه نگاران خارجی می‌خواهد که هر سه ماه یکبار ویزا و اعتبارنامه خود را تمدید کنند، در مقایسه با قبل از شروع جنگ که اعتبار این مدارک سالیانه بود.

لاوروف در روزهای دوشنبه و سه شنبه ریاست دو نشست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده خواهد داشت. وی قرار است روز دوشنبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دیدار کند.

نخستین نشست شورای امنیت به ریاست لاوروف در مورد لزوم چندجانبه‌گرایی است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که روسیه از این نشست برای متهم کردن ایالات متحده به تضعیف چندجانبه‌گرایی استفاده کند. روس‌ها مصالح لازم برای بیان منطق ادعاهایشان را هم در دست دارند. یکی از آن‌ها اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر دیگر کشورهای است.

به احتمال زیاد چین هم از این موضع روسیه حمایت خواهد کرد در حالی که برخی از اعضای شورای امنیت، مانند برزیل، تلاش خواهند کرد راه وسطی بیابند.

به نظر می‌رسد که دیدار لاوروف و دبیرکل سازمان ملل متحد مهم‌تر از حضور وزیر خارجه روسیه در شورای امنیت سازمان ملل باشد. موضوع محوری در این دیدار آینده توافق صادرات غلات از دریای سیاه است. توافق صادرات غلات از اوکراین در روز ۱۸ ماه می یعنی کمتر از چهار هفته دیگر منقضی خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.