ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زنان معترض افغانستان در دومین سالگرد روی کار آمدن دوباره طالبان: تعامل با طالبان باج‌دهی به تروریسم است

زنان معترض می‌گویند دیر یا زود فاجعه حاکم بر افغانستان سویه فرامرزی خواهد گرفت. آن‌ها راه برون‌رفت از مشکلات کنونی افغانستان را «اعمال فشار نظامی، سیاسی، قطع کمک‌ها و اعمال تحریم‌ها علیه طالبان» می‌دانند.

به‌گزارش روزنامه « ۸صبح» افغانستان، گروهی از زنان معترض این کشور سه‌شنبه ۲۴ مرداد / ۱۵ اوت به‌مناسبت دومین سالگرد تسلط دوباره طالبان بر افغانستان بیانیه‌ای منتشر کردند و در آن نسبت به ادامه حکومت طالبان و نقض مداوم حقوق بشر در کشورشان هشدار دادند.

در این بیانیه آمده است:

ما بر این باوریم که گفت‌وگو و تعامل با یک گروه تروریستی باج‌دهی به تروریسم است و فاجعه را بزرگتر می‌کند. ما باور داریم که دیر یا زود فاجعه حاکم بر افغانستان سویه فرامرزی خواهد گرفت و جهان را مانند مردم ما در وحشت از تروریسم فرو خواهد برد.

زنان معترض افغانستان از کشورهای جهان و سازمان‌های بین‌المللی خواستند تا از حمایت و همکاری طالبان دست بردارند و در کنار زنان و نیروهای آزادی‌خواه افغانستان بایستند.

آن‌ها روی کار آمدن دوباره طالبان را نتیجه تحمیلی «معامله ننگین» این گروه با ایالات متحده آمریکا در دوحه دانسته و دو سال حکومت طالبان را «سیاه و شوم» به‌ویژه برای زنان عنوان کرده‌اند.

زنان معترض نوشته‌اند:

بسته‌شدن مدرسه‌ها به‌روی دختران، محروم کردن زنان از حق کار و تحصیل، کوچ اجباری ساکنان بومی و غصب خانه‌ها و زمین‌های آن‌ها، به قتل رساندن نظامیان پیشین، نسل‌کشی و سرکوب فجیعانه مردم بی‌گناه، سرکوب اقلیت‌های مذهبی، حذف اقوام ساکن کشور و ده‌ها مورد دیگر نشان‌دهنده عملکرد ضد بشری این گروه تروریستی هستند.

این زنان راه برون‌رفت از این مشکلات در افغانستان را اعمال فشار نظامی، سیاسی، قطع کمک‌ها و وضع تحریم‌ها از سوی جامعه بین‌المللی علیه طالبان دانستند.

روز گذشته، دوشنبه ۲۳ مرداد / ۱۴ اوت نیز ۳۰ کارشناس سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای اعلام کردند که تصور اصلاح‌شدن طالبان اشتباه است. آن‌ها در بیانیه خود آزار جمعی و تبعیض جنسیتی طالبان را «جنایت علیه بشریت» خوانده و تأکید کردند که تبعیض‌های طالبان علیه زنان و دختران افغانستان در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته ‌است.

کارشناس‌های سازمان ملل متحد تصریح کردند که سیاست‌های طالبان منجر به لغو مستمر، نظام‌مند و تکان‌دهنده بسیاری از حقوق بشر از جمله حقوق تحصیل، کار و آزادی شده و وعده‌های طالبان برای شکل‌گیری حکومت همه‌شمول برآورده نشده است.

«رواداری»، سازمان حقوق بشری که در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان فعالیت می‌کند به‌تازگی گزارشی با عنوان «وضعیت حقوق بشر در شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ در افغانستان» منتشر کرد که در آن گفته شده بود طالبان در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۳۵۵ نفر را کشته و ۱۶۱ نفر را زخمی کرده‌اند. در این مدت ۱۰ نفر در زندان زیر شکنجه جان باخته و ۱۱ نفر ناپدید شده‌اند. افزون بر این، ۶۹ نفر نیز در دادگاه‌های صحرایی محاکمه شده‌اند. همچنین طالبان ۲۲۲ نفر را در ۱۶ ولایت به‌شکل خودسرانه و غیرقانونی بازداشت کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.