ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبادل آتش میان اسرائیل و غزه پس از مرگ یک زندانی فلسطینی در اعتصاب غذا

پزشکان مدافع حقوق بشر در اسرائیل نسبت به خطر مرگ خضر عدنان، زندانی فلسطینی هشدار داده بودند. مرگ او در زندان موج جدیدی از خشونت‌های مرزی را برانگیخت.

در پی مرگ یکی از اعضای ارشد «جهاد اسلامی» فلسطین در زندانی در اسرائیل، روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت / ۲ مه راکت‌هایی از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد و تانک‌های اسرائیلی نیز به سمت غزه شلیک کردند.

خضر عدنان، ۴۵ ساله که بارها توسط اسرائیل زندانی شده و چندین بار دست به اعتصاب غذا زده بود این بار بیش از ۸۰ روز در اعتصاب غذا به‌سر برد و سرانجام جان خود را از دست داد.

سازمان زندان‌های اسرائیل از مرگ این زندانی وابسته به «جهاد اسلامی» خبر داد و گفت او «در سلول‌اش بی‌هوش پیدا شد» و سپس در بیمارستانی بستری شد.

سازمان پزشکان مدافع حقوق بشر اسرائیل به‌تازگی پس از ملاقات با خضر عدنان، خواستار بستری شدن «فوری» او در بیمارستان شده بود و اعلام کرد که جان عدنان در خطر است.

این سازمان روز سه‌شنبه در واکنش به مرگ او گفت:

خضر عدنان اعتصاب غذا را به‌عنوان آخرین راه چاره انتخاب کرد، وسیله‌ای غیرخشونت‌آمیز برای اعتراض به ظلمی که بر او و مردم‌اش می‌رود.

راندا موسی، همسر خضر عدنان در یک نشست خبری که در خانه آن‌ها در شهر «عرابه» واقع در شمال کرانه باختری رود اردن برگزار شد مرگ او را مایه افتخار دانست. او روز جمعه به خبرگزاری فرانسه گفته بود که شرایط بازداشت همسرش «بسیار وخیم» است و اسرائیل از انتقال او به بیمارستان غیرنظامی خودداری کرده است.

راندا موسی روز سه‌شنبه گفت:

ما نمی‌خواهیم قطره‌ای خون ریخته شود، نمی‌خواهیم کسی پاسخ شهادت شیخ (عدنان) را بدهد، نمی‌خواهیم کسی موشک شلیک کند و در پاسخ غزه را بزنند.

شلیک از سوی غزه

ارتش اسرائیل اعلام کرد که بامداد سه‌شنبه سه موشک و یک گلوله خمپاره از غزه به سمت اسرائیل شلیک شدند و در زمین‌های بایر یا نزدیک حصار مرزی سقوط کردند.

پس از آن، تبادل آتش بعدازظهر سه‌شنبه آغاز شد. ارتش گفت تانک‌های اسرائیلی به سمت نوار غزه شلیک کردند و همزمان راکت‌های جدیدی به سمت اسرائیل شلیک شد.

ارتش اسرائیل گفت ۲۲ راکت شلیک شد که ۱۶ فروند از آن‌ها در زمین باز سقوط کرد و چهار راکت توسط سامانه دفاع هوایی رهگیری شد. دو راکت نیز در شهر سدروت اسرائیل فرود آمدند که به‌گفته امدادگران اسرائیلی سه نفر بر اثر اصابت ترکش آن‌ها مجروح شدند.

گروه‌های مسلح غزه نیز در یک بیانیه مطبوعاتی مشترک از تیراندازی‌های جدید خبر دادند و آن را «نخستین پاسخ» به مرگ خضر عدنان دانستند.

پس از اعلام خبر مرگ عدنان، جهاد اسلامی، سازمانی که از سوی اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا «تروریست» خوانده می‌شود، گفت اسرائیل «بهای این جنایت را خواهد پرداخت».

در ماه اوت سال ۲۰۲۲، درگیری‌های سه روزه بین اسرائیل و جهاد اسلامی جان ۴۹ فلسطینی، از جمله ۱۲ نفر از اعضای این گروه و دست‌کم ۱۹ کودک را گرفت. همچنین جهاد اسلامی حدود ۲۰۰ راکت از غزه به سمت اسرائیل شلیک کرد که سه زخمی برجای گذاشت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، صبح سه‌شنبه، کاسبان و مغازه‌داران فلسطینی در پاسخ به فراخوان اعتصاب عمومی، مغازه‌های خود را در کرانه باختری اشغالی بستند. ارتش اسرائیل نیز گفته است در شمال این منطقه، دو خودرو بر اثر شلیک گلوله آسیب دیدند و یک اسرائیلی بر اثر اصابت شیشه‌های خوردشده مجروح شد.

«قتل»

سازمان زندان‌های اسرائیل گفته است که خضر عدنان به محض شروع حبس در ۱۶ بهمن / ۵ فوریه گذشته اعتصاب غذای خود را آغاز و «از انجام معاینه‌های پزشکی و درمان خودداری کرد».

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفت عدنان به عضویت در جهاد اسلامی و سخنرانی در حمایت از یک سازمان متخاصم متهم شده بود. به‌گفته این منبع، دادگاه تجدیدنظر نظامی درخواست آزادی او را رد کرد.

محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین و از رهبران جنبش فتح، اسرائیل را به دلیل رد درخواست‌ها برای آزادی خضر عدنان، بی‌توجهی پزشکی به او و نگه داشتن‌اش در سلول با وجود وضعیت جسمانی وخیمی که داشت، متهم به «قتل» کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.