ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک و نیم میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس از بین رفته است

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مدیران جمهوری اسلامی گفت که آنها به جنگل مثل «مزرعه‌ی چوب» نگاه می‌کنند.

روند تخریب جنگل‌های ایران ادامه دارد و یک‌و‌نیم میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس نابود شده است.

سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، شنبه ۲۲ مهر در گفت‌و‌گو با «شفقنا» ضمن اعلام این خبر گفت که از شش میلیون هکتار وسعت جنگل های زاگرس حدود یک و نیم میلیون هکتار از بین رفته است و نسبت به عواقب تخریب جنگل‌ها هشدار داد:

امروز آمارها نشان می دهد از ۶ میلیون هکتار وسعت جنگل‌های زاگرس حدود یک و نیم میلیون هکتار از بین رفته است. درحالی‌که بخش بزرگی از تامین آب شیرین کشور و تعدیل دما وابسته به این منطقه است. ما در حال از دست دادن جنگل های شمال کشور هستیم. چه چیزی می‌تواند تعادل آب و هوای ایران را حفظ کند؟

رفیعی همچنین با انتقاد از مدیران جمهوری اسلامی گفت که نگاه آنها به جنگل «همچون مزرعه‌ی چوب» است:

در شمال کشور جنگلی داریم که از دوران دوم و سوم زمین شناسی به عنوان فسیل زنده در دنیا مطرح است این جنگل تمام بحران‌های کره زمین و بحران عصر یخبندان را گذرانده است. این جنگل هم زمان با عصر دایناسورها وجود داشت و تاریخ را دیده است. امروز این جنگل در دست افراد ناآگاه از درون پوک می‌شود. یا بهره‌برداری معدنی دارند یا قاچاق چوب می‌کنند! البته بهره‌برداری چوب را با مجوز انجام می‌دهند و چون نظارتی وجود ندارد هر نوع درختی را قطع می‌کنند!

مرداد سال جاری هشتگ «کردستان در آتش» به خاطر آتش‌سوزی‌های زاگرس در شبکه‌های اجتماعی ترند شد.

شبکه حقوق بشر کردستان در گزارشی ۱۵ مرداد به نقل از یک فعال محیط‌زیست حاضر در منطقه نوشته بود:‌

گفتەهای برخی از مقامات و رسانەهای دولتی در مورد منشا آتش‌سوزی‌های امسال کە آن را صرفا نتیجە تغییرات اقلیمی اعلام می‌کنند، نە تنها بر خلاف واقعیت است بلکە با مشاهدات میدانی ما نیز در تناقض است.

این شبکه حقوق بشری گفته بود وجود «مین‌های باقی مانده از جنگ ایران و عراق» باعث شده امکان تلاش برای خاموشی برخی از این آتش‌ها وجود نداشته باشد. آتش همچنین بانی انفجار چند مین شده بود که آن هم به وسعت و دامنه حریق افزود.

فعالان منطقه از نبود حمایت دولتی در اطفای آتش‌سوزی‌ها انتقاد کرده بودند.

در سال جاری رکورد آتش‌سوزی‌ها در ایران شکسته شد. تغییرات اقلیمی و گرمای بی‌سابقه، سوء مدیریت دولتی، تلاش برخی برای پاکسازی جنگل جهت کشاورزی، بی‌توجهی انسانی، و بالاخره به گفته شماری از فعالان، آتش‌سوزی‌های عمدی به دست سپاه پاسداران، عامل این رکورد جدید عنوان می‌شوند.

روزنامه اعتماد در گزارش خود دراین‌باره نوشته بود «۶۲۳ آتش‌سوزی در چهار ماه نخست امسال» منجر به سوختن «چهار هزار هکتار» از طبیعت کشور شده است. اعتماد همچنین نوشت:

مقایسه این آمار با شرایط مشابه پارسال اما تصویر دقیق‌تری می‌سازد؛ آمار آتش‌سوزی در سال پیش در همین چهار ماهه نخست ۲۷۴ فقره در وسعت ۸۹۶ هکتار بوده است.

بنا به آمارها، در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته شمار آتش‌سوزی‌ها ۱۲۷ درصد و وسعت آنها ۳۵۳ درصد افزایش داشت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.