ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: به اوکراین بمب خوشه‌ای می‌دهیم چون به آن نیاز دارد

بمب‌ خوشه‌ای، مهماتی که به صورت کنترل‌نشده و غیرهدفمند در میدان نبرد به کار می‌رود می‌تواند تلفات غیرنظامیان را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد. سازمان ملل و نهادهای حقوق‌بشری از تصمیم آمریکا برای ارائه این مهمات به اوکراین انتقاد کرده‌اند.

آمریکا روز جمعه ۷ ژوئیه/ ۱۶ تیرماه اعلام کرد که به اوکراین برای مقاومت در برابر تجاوز نظامی روسیه بمب خوشه‌ای می‌دهد.

گروه‌های حقوق بشر و دبیرکل سازمان ملل از تصمیم واشنگتن در مورد ارسال این نوع از مهمات انتقاد کردند. با این وجود واشنگتن گفت که این بخشی از بسته امنیتی ۸۰۰ میلیون دلاری جدید این کشور به اوکراین است. آمریکا از ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ بیش از ۴۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی و کمک مالی به اوکراین اختصاص داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، تجاوز نظامی به اوکراین را یک «عملیات نظامی ویژه» برای حفاظت از امنیت روسیه توصیف می‌کند و گفته است که ایالات متحده و متحدانش از اوکراین به عنوان وسیله‌ای برای جنگ نیابتی استفاده می‌کنند.

یکی از مقام‌های پنتاگون به خبرنگاران گفت، بمب‌های خوشه‌ای «در یک چارچوب زمانی که به ضد حمله اوکراینی‌ها مرتبط است، تحویل آن‌ها می‌شود.»

بیش از ۱۰۰ کشور دنیا استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را در پیمانی ممنوع کرده‌اند. روسیه، اوکراین و ایالات متحده کنوانسیون مربوط به بمب‌های خوشه‌ای را که تولید، ذخیره، استفاده و انتقال این نوع از سلاح‌ها را ممنوع می‌کند، امضا نکرده‌اند.

بمب‌های خوشه‌ای، معمولاً تعداد زیادی بمب کوچک‌تر را آزاد می‌کنند که می‌تواند افراد را در یک منطقه وسیع هدف قرار دهد. آن‌ بخش از بمب‌های خوشه‌ای کوچک که منفجر نمی‌شوند، برای دهه‌ها پس از پایان یک درگیری، یک خطر محسوب می‌شوند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به انتقادهای فزاینده درباره تحویل بمب خوشه‌ای به اوکراین گفت: «اوکراین تضمین‌های کتبی ارائه کرده است که از آنها به روشی بسیار دقیق استفاده می‌کند، تا خطرات برای غیرنظامیان را به حداقل برساند.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده تصمیم در مورد ارسال بمب‌های خوشه‌ای را دشوار توصیف کرد اما گفت که اوکراین به آنها نیاز دارد.

دیده‌بان حقوق بشر پیش از این هم بارها نیروهای روسیه و اوکراین را به استفاده از بمب‌های خوشه‌ای متهم کرده است. این بمب‌ها سبب کشته شدن غیرنظامیان در جنگ اوکراین شده است.

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در ایالات متحده از انتقال این تسلیحات به اوکراین انتقاد کرد.

خبرگزاری تاس روز جمعه به نقل از آنتونوف گفت: «اکنون ردپای آمریکا در کشتار بیگناهان را می‌بینیم. این خطر برای سال‌های طولانی وجود خواهد داشت که غیرنظامیان بی‌گناه توسط مهمات جانبی و عمل‌نکرده این بمب‌های خوشه‌ای کشته شوند.»

اوکراین می‌گوید از زمان شروع ضدحمله‌اش در اوایل ژوئن، برخی از روستاها را در جنوب اوکراین پس گرفته، اما فاقد قدرت آتش و پوشش هوایی برای پیشرفت سریع‌تر در جبهه‌های جنگ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.