ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک مقام ناتو: اوکراین می‌تواند برای پیوستن به ناتو بخشی از خاک کشورش را به روسیه واگذار کند

رئیس دفتر دبیرکل ناتو گفت موضوع واگذاری مناطقی از اوکراین پیش از این در ناتو مطرح شده است. به گفته او همه علاقمندند که درگیری نظامی در شرق اروپا تکرار نشود.

استیان ینسن، رئیس دفتر دبیرکل ناتو سه‌شنبه ۲۴ مرداد / ۱۵ اوت در مناظره‌ای در شهر آرندال نروژ اعلام کرد که بحث در مورد ملاحظات امنیتی اوکراین پس از پایان جنگ مهم است. او گفت: «فکر می‌کنم یک راه حل ممکن برای اوکراین می‌تواند این باشد که خاکش را در ازای عضویت در ناتو واگذار کند.»

در گزارشی که «وردنز گانگ» (VG) پرخواننده‌ترین روزنامه نروژ از سخنان استیان ینسن منتشر کرده، او خط رسمی ناتو را تکرار کرد که در نهایت تصمیم با اوکراین است که چه زمانی و چگونه مذاکره کند اما پیشنهاد او برای جدایی بخشی از خاک اوکراین فراتر از موضوعاتی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو علناً در مورد آن صحبت کرده است.

ینسن اصرار داشت که پیشنهاد او نهایی نیست اما می‌تواند یک «راه حل ممکن» باشد. او با بیان این‌که «غیرواقعی به نظر می‌رسد روسیه بتواند سرزمین‌های جدیدی را تصرف کند»، افزود چالش این است که اوکراین چه مقدار از سرزمین‌های خود را «می‌تواند پس بگیرد».

رئیس دفتر دبیرکل ناتو همچنین گفت رایزنی‌ها درباره وضعیت احتمالی اوکراین پس از جنگ ادامه دارد و مسئله واگذاری خاک به روسیه توسط طرف‌های دیگری مطرح می‌شود.

اوکراین تا کنون در چارچوب ضدحملات خود به دستاوردهای محدود ارضی دست یافته است. روسیه میدان‌های مین‌گذاری شده گسترده‌ای ایجاد کرده و استحکامات قوی و نبردهای عمده در سراسر خط مقدم، مانع از پیشرفت آن شده است.

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین روز دوشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد که ارتش این کشور در هفته گذشته توانسته است تقریباً پنج کیلومترمربع را در اطراف شهر باخموت بازپس بگیرد، اما نیروهای روسی به حملات خود در اطراف شهرهای شرقی کوپیانسک و لیمان ادامه می‌دهند.

عضویت اوکراین در ناتو برای متحدان غربی پرسشی پرمسئله و بسیار تفرقه‌انگیز است. در حالی که برخی از کشورها، مانند کشورهای بالتیک و بریتانیا، نسبت به عضویت اوکراین خوش‌بین‌تر هستند، برخی دیگر همچون فرانسه، آلمان و آمریکا بیشتر نگران خطرات تشدید تنش هستند.

ماه گذشته رهبران کشورهای عضو ناتو در ویلنیوس گرد هم آمدند تا درباره امکان دستیابی به توافق در این‌باره بحث کنند. آن‌ها با ایجاد شورای جدید ناتو-اوکراین و برنامه چند ساله برای «کمک به انتقال» اوکراین با استانداردهای ناتو توافق کردند. افزون بر این، این کشورها بیانیه‌ای منتشر کردند که در آن آمده بود: «ما در موقعیتی خواهیم بود که در صورت موافقت متحدان و برآورده شدن شرایط، از اوکراین برای پیوستن به ائتلاف دعوت کنیم.»

ولودویمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، این نشست را به دلیل عدم ارائه جدول زمانی برای عضویت کشورش «پوچ» خواند. اما اظهارات ینسن در نروژ این هفته نشان‌دهنده تمایل احتمالی برای پیشبرد عضویت اوکراین هرچند به قیمت دادن امتیازهای ارضی است.

زلنسکی در پایان ماه مارس سال گذشته گفته بود حاضر است کنترل روسیه بر مناطق شرقی اوکراین را بپذیرد، اما موضع او در یک سال‌ونیم گذشته سخت‌تر شده است. او در مدت اخیر بارها تأکید کرده است که اوکراین حاضر نیست در ازای پایان جنگ، هیچ سرزمینی را به روسیه واگذار کند. زلنسکی گفته است: «ما تا رسیدن به مرزهای قانونی اوکراین از طریق نظامی، دیپلماتیک و سایر ابزارهای موجود، خاک خود را آزاد خواهیم کرد.»

در اوایل سال جاری نیز دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفته بود که صلح به «احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین بستگی دارد». او افزوده بود: «اوکراین هیچ پیشنهادی را که شامل از دست دادن سرزمین‌هایش یا توقف درگیری باشد، نمی‌پذیرد.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.