ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شعارنویسی روس‌ها روی پهپاد شاهد ایرانی: «برای روسیه، برای کرملین»

کانال‌های ناظران جنگ روسیه در تلگرام تصاویری از لحظه پرتاب پهپادهای شاهد ایرانی به سمت اوکراین را منتشر کرده‌اند. گاردین هم گزارش داد که در حمله پهپادی چند ساعت گذشته پهپادهای ایرانی که پایتخت اوکراین را هدف قرار دادند، روی بالشان نوشته شده بود: برای روسیه، برای کرملین.

در حالی که ولودیمیر زلنسکی در سفری از پیش اعلام‌نشده و ناگهانی صبح روز پنج‌شنبه ۴ مه/ ۱۴ اردیبهشت به هلند رفته است، تنش‌ها بر سر حملات پهپادی روز گذشته به کاخ کرملین در مسکو ادامه دارد.

روسیه، اوکراین را متهم به انجام «سوء‌قصد جسورانه علیه ولادیمیر پوتین»، کرده است. اوکراین هرگونه ارتباطی با این حمله را رد کرده و ولودیمیر زلنسکی گفت: «ما به پوتین یا مسکو حمله نمی‌کنیم».

ایالات متحده، تا کنون به صورت جدی به این موضوع واکنش نشان نداده است. در همین حال، کارشناسان نظامی غربی، این احتمال را مطرح کرده‌اند که این حمله می‌تواند یک عملیات فریب از سوی مسکو باشد.

اما در سمت اوکراین، ولودیمیر زلنسکی گفت که تنها نگرانی او دفاع از شهرها و روستاهای اوکراین در برابر تهاجم روسیه است. رئیس جمهوری اوکراین گفت: «ما به پوتین یا مسکو حمله نمی‌کنیم، ما در خاک خود می‌جنگیم.»

در گذشته، اوکراین در داخل روسیه و کریمه حمله پهپادی انجام داده است، اگرچه معمولاً مسئولیت آنها را بر عهده نمی‌گیرد. اگر نقش اوکراین در حمله به کرملین درست باشد این جسورانه‌ترین حمله آن‌ها از ابتدای جنگ تا به امروز خواهد بود.

مارک گالئوتی، متخصص و تحلیلگر امنیتی روسیه در توییتر نوشت: «اگر فرض کنیم این حمله کار اوکراین بوده، باید آن را یک حمله نمایشی برای نشان دادن توانایی‌شان و رساندن این پیام در نظر  گرفت که فکر نکنید مسکو امن است».

گالئوتی هشدار می‌دهد که توصیف این حملات به‌عنوان تلاشی برای کشتن پوتین - همانطور که مسکو انجام داده است – می‌تواند خطرناک باشد.

در روسیه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین گفت که رئیس‌جمهوری این کشور در زمان حمله در کرملین نبوده است. گالئوتی گفت: «او به ندرت به کرملین می‌رود، چه برسد به اینکه یک شب در آنجا بماند.»

میک مولروی، معاون سابق وزیر دفاع و افسر سیا، به بی‌بی‌سی گفت که اوکراین تحرکات پوتین را از نزدیک دنبال می‌کند، بنابراین به احتمال زیاد می‌دانستند که او در آن زمان در کرملین نبوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است که به هر خبری که از کرملین می‌آید باید با تردید گوش کرد.

در واکنش، خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا نوشت:

اگر یک پهپاد به کاخ سفید، ساختمان کنگره یا پنتاگون برخورد کند، آمریکایی‌ها چه واکنشی نشان خواهند داد؟ پاسخ برای هر سیاستمدار و حتی افراد عادی واضح است: مجازات سخت و اجتناب ناپذیر خواهد بود. روسیه به یک حمله تروریستی متهورانه و متکبرانه پاسخ خواهد داد.

