ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جیش‌العدل ادعای سپاه پاسداران مبنی بر بازداشت یک عضو آن را تکذیب کرد

در پی حمله مسلحانه گروه جیش‌العدل به کلانتری ۱۶ زاهدان، سپاه پاسداران فیلمی از یک زندانی قدیمی به نام محمد نارویی پخش کرده و او را عضو این گروه معرفی کرده است. گروه‌های بلوچ آن را «سناریوسازی» نهادهای امنیتی دانسته‌اند.

شامگاه چهارشنبه ۲۱ تیر خبرگزاری‌ امنیتی تسنیم با انتشار ویدئوی کوتاهی مدعی شد که یک عضو گروه مسلح جیش‌العدل را دستگیر کرده است.

گروه جیش‌العدل پنج‌شنبه ۲۲ تیر با انتشار اطلاعیه‌ای در وب‌سایت و کانال تلگرام خود اعلام کرد که «فرد مورد ادعای سپاه پاسداران عضو سازمان جیش‌العدل نیست».

شبکه‌های اطلاع‌رسانی «حال‌وش» و «رسانک» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند پیش از این گزارش داده بودند که فردی که سپاه ویدئوی او را پخش کرده محمد نارویی اهل زاهدان است که ۹۶ روز پیش ارگان‌های امنیتی او را بازداشت کردند و‌ رسانه‌های وابسته به سپاه با سناریوسازی فیلم و تصویر او را بدون ذکر نام با اتهام‌های واهی به‌عنوان عضو جیش‌العدل معرفی کرده‌اند.

محمد نارویی از ۱۹ فروردین سال جاری که بازداشت شده نه ملاقات و نه تماس تلفنی داشته و مدتی را در بازداشتگاه نیروهای امنیتی بوده است و در حال حاضر در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان به‌سر می‌برد. او از حق وکیل انتخابی نیز برخوردار نیست.

«کمپین فعالین بلوچ» نیز در این‌باره اعلام کرد که نهادهای اطلاعاتی در تلاش‌اند تا برخی از زندانیان قدیمی را به‌عنوان عوامل دست‌اندرکار حمله به کلانتری ۱۶ معرفی کنند.

این کمپین افزوده است که در روزهای گذشته نیروهای اطلاعاتی برخی از زندانیان را بار دیگر بازجویی کرده و پرونده‌های جدیدی برایشان باز کرده و تلاش کرده‌اند از آن‌ها اعترافاتی با مضمون داشتن اسلحه یا حمله نظامی بگیرند.

صبح روز شنبه ۱۷ تیرماه افراد مسلح به کلانتری ۱۶ روبه‌روی مصلی زاهدان حمله کردند. رسانه‌های حکومتی ایران از کشته شدن چهار مهاجم و دو مأمور نیروی انتظامی در این حمله خبر دادند.

گروه جیش‌العدل روز شنبه ۱۷ تیرماه با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان را برعهده گرفت.

این گروه مسلح که با شعار دفاع از حقوق مردم بلوچستان فعالیت می‌کند در بیانیه خود از کلانتری ۱۶ زاهدان به‌عنوان «عامل اصلی رخ دادن فاجعه جمعه خونین زاهدان است» یاد کرد.

«جمعه خونین زاهدان» به روز جمعه هشتم مهرماه سال گذشته گفته می‌شود که مردم زاهدان در اعتراض به تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به یک دختر نوجوان بلوچ دست به تظاهرات خیابانی زدند اما با شلیک مستقیم مأموران حکومتی در کلانتری ۱۶ روبه‌رو شدند. در این رویداد حدود ۱۰۰ نفر کشته شدند که دست‌کم ۱۰ نفر از آن‌ها کودک بودند. همچنین حداقل ۳۰۰ نفر نیز مجروح شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.