ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گسترش اعتراض علیه سوئد به دلیل «توهین به مقدسات مسلمان‌ها»

تجمع ضدقرآن در مقابل سفارت عراق در استکهلم با انتقاد تند کشورهای مسلمان‌نشین مواجه شد. سفیران سوئد در ایران، عربستان سعودی و قطر احضار شدند.

با برگزاری تجمع ضد قرآن توسط یک عراقی پناهنده در مقابل سفارت عراق در استکهلم موج اعتراضات به دولت سوئد افزایش یافت. به گزارش رسانه‌های حکومتی ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی شامگاه پنج‌شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه سفیر سوئد را در «اعتراض قاطع به هتک حرمت به قرآن کریم» احضار کرد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران خطاب به سفیر سوئد گفت: «مسئولیت کامل پیامدهای تحریک احساسات مسلمان‌های جهان را متوجه دولت سوئد می‌دانیم.»

کنعانی افزود:

ادامه بی‌حرمتی به مقدسات اسلامی و نفرت‌پراکنی از این راه، مصداق کامل خشونت سازمان‌یافته و اقدامی خصمانه علیه دو میلیارد جمعیت مسلمان جهان، انسان‌های خداباور و پیروان ادیان آسمانی تلقی می‌شود. (...) کشوری که مدعی حقوق بشر و حقوق شهروندی است، چگونه اجازه می‌دهد که این‌گونه حقوق بیش از دو میلیارد مسلمان جهان و حدود یک‌ میلیون شهروند مسلمان سوئدی نقض و مورد بی‌حرمتی قرار گیرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نوشت: «تداوم این اقدام [ضدقرآن]  تحت پوشش آزادی بیان، توهین آشکار به جمیع مسلمان‌ها، تحریک جوامع مختلف و با هدف اسلام‌ستیزی و ترویج افراطی‌گری صورت می‌گیرد.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی از دبیرکل سازمان ملل خواست تا تدابیر لازم برای تکرار نشدن چنین اقداماتی اتخاذ کند.

انتقادهای شدیدی نیز از سوی ترکیه وارد شد. دولت این کشور گفت: «ما حمله نفرت‌انگیز به کتاب مقدس خود را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنیم. ما از سوئد انتظار داریم اقدامات بازدارنده‌ای برای جلوگیری از این جنایت‌های نفرت‌انگیز علیه اسلام و میلیاردها مؤمن اتخاذ کند.»

عربستان سعودی نیز واکنش نشان داد و سفیر سوئد در ریاض را احضار کرد. وزارت امور خارجه این کشور از تسلیم یادداشت اعتراضی به سفیر سوئد در مورد «هتک حرمت به قرآن» خبر داد. قطر هم با احضار سفیر سوئد از مقام‌های این کشور خواست تا «تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از چنین حرکات شرم‌آوری انجام دهند».

سلوان مومیکا، پناهنده عراقی قرآن و برگه‌ای را که پرچم عراق بر روی آن نقش بسته در مقابل سفارت عراق در استکهلم سوئد، در دست گرفته است. ـ ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳ ـ عکس: AFP
احمد الف. که مجوز سوزاندن انجیل و تورات در برابر سفارت اسرائیل در استکهلم را گرفت اما دست آخر آنها را نسوزاند و تظاهراتی با نگه داشتن قرآن در دستش انجام داد ــ عکس: AFP
احمد الف. که مجوز سوزاندن انجیل و تورات در برابر سفارت اسرائیل در استکهلم را گرفت اما دست آخر آنها را نسوزاند و تظاهراتی با نگه داشتن قرآن در دستش انجام داد ۱۵ ژوییه ۲۰۲۳ ــ عکس: AFP
پایین و بالا بگیرید و بکشید

وزارت خارجه اردن نیز بیانیه‌ای منتشر کرد و تجمع ضدقرآن را محکوم کرد و آن را موجب نفرت‌پراکنی خواند.

وزارت خارجه فلسطین هم این اقدام را نشان‌دهنده «نژادپرستی و نفرت‌پراکنی علیه دین اسلام و قرآن کریم» دانست.

سازمان همکاری اسلامی، شورای همکاری خلیج فارس و دانشگاه الازهر در مصر نیز در بیانیه‌هایی این اقدام را محکوم کردند.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۲۹ تیر / ۲۰ ژوئیه سلوان مومیکا، پناهنده عراقی در سوئد به‌همراه فردی دیگر برای دومین بار در نزدیکی سفارت عراق در استکهلم تجمع ضداسلامی برگزار کرد و در جریان آن یک نسخه قرآن را لگدمال کرد اما آن را آتش نزد. مومیکا همچنین پرچم عراق و تصاویری از مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را هم زیر پا گذاشت و روی آن‌ها لگد زد.

در پی این اقدام دولت عراق سفیر سوئد در این کشور را اخراج کرد و فعالیت تمامی شرکت‌های سوئدی در عراق را به حالت تعلیق در آورد.

پیش از برگزاری این تجمع ضداسلامی در بامداد پنج‌شنبه معترضان طرفدار مقتدی صدر به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و در اعتراض به احتمال سوزاندن دوباره قرآن در استکهلم، از دیوارهای آن بالا رفتند و سفارت را به آتش کشیدند.

در پی این حمله، سفارت سوئد در عراق اعلام کرد که تا اطلاع بعدی فعالیت خود در بغداد را به تعلیق درمی‌آورد. توبیاس بلاسترم، وزیر خارجه سوئد نیز گفت مقام‌های عراقی وظایف خود در حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک را انجام نداده‌اند و «حمله به سفارت سوئد کاملاً غیرقابل قبول است».  وزارت خارجه سوئد همچنین، سفیر عراق در استکهلم را احضار کرد.

پلیس سوئد اوایل سال جاری چندین درخواست برای تجمعاتی که شامل سوزاندن قرآن می‌شد را به دلیل نگرانی‌های امنیتی رد کرده بود. اما دستگاه قضائی از آن زمان تصمیم پلیس را لغو کرده‌ و آن را نقض قوانین گسترده آزادی بیان در این کشور دانسته است.

قانون اساسی سوئد آزادی بیان در این کشور را پاس می‌دارد و قوانین مربوط به آن به‌راحتی قابل تغییر نیستند، اما دولت گفته است در حال بررسی تغییرات قانونی است که به پلیس اجازه می‌دهد در صورت به خطر افتادن امنیت سوئد، مانع از آتش‌زدن کتاب‌های دینی در مجامع عمومی شود.

این ماجرا را دنبال کنید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.