ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین به قرقیزستان و چین می‌رود: اولین سفر خارجی پس از صدور حکم بازداشت بین‌المللی

پوتین در سفرش به قرقیزستان قرار است در اجلاس کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شرکت کند. پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان می‌گوید که او در اجلاس کشورهای مستقل مشترک‌المنافع شرکت نمی‌کند.

دفتر رسانه‌ای دولت قرقیزستان روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر/ ۱۹ مهرماه اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه به قرقیزستان سفر خواهد کرد. این اولین سفر آشکار رهبر روسیه به خارج از کشور از زمان صدور حکم بازداشت توسط دادگاه بین المللی کیفری خواهد بود.

پوتین از زمان آغاز تهاجم به اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲ به ندرت به خارج از کشور سفر کرده است و از زمانی که دادگاه کیفری بین‌المللی در ماه مارس حکمی را برای او به ظن اخراج غیرقانونی صدها کودک از اوکراین صادر کرد، دست‌کم به صورت آشکار و علنی روسیه را ترک نکرده است.

دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به دعوت صدیر جباروف، رئیس جمهوری قرقیزستان، در ۱۲ اکتبر سال جاری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه به این کشور سفر خواهد کرد.»

پوتین در ماه مه در جریان مذاکرات با جباروف گفت که سفر به قرقیزستان را در برنامه خواهد گذاشت، اما هنوز هیچ تأیید رسمی از سوی کرملین مبنی بر سفر رئیس جمهوری روسیه به این کشور در روز پنجشنبه وجود ندارد.

رهبر روسیه همچنین قرار است هفته آینده برای سومین اجلاس کمربند و جاده در پکن به چین سفر کند. نه قرقیزستان و نه چین عضو دیوان کیفری بین‌المللی که برای تعقیب جنایات جنگی تأسیس شده است، نیستند.

مسکو اتهامات دیوان بین‌المللی کیفری را رد می‌کند و کرملین اعلام کرده که صدور این حکم، شاهدی بر خصومت غرب با روسیه است. در اقدامی متقابل، روسیه هم پرونده جنایی علیه دادستان دیوان کیفری بین‌المللی و قضاتی که حکم صادر کرده بودند، باز کرد.

دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان گفت که پوتین در قرقیزستان همچنین در مراسمی که به مناسبت بیستمین سالگرد افتتاح پایگاه هوایی در کانت که پایگاه هوایی ۹۹۹ نیروی هوافضای روسیه است، شرکت خواهد کرد.

اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک المنافع

مجمع کشورهای مشترک المنافع پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ با مشارکت تعدادی از جمهوری‌های جدا شده از شوروی شامل روسیه، ارمنستان، آذربایجان و قرقیزستان و چند کشور دیگر ایجاد شد.

به طور جداگانه، دفتر ریاست جمهوری قرقیزستان روز سه‌شنبه گفت که نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به جباروف گفته است که در نشست سران کشورهای مشترک المنافع (CIS) در بیشکک در روز جمعه شرکت نخواهد کرد.

این دفتر گفت که پاشینیان در یک تماس تلفنی به جباروف گفته است که به دلیل «برخی مسائل» نمی‌تواند در آن جلسه شرکت کند.

روابط روسیه و ارمنستان به دلیل تهاجم مسکو به اوکراین و ارمنستان به شدت متشنج شده است.

ارمنستان روسیه را به انفعال در برابر وعده‌هایش برای حفاظت از ارمنستان متهم کرده است. آذربایجان، ماه گذشته قره‌باغ کوهستانی را از ارمنستان بازپس گرفت، منطقه‌ای که برای سه دهه تحت کنترل اقوام ارمنی‌ بود و اکثر آنها اکنون به ایروان فرار کرده‌اند.

هفته گذشته، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در نشستی که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا با پاشینیان برگزار می‌شد، شرکت نکرد. متعاقب آن اتحادیه اروپا اعلام کرد که در کنار ارمنستان ایستاده است.

پاشینیان روز سه‌شنبه گفت که مذاکراتی برای دیدار رودررو با رئیس‌جمهوری آذربایجان برای گفت‌وگو درباره توافق صلح پایدار در حال انجام است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.