ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر خارجه آمریکا با محمود عباس و شاه اردن دیدار کرد

رهبران فلسطینی به بلینکن گفتند که دستور اسرائیل به مردم برای ترک غزه به «النکبه دوم» خواهد انجامید. شاه اردن خواستار گشایش مسیر کمک‌های بشردوستانه شد.

در پی فرمان دولت اسرائیل مبنی بر تخلیه نوار غزه از جمعیت و انتقال آنان به سمت جنوب، رئیس حکومت ملّی فلسطین، محمود عباس به وزیر خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن گفت که «آواره‌سازی اجباری» فلسطینیان را نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا)، عباس در دیدار روز جمعه ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر در امان، پایتخت اردن گفت که چنین رویدادی قطعاً به «النکبه دوم» خواهد انجامید.

«النکبه» (نکبت) نامی است که فلسطینیان به آواره‌سازی گسترده مردم فلسطین در پی جنگ ۱۹۴۸ و تشکیل دولت اسرائیل می‌دهند.

او همچنین گفت که باید مسیرهای انتقال کمک‌های بشردوستانه به سمت غزه، که منطقه‌ای محاصره‌شده بین اسرائیل و دریاست، گشوده شود در غیر این صورت فاجعه‌ای انسانی رخ خواهد داد.

بلینکن چه هدفی را در این سفر دنبال می‌کند؟

به گزارش الجزیره، بلینکن برای مذاکره به اردن رفته است و نه برای تقاضای پایان درگیری‌ها. به گفته خبرنگار دیپلماتیک الجزیره، جیمز بیز «انتظار می‌رود بلینکن در ادامه سفر خود به قطر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر برود تا در زمینه آزادسازی اسرای آمریکایی در اختیار حماس پیشرفتی حاصل کند و برای تضمین خروج حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ شهروند آمریکایی یا دوتابعیتی از غزه مذاکره کند.»

بلینکن همچنین روز گذشته (پنج‌شنبه) برای نشان‌دادن حمایت ایالات متحده از اسرائیل وارد تل‌آویو شد و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات کرد.

بیز می‌افزاید: «هدف دیگر این سفر دیپلماتیک پرهیز از تشدید جنگ در سطح منطقه است. اما خبری از درخواست پایان درگیری‌ها نیست. بلینکن قرار نیست به اسرائیل بگوید حملاتش به غزه را متوقف کند.»

در آغاز روز جمعه، بلینکن با ملک عبدالله دوم، شاه اردن نیز دیدار کرد. دربار سلطنتی اردن نیز در بیانیه‌ای خواستار «گشایش مسیر کمک‌های بشردوستانه برای ورود امدادرسانی و خدمات درمانی به غزه و حفاظت از غیرنظامیان و توقف جنگ علیه غزه» شد.

هم‌زمان هزاران نفر روز جمعه در اردن در حمایت فلسطینیان راهپیمایی کردند. الجزیره شمار حاضران در این تظاهرات را بیش از ده‌هزار نفر برآورد کرده است. پلیس اردن به سمت معترضانی که داشتند به سمت منطقه مرزی با اسرائیل حرکت می‌کردند گاز اشک‌آور پرتاب کرده است.

با توجه به این‌که درصد قابل‌توجهی از جمعیت اردن فلسطینی‌الاصل هستند، پادشاهی اردن نگران است گسترش و تشدید جنگ حماس و اسرائیل در مسائل داخلی این کشور تأثیر بگذارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.