ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بمباران گسترده غزه، حملات محدود به مواضع حزب‌الله: آمریکا خواستار تعویق حمله زمینی به غزه شد

نیویورک‌تایمز به نقل از منابعش در دولت آمریکا خبر داد که وزیر دفاع این کشور از اسرائیل خواسته برای مدت محدودی حمله زمینی به غزه را به تعویق بیندازند تا آمریکا آمادگی لازم برای مقابله با گسترش احتمالی درگیری و مقابله با نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی داشته باشد.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، جلسه‌ای را با ژنرال‌های ارشد خود و کابینه جنگی‌اش برای ارزیابی تشدید درگیری و برنامه‌ریزی برای حمله زمینی تشکیل داد، ارتش اسرائیل بامداد روز دوشنبه ۲۳ اکتبر/ یکم آبان غزه را با حملات هوایی بمباران کرد. حملات هوایی محدود به جنوب لبنان هم در همین دوره زمانی ادامه داشت.

رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که حملات اسرائیل بر مرکز و شمال نوار غزه متمرکز شده است. بنا به گزارش رسانه‌ها، حمله به خانه‌ای در نزدیکی اردوگاه آوارگان جبالیه در شمال غزه، چندین فلسطینی را کشته و تعدادی دیگر را زخمی کرد.

وزارت بهداشت فلسطین روز دوشنبه اعلام کرد که در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل، دو فلسطینی در اردوگاه آوارگان جالازون در نزدیکی رام الله کشته شدند.

ساکنان کرانه باختری به رویترز گفتند که نیروهای اسرائیلی به اردوگاه آوارگان یورش بردند و دستگیری‌های گسترده‌ای انجام دادند. آن‌ها همچنبن با افراد مسلح و تعدادی از جوانانی که سنگ پرتاب می‌کردند درگیر شدند. ارتش اسرائیل درباره این حادثه بیانیه‌ای صادر نکرده است.

ارتش اسرائیل می‌گوید در شبانه روز گذشته به بیش از ۳۲۰ هدف نظامی در نوار غزه حمله کرده است.

ارتش اسرائیل در خبری دیگر گفت که تونل‌ها، مقرهای عملیاتی و پست‌های دیده‌بانی گروه‌های مسلح را گلوله باران کرده است.

این سازمان افزود که مقر‌هایی را هدف قرار داد که می‌توانست نیروهای نظامی اسرائیلی را که برای «مانور» ورود به نوار غزه آماده می‌شدند، به خطر بیندازد. احتمالاً اشاره‌ای به نهایی شدن مراحل آمادگی برای تهاجم زمینی به غزه.

شدیدترین حملات شب گذشته کمپ آوارگان جبالیا را هدف قرار داد. حداقل ۲۰ نفر در آنجا کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. مقامات بیمارستانی در شمال غزه به الجزیره گفتند که بسیاری از مجروحان کودک هستند.

در رفح، می‌توان تأیید کرد که پنج برج مسکونی شب گذشته با خاک یکسان شدند.

سرویس‌های اورژانس گفتند ۵۰ نفر در این حملات کشته شدند. احتمال افزایش این تعداد وجود دارد و بسیاری از آنها هنوز از زیر آوار نجات پیدا نکرده‌اند. حماس شمار کشته‌های دیشب را ۶۰ نفر اعلام کرده است.

بیمارستان الاقصی در مرکز غزه می‌گوید ۶۵ درصد از مجروحانی که در طول شب به بیمارستان منتقل شده‌اند، کودکان بوده‌اند.

مدیر بیمارستان الشفا در شمال غزه در آستانه «فاجعه واقعی» است.

مقامات بهداشتی فلسطین می گویند که حدود ۴۰۰ نفر در حملات هوایی اسرائیل به غزه در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده‌اند. تعداد قربانیان غزه از ۷ اکتبر تاکنون به ۴۶۵۱ نفر رسیده است. در طرف اسرائیلی شمار کشته‌ها ۱۴۰۰ نفر اعلام شد. ۲۱۲ نفر هم به عنوان اسیر به غزه منتقل شده‌اند.

حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه، رهبر این گروه و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اواخر روز یکشنبه در تماسی درباره راه‌های توقف «جنایت‌های وحشیانه» اسرائیل در غزه گفتگو کردند.

اسرائیل همچنان تانک‌ها و نیروهای زمینی‌‌اش را در اطراف غزه نگاه داشته و فرمان آغاز حمله زمینی هم صادر نشده است.

نگرانی‌ها مبنی بر اینکه جنگ اسرائیل و حماس می‌تواند به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل شود، در هر دو سوی مناقشه شنیده می‌شود. در روزهای گذشته آمریکا آرایش نظامی‌اش در اطراف اسرائیل را تقویت کرده است.

