ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس اقلیمی آفریقا خواستار مالیات جهانی برای حفاظت از آب و هوا شد

اولین اجلاس اقلیمی آفریقا با انتشار «بیانیه نایروبی» پایان یافت. طبق اعلام نهایی ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در آفریقا باید تا سال ۲۰۳۰ شش برابر شود. رئیس اجلاس گفت آفریقا می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده جهان ایفا کند.

ویلیام روتو، رئیس جمهوری کنیا و میزبان نخستین اجلاس اقلیمی آفریقا، چهارشنبه ۱۵ شهریور / ۶ سپتامبر گفت با تصویب «بیانیه نایروبی» این اجلاس که هدف آن تحقق ظرفیت‌های رشد سبز این قاره بود، پایان یافت.

رهبران آفریقا از جامعه بین‌المللی خواسته‌اند تا از طریق سرمایه‌گذاری و اصلاح نظام مالی بین‌المللی به آن‌ها کمک کند تا توانایی‌های این قاره در مبارزه با گرمایش جهانی زمین را عملی سازند.

امضاکنندگان «بیانیه نایروبی» آورده‌اند:

این بیانیه به‌عنوان مبنایی برای موضع مشترک آفریقا در روند جهانی تغییرات آب و هوایی تا نشست اقلیمی آینده سازمان ملل متحد و پس از آن خواهد بود.

بیست‌وهشتمین نشست اقلیمی سازمان ملل متحد (COP28) در پایان ماه نوامبر سال جاری میلادی در دبی امارات متحده عربی برگزار می‌شود و انتظار می‌رود نبرد داغ بر سر پایان سوخت‌های فسیلی در آن نشست به اوج خود برسد.

در بیانیه پایانی کشورهای آفریقایی به‌ویژه از جامعه بین‌المللی خواسته شده که به «افزایش ظرفیت تولید انرژی تجدیدپذیر آفریقا از ۵۶ گیگاوات در سال ۲۰۲۲ به دست‌کم ۳۰۰ گیگاوات تا سال ۲۰۳۰ (...) برای مبارزه با کمبود انرژی و تقویت عرضه جهانی انرژی پاک و مقرون به صرفه، کمک کند».

آن‌ها همچنین پیشنهاد داده‌اند که «سازوکار جدید تأمین مالی متناسب با نیازهای آفریقا از جمله بازسازی و کاهش بدهی» این قاره که بار آن بر اقتصاد آن‌ها سنگینی می‌کند، ایجاد شود.

کشورهای آفریقا همچنین از رهبران جهان خواسته‌اند که «از نظام مالیات بر کربن، از جمله در تجارت سوخت‌های فسیلی، کشتی‌رانی و هوانوردی که می‌تواند بر مالیات جهانی در تراکنش‌های مالی افزوده شود پشتیبانی کنند».

ویلیام روتو، رئیس جمهوری کنیا در سخنرانی خود گفت:

ما معتقدیم که این یکی از راه‌های تأمین بودجه بیشتر و مناسب است که می‌توانیم توسعه خود را تأمین مالی کنیم.

روتو افزود طی این نشست سه روزه در پایتخت کنیا، ۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شد که شامل ۴,۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از سوی امارات متحده عربی بود. اتحادیه اروپا نیز حدود ۱۲ میلیون یورو برای صنعت هیدروژن سبز در کنیا فراهم می‌کند.

او گفت آفریقا می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده جهان ایفا کند.

تاکنون تنها حدود دو درصد از سرمایه‌گذاری‌های جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر به آفریقا سرازیر شده است که باید تغییر کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل تعهداتی را که پیش از این بیان شده بود، یادآور شد:

کشورهای صنعتی باید به وعده خود مبنی بر تأمین ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به کشورهای در حال توسعه برای آسیب‌های اقلیمی عمل کنند». به‌گفته گوترش، افزون بر این «باید در نشست اقلیمی سازمان ملل در سال جاری یک صندوق جبران خسارت ایجاد شود.

دبیرکل سازمان ملل روز گذشته در اجلاس نایروبی گفته بود: «آفریقا می‌تواند به ابرقدرت انرژی تجدیدپذیر تبدیل شود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.