ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیرکل سازمان ملل از اسرائیل خواست شهرک‌سازی‌های خشونت‌زا را متوقف کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از اسرائیل خواست فوراً «تمام فعالیت‌های شهرک‌سازی» را در اراضی اشغالی فلسطین متوقف کند. او طرح‌های اسرائیل برای پیشبرد ساخت شهرک‌های اسرائیلی را محرک «تنش و خشونت» توصیف کرد و آن‌را مانعی بزرگ برای صلح پایدار دانست.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۱۹ ژوئن/۲۹ خرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دبیر کل تأکید می‌کند که شهرک‌سازی‌ها نقض آشکار قوانین بین‌المللی است».

اظهارات دبیرکل سازمان ملل پس از آن بیان شد که پنج فلسطینی - از جمله یک پسر ۱۵ ساله - در پی یورش نیروهای اسرائیلی به اردوگاه آوارگان جنین در کرانه باختری اشغالی کشته شدند. در این حمله که طبق گزارش‌ها به یکی از شدیدترین درگیری‌های سال‌های اخیر بدل شد، نیروهای اسرائیلی بیش از ۹۰ نفر را هم زخمی کردند.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، اسرائیل در این حمله بی‌سابقه در ۲۰ سال گذشته که به گفته ارتش اسرائیل برای دستگیری دو مظنون انجام شد، هلیکوپترهایی را به اردوگاه جنین گسیل کرد که به نقاطی از این اردوگاه شلیک کردند. گروه‌های فلسطینی هم در سوی مقابل با سلاح‌های سبک و مواد منفجره با نیروهای اسرائیل درگیر شدند. به گفته شاهدان، در این درگیری که نزدیک به ۱۰ ساعت طول کشید، هشت سرباز اسرائیلی زخمی شدند. ارتش اسرائیل هم تأیید کرد که هفت تن از نیروهای پلیس مرزی شبه نظامی و ارتش زخمی شده اند.

فرحان حق در ادامه بیانیه خود به نقل از آنتونیو گوترش گفت: «گسترش این شهرک‌های غیرقانونی محرک اصلی تنش و خشونت است و نیاز به اقدام‌های بشردوستانه را تشدید می‌کند». او افزود: «شهرک‌سازی تقویت‌کننده اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل و تجاوز به اراضی و منابع طبیعی فلسطین است، مانع تردد آزادانه مردم فلسطین می‌شود و
و حقوق مشروع مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت و حاکمیت خود را تضعیف می کند.»

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که گوترش از تصمیم اسرائیل برای «اصلاح» رویه‌های شهرک‌سازی که به برنامه‌های شهرک‌سازی‌های جدید در کرانه باختری اشغالی از جمله در شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) شرقی سرعت می‌بخشد و همچنین توسعه بیش از ۴هزار واحد مسکونی در شهرک‌ها، «عمیقاً ناراحت» است.

روز یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، طرح ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در کرانه باختری اشغالی را تصویب کرد و به بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی خود اختیارات گسترده‌ای داد تا ساخت شهرک‌ها را که نقض آشکار قوانین بین المللی‌ست، تسریع ببخشد.

او گفت: «ما به توسعه شهرک‌سازی و تقویت تسلط اسرائیل بر این سرزمین ادامه خواهیم داد.»

طرح تصویب ۴۵۶۰ واحد مسکونی در مناطق مختلف کرانه باختری در دستور کار شورای عالی برنامه ریزی رژیم اسرائیل قرار گرفته است که هفته آینده تشکیل جلسه می‌دهد.

ائتلاف حاکم بر اسرائیل با نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو از زمان آغاز به کار در ژانویه گذشته، ساخت بیش از هفت هزار واحد مسکونی جدید را تصویب کرده است که اکثر آن‌ها در کرانه غربی قرار دارند. همچنین قانونی را اصلاح کرد تا راه را برای بازگشت شهرک‌نشینان به چهار شهرک تخلیه‌شده باز کند.

گسترش شهرک‌سازی‌ها احتمالاً نتانیاهو را در مسیر اختلاف با نزدیک‌ترین متحدش، ایالات متحده آمریکا قرار خواهد داد. وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده از طرح توسعه شهرک‌سازی و گزارش‌های مربوط به تغییرات در فرآیندهای برنامه‌ریزی و تصویب شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطین اشغالی «عمیقاً نگران» است.

گروه‌های فلسطینی هم ابراز نگرانی کرده‌اند که کل کرانه باختری به زودی تحت کنترل اسرائیل قرار گیرد.

وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد تایید فعالیت شهرک‌سازی که نتانیاهو در راست افراطی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل به آن شدت بخشیده «افزایش خطرناک تنش‌ برای تکمیل الحاق کرانه باختری» است.

تشکیلات خودگردان فلسطین هم اعلام کرد که نشست کمیته مشترک اقتصادی با اسرائیل را که قرار بود دوشنبه ۲۹ خرداد / ۱۹ ژوئن برگزار شود، تحریم خواهد کرد. حماس نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت فلسطینی‌ها «به هر طریقی در مقابل آن مقاومت خواهند کرد».

شهرک‌سازی‌ها یکی از موضوعات اساسی در مناقشه اسرائیل و فلسطین است و اکثر کشورهای جهان شهرک‌های واقع در سرزمین‌هایی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه تصرف کرده است، غیرقانونی می‌دانند.

پیش از این سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را علیه شهرک‌سازی‌ها در اسرائیل صادر کرد. اتحادیه اروپا و بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی هم بارها به نقض فاحش حقوق و قوانین بین‌المللی در اقدام به شهرک‌سازی در فلسطین اعتراض کرده‌‌اند. اسرائیل اما همه اعتراض‌ها را که غالباً در سطح بیانیه‌ باقی مانده‌اند، نادیده گرفته است. در ماه‌های گذشته دولت راست افراطی نتانیاهو که درگیر اعتراضات داخلی و بحران ناشی از لایحه اصلاحات قضایی‌ست، خشونت علیه فلسطینیان را شدت بخشیده است.

در همین زمینه:‌

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.