پنتاگون در حال حاضر دو ناو هواپیمابر، کشتی‌های پشتیبانی و حدود دو هزار تفنگدار دریایی را برای کمک به اسرائیل در صورت گسترش دامنه درگیری به خاورمیانه اعزام کرده است.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز یکشنبه در برنامه «این هفته» شبکه ABC گفت: «آنچه ما می‌بینیم... چشم ‌انداز تشدید قابل توجه حملات به سربازان و شهروندان آمریکایی در سراسر منطقه است.»

همزمان، نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که واشنگتن به اسرائیل توصیه کرده است که تهاجم زمینی به غزه را به تأخیر بیاندازد تا برای مذاکره در مورد آزادی ۲۱۲ گروگان در دست حماس و اجازه دادن کمک‌های بیشتر به غیرنظامیان فلسطینی، زمان بخرد.

این روزنامه گزارش داد که ایالات متحده همچنین خواهان زمان بیشتری برای آماده شدن برای حملات احتمالی گروه‌های مورد حمایت ایران علیه منافع ایالات متحده است و افزود که این حملات احتمالاً زمانی که اسرائیل تهاجم خود را آغاز می‌کند افزایش می‌یابد.

با این حال این روزنامه خاطرنشان کرد که مقام‌ها گفتند که دولت بایدن «از اسرائیل خواسته‌ مشخصی ندارد و همچنان از تهاجم زمینی و تلاش برای تحقق هدف اسرائیل برای ریشه کن کردن حماس حمایت می‌کند».

نیویورک تایمز نوشت توصیه برای تعویق موقت حمله زمینی به غزه را لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به طرف اسرائیلی منتقل کرده است. پنتاگون در مورد مسائل نظامی به اسرائیل مشاوره می‌دهد و آستین تقریباً روزانه با همتای اسرائیلی خود یوآو گالانت تماس‌های تلفنی داشته است.

رسانه دولتی چین هم روز دوشنبه اعلام کرد، ژای جون، فرستاده ویژه چین در خاورمیانه که در حال بازدید از منطقه است، هشدار داد که خطر یک درگیری زمینی در مقیاس بزرگ در حال افزایش است و امکان تشدید و گسترش درگیری‌ها در منطقه «نگران کننده» است.

مقامات امنیتی ایران به رویترز گفتند که استراتژی ایران این است که نیروهای نیابتی خاورمیانه مانند حزب‌الله حملات محدودی را به اهداف اسرائیل و ایالات متحده دنبال کنند، اما از تشدید تنش بزرگی که پای تهران را به مناقشه باز کند، جلوگیری کنند.

رسانه دولتی سوریه اعلام کرد، در سوریه جایی که ایران، حامی اصلی منطقه‌ای حماس، حضور نظامی دارد، موشک‌های اسرائیل بامداد روز یکشنبه به فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب اصابت کرد و هر دو فرودگاه فعالیتشان متوقف شد. دو کارگر فرودگاه هم کشته شدند.

در امتداد مرز شمالی اسرائیل با لبنان، گروه حزب‌الله با نیروهای اسرائیلی درگیر شده است. این مرگبارترین تشدید خشونت در مرزها از زمان جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد، اوایل روز دوشنبه، هواپیماهای اسرائیلی دو هسته نظامی حزب‌الله لبنان را که قصد پرتاب راکت و موشک‌های ضدتانک به سمت اسرائیل را داشتند، هدف قرار دادند. ارتش اسرائیل همچنین گفته است که سایر اهداف حزب‌الله از جمله یک مجتمع و یک پست دیده‌بانی را هدف قرار داده است.

حزب‌الله روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات اعلام کرد که یکی از جنگجویانش کشته شده است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که از آغاز درگیری‌های اخیر، هفت سربازش در مرز لبنان کشته شده‌اند.

با افزایش خشونت‌ها در اطراف مرزهای لبنان، اسرائیل روز یکشنبه ۱۴ منطقه مسکونی نزدیک به لبنان و سوریه را به طرح تخلیه اضطراری خود در شمال این کشور اضافه کرد.

کمک‌های بیشتر به غزه می‌رسد؟

محمد اشتیه، نخست وزیر دولت خودگردان فلسطین، از جامعه بین‌المللی خواست تا «جبهه‌ای متحد» برای توقف حملات اسرائیل در غزه ایجاد کند و مسیر کمک‌ها را بگشاید.

جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه خواست تا کمک‌های بیشتری به غزه ارسال شود.

به گزارش رویترز، بورل هنگام ورود به نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به رسانه‌ها گفت: «اکنون مهمترین چیز این است که کمک‌های بشردوستانه به غزه برسد.» بورل گفت وزیران در مورد درخواست توقف جنگ (و برقراری آتش‌بس) هم گفتگو خواهند کرد.

بورل گفت: «شخصاً، فکر می‌کنم یک توقف موقت بشردوستانه لازم است تا بتوان کمک‌های حیاتی به غزه وارد و توزیع شود.»

کاخ سفید اعلام کرد کاروