ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدگاه

نرگس محمدی، ارج و جایگاه ویژه‌ی خود را یافته است

محمدرضا نیکفر ــ در خبرها آمده که نرگس محمدی کاندیدای دریافت جایزه‌ی صلح نوبل شده است. اگر این جایزه را دریافت کند، بی‌گمان جنبش دادخواهی نیرومندتر خواهد شد. اما جایگاه نرگس محمدی در این جنبش تثبیت شده است. ارجی که او دارد به خاطر ارجی است که به حقوق بشر نهاده است، با عمل، سخن و قلمش.

دیدگاه

نرگس محمدی، زندانی سیاسی، از راویان برجسته‌ی وضعیت زندان‌ها در دوره‌ی اخیر است. آزار و زندان، نرگس محمدی را ساکت نکرده و او در هر فرصتی صدای اعتراضش را بلندتر کرده است.

او تنها از خود نگفته است. کتابی که زیر عنوان "شکنجه سفید" فراهم آورده، مصاحبه‌هایی که کرده و نامه‌هایی که از زندان نوشته، بازگو کننده‌ی تجربه‌ی همبندان و دیگر زندانیان سیاسی است. او ازتلاش‌ورزان برای لغو حکم اعدام است.

نرگس محمدی همچنین نامی بلند در مبارزه برای رفع تبعیض از زنان و علیه حجاب اجباری دارد. از همسر و فرزندانش دور مانده؛ پرونده‌ای بسته نشده، پرونده‌ای دیگر برایش گشوده‌اند، اما او از پا نایستاده است.

شکنجه‌ی سفید: در گفتگو با دوازده زن زندانی سیاسی. نرگس محمدی، با مقدمه‌ی شیرین عبادی. سوئد: نشر باران.۲۰۲۰.

در خبرها آمده که نرگس محمدی کاندیدای دریافت جایزه‌ی صلح نوبل شده است. از روزنامه‌نگاران شجاع زندانی، الهه محمدی و نیلوفر حامدی نیز نام برده‌اند. هم اینکه از این زنان مبارز برای آزادی و علیه تبعیض، نام برده می‌شود، جای بسی خرسندی دارد. اصل این است که نامشان جهان‌گیر شده و جهانیان نیز ارج آنان را می‌شناسند.

از جنبه‌های بسیار امیدوارکننده‌ی مبارزه‌ی جاری برای عدالت و آزادی در ایران وجود پرشمار چهره‌هایی است که در درون کشور، در اسارت یا خارج از زندان، الهام‌بخش‌اند و راهی که رفته‌اند و به آن ادامه می‌دهند، خود راهبر و راهنمای جنبش است.

هیچ منشور و راهنمایی برای مبارزه روشن‌تر از آن نیست که کارنامه‌ی مبارزاتی کسانی چون نرگس محمدی، زینب جلالیان، نسرین ستوده، بهاره هدایت، سپیده قلیان، رضا شهابی، محمد حبیبی و کیوان صمیمی را در نظر گیریم.

راه روشن است و مبارزه  گفتمان و نمادهایی را در اختیار دارد که با اتکا به آنها می‌تواند استوارتر و سنجیده‌تر پیش رود.

هیچ منشور و راهنمایی برای مبارزه روشن‌تر از آن نیست که کارنامه‌ی مبارزاتی کسانی چون نرگس محمدی، زینب جلالیان، نسرین ستوده، بهاره هدایت، سپیده قلیان، رضا شهابی، محمد حبیبی و کیوان صمیمی را در نظر گیریم. راه روشن است و مبارزه  گفتمان و نمادهایی را در اختیار دارد که با اتکا به آنها می‌تواند استوارتر و سنجیده‌تر پیش رود.

در کنار چهره‌هایی که نام آنان برده شد، بسیاری چهره‌های دیگر می‌نشینند. برخی جان باخته‌اند، اما هنوز نام و یادشان امید و انگیزه می‌دهد. ما در دوره‌ی پساقهرمانی به سرمی‌بریم، اما در همین عصر نیز می‌توانیم به وجود بسیاری از قهرمانان ببالیم. اینان ارج خود را با مبارزه و مقاومت در سخت‌ترین شرایط به دست آورده‌اند. ارج‌گذار آنان باشیم.

بیشتر بخوانید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.