وی در انتقاد از واکنش آمریکا به این حادثه و دروغین خواندن نقش اوکراین در آن گفت: «این ادعا به آن معنا است که این خود روسیه بوده که حمله به مرکز قدرتش را سازماندهی کرد؟ جهان به خاطر می‌آورد که چگونه در سال ۲۰۰۱، رئیس جمهوری روسیه اولین کسی بود که به مردم آمریکا که در آن زمان مورد حمله تروریستی قرار گرفتند، همدردی کرد. گویا این‌ها فراموش شده و  امروز، ایالات متحده از جنایتکاران کی‌یف دفاع می‌کند.»

پهپادهای ایرانی با شعار روسی

در واکنش به حمله پهپادی روز گذشته به کرملین، دو موج حملات پهپادی شامگاه و سحر روز پنج‌شنبه به کی‌یف و دیگر مناطق اوکراین انجام شد. این حملات با پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ ساخت ایران صورت گرفت.

پدافند هوایی اوکراین اعلام کرد ۱۸ پهپاد از ۲۴ پهپاد شاهدی را که روسیه در یک حمله قبل از سحر پرتاب کرده بود، سرنگون کرده است.

مدیریت شهری کی‌یف اعلام کرد تمامی موشک‌ها و پهپادهایی که برای سومین بار در چهار روز گذشته پایتخت اوکراین را هدف قرار داده بودند، منهدم شدند.

دولت اوکراین هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روس‌ها با استفاده از پهپادهای پرسه‌زن شاهد و موشک‌های احتمالاً از نوع بالستیک، به کی‌یف حمله کرده‌اند».

از ۱۵ پهپاد انتحاری شاهد که به شهر ساحلی اودسا در دریای سیاه شلیک شدند هم پدافند هوایی اوکراین ۱۲ فروند را منهدم کرد، در حالی که سه فروند آن‌ها در محوطه دانشگاه اودسا فرود آمدند. فرماندهی ارتش جنوب اوکراین اعلام کرد که حملات پهپادی سحرگاه امروز به اودسا تلفات جانی نداشته است.

گاردین به نقل از مقام‌های وزارت دفاع اوکراین نوشته است که روی بال‌های پهپادهایی که امروز کی‌یف و اودسا را هدف قرار دادند  نوشته شده بود: برای روسیه، برای کرملین.

زلنسکی در دادگاه لاهه

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، روز پنجشنبه در جریان سفر به هلند از دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه هم بازدید خواهد کرد. زلنسکی پس از دیدار دیروز خود از هلسینکی، شبانه وارد هلند شد.

در ماه مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت رئیس‌جمهوری روسیه را به اتهام اخراج کودکان از اوکراین که جنایت جنگی است، صادر کرد.

روسیه که عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست و صلاحیت آن را رد می‌کند، ارتکاب جنایات در جریان درگیری با اوکراین را که آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌نامد، رد می‌کند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا در فوریه گفت که یک مرکز بین‌المللی برای تعقیب جنایت تجاوز در اوکراین در لاهه ایجاد خواهد شد.

زلنسکی قرار است با مارک روته، نخست‌وزیر هلند و اعضای پارلمان این کشور هم ملاقات کند.

وزارت امور خارجه هلند گفت که انتظار می رود زلنسکی سخنرانی خود را با عنوان «صلح بدون عدالت برای اوکراین وجود ندارد» ایراد کند.

سخنگویان دولت هلند با استناد به نگرانی های امنیتی از ارائه جزئیات بیشتر در مورد سفر زلنسکی که اولین سفر رسمی وی به هلند است، خودداری کردند. رهبر اوکراین از زمان تهاجم روسیه از چندین پایتخت خارجی از جمله لندن، پاریس و واشنگتن بازدید کرده است.

هلند حامی سرسخت اوکراین بوده و روته در ماه فوریه گفت که هیچ نوع حمایت نظامی از کی‌یف تا زمانی که ناتو را با روسیه وارد درگیری نکند، دریع نخواهد کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.