ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حملات اسرائیل به غزه ۱۳ نفر از جمله سه رهبر جهاد اسلامی کشته شدند

در میان کشته‌شدگان چهار کودک دیده می‌شوند. بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. وزارت امور خارجه فلسطین خواستار اقدام فوری بین‌المللی شد و گفت مسئول این جنایت دولت اسرائیل است.

مقام‌های فلسطینی اعلام کردند که بامداد سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت / ۹ مه در حملات هوایی اسرائیل به غزه سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی و دست‌کم ۹ غیرنظامی از جمله چهار کودک کشته شدند. جهاد اسلامی اسرائیل را به حملات تلافی‌جویانه تهدید کرد.

حملات جدید اسرائیل آخرین رویداد از سلسله خشونت‌های فزاینده در بیش از یک سال گذشته است. این خشونت‌ها شامل حملات مکرر ارتش اسرائیل به غزه و حملات خیابانی فلسطینی‌ها در شهرک‌های کرانه باختری اشغالی علیه اسرائیلی‌ها می‌شود.

ساعاتی پس از حملات به غزه، نیروهای نظامی اسرائیل به شهر نابلس در کرانه باختری، یکی از کانون‌های درگیری ماه‌های گذشته میان نظامیان اسرائیلی و فلسطینی‌ها، یورش بردند.

شبکه الجزیره به‌نقل از وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که در نابلس نیز یک جوان فلسطینی بر اثر شلیک گلوله به سینه‌اش زخمی شده است.

شمار قربانیان حمله اسرائیل به نوار غزه ابتدا ۱۲ نفر گزارش شد اما ساعاتی بعد وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ۱۳ نفر کشته و بیش از ۲۰ زخمی شده‌اند.

خشونت‌های جدید در پی مرگ هفته گذشته خضر عدنان یکی از اعضای ارشد «جهاد اسلامی» فلسطین در زندانی در اسرائیل تشدید شد. از روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت / ۲ مه راکت‌هایی از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد و تانک‌های اسرائیلی نیز به سمت غزه شلیک کردند.

در حمله بامداد سه‌شنبه اسرائیل اعلام کرد که سه فرمانده جهاد اسلامی، جهاد الغنام دبیر شورای نظامی سرایا القدس، خلیل البهتینی فرمانده منطقه شمال نوار غزه و طارق محمد عزالدین یکی از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری کشته شدند.

جهاد اسلامی که در اواخر دهه ۱۹۸۰ توسط فتحی شقاقی و عبدالعزیز عوده تأسیس شد، در میان فلسطینی‌های سرخورده از سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) به رهبری یاسر عرفات مورد حمایت قرار گرفت و پس از گروه شبه‌نظامی حماس به دومین قدرت مسلح در غزه تبدیل شد. این گروه برخلاف حماس، در انتخابات پارلمانی فلسطین شرکت نکرده است و به نظر می‌رسد که علاقه‌ای به تشکیل دولت در غزه یا کرانه باختری ندارد.

جهاد اسلامی که مورد حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد سوگند یاد کرده است که اسرائیل را نابود و یک کشور اسلامی جایگزین آن کند. جهاد اسلامی از سوی اسرائیل، آمریکا و کشورهای اروپایی به‌عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود.

اسرائیل کاتز وزیر کابینه امنیتی اسرائیل در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی در تل آویو گفت هرگونه تشدید تنش پس از حملات بامداد سه‌شنبه به پیوستن نیروهای حماس به آن وابسته است.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، برای پیگیری تحولات سفر خود به هند را ناتمام می‌گذارد و پس از دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند بلافاصله به کشور باز خواهد گشت.

همچنین گفته می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و یوآف گالانت، وزیر دفاع این کشور نشستی برگزار کرده و در حال ارزیابی اوضاع امنیتی پس از حمله بامداد امروز به نوار غزه هستند.

وزارت امور خارجه فلسطین با انتشار بیانیه‌ای خواستار اقدام فوری بین‌المللی برای توقف حملات اسرائیل علیه مردم فلسطین شد و تأکید کرد که مسئول این جنایت دولت اسرائیل است که آغازگر درگیری‌ها بوده و مسئولیت پیامدهای آن را هم باید بپذیرد.

بیانیه وزارت خارجه فلسطین افزوده است که راه حل سیاسی برپایه مذاکره، تنها راه تحقق امنیت و ثبات در منطقه است.

اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در بیانیه‌ای گفت: «ترور رهبران، امنیت اشغالگران را به ارمغان نخواهد آورد، بلکه مقاومت بیشتری به‌همراه خواهد داشت.»

طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی نیز گفت: «جنایت اسرائیل بدون مجازات نخواهد ماند». او تأکید کرد که «بمباران با بمباران و حمله با حمله پاسخ داده خواهد شد».

ارتش اسرائیل گفت ۴۰ جت جنگنده در حملات «دقیق» شرکت کردند و ۱۰ کارگاه ساخت تسلیحات و زیرساخت‌ها از جمله کارگاه‌های تولید موشک و یک محل ساخت بتن برای استفاده در تونل‌ها و همچنین تأسیسات نظامی متعلق به جهاد اسلامی مورد هدف قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل از شهروندان ساکن در شهرک‌هایی که در ۴۰ کیلومتری غزه قرار دارند خواست تا برای پیشگیری از خسارت‌ها و تلفات جانی ناشی از شلیک راکت‌ها از سوی غزه، از ساعت ۲:۳۰ بامداد روز سه‌شنبه تا ساعت ۶ بعد از ظهر پنج‌شنبه در نزدیکی پناهگاه‌های ضد بمب بمانند.

از ژانویه تاکنون بیش از ۱۰۰ فلسطینی و دست‌کم ۱۹ اسرائیلی و خارجی در درگیری‌های دو طرف کشته شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.