ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالگرد قیام ژینا

وقتی ایران غرق انقلاب شد

آغاز گسترش سرتاسری جنبش

زمانه در ویدئویی سه‌قسمتی، حوادثی را که منجر به شروع قیام ژینا شد و سپس شیوه گسترش آن را بر اساس ویدیوها و آرشیوهای موجود بررسی می‌کند. قسمت سوم مربوط به گسترش سرتاسری جنبش و فرم‌های مبارزه در آن است که روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ سرآغاز آن بود.

یکی از مهم‌ترین اعتراض‌های سال گذشته که دست‌کم به مدت ۹ ماه ادامه پیدا کرد، اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» بود؛ اعتراض‌هایی که در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به دست پلیس امنیت اخلاقی در ایران شکل گرفت.

این خیزش از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ با تجمع اعتراضی در مقابل بیمارستان محل مرگ ژینا (مهسا) امینی در تهران آغاز شد و تا بهمن سال گذشته ادامه پیدا کرد. تحلیلگران و کنش‌گران گوناگون نام‌های مختلفی بر آن نهادند: «انقلاب ژینا»، «قیام ژینا»، «جنبش مهسا»، «خیزش زن، زندگی، آزادی»، و ... در جریان این اعتراضات بر پایه گزارش‌های برخی سازمان‌های حقوق بشری بیش از ۵۰۰ شهروند، از جمله ۷۲ کودک کشته شدند.

زمانه در سه قسمت حوادثی که منجر به شروع خیزش شد و سپس شیوه گسترش آن را بر اساس ویدیوها و آرشیوهای موجود بررسی می‌کند.

قسمت اول مربوط به دوره دستگیری تا جان باختن ژینا (مهسا) امینی بود (در اینجا ببینید).

قسمت دوم فراخوان‌ها، بیانیه‌ها، سازماندهی‌ها و اعتراض‌های خیابانی اولیه‌ای را یادآوری می‌کرد که در روزهای ۲۶ و ۲۷ شهریور شاهد آنها بودیم و باعث شدند اعتراض‌ها در روزهای بعد در شهرهای مختلف سرتاسر ایران گسترش یابند (در اینجا ببینید).

قسمت سوم که در زیر می‌بینید، مربوط به شیوه گسترش سرتاسری جنبش و فرم‌های مبارزه در آن است که روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ سرآغاز آن بود.

این ویدئو را در اینستاگرام زمانه تماشا کنید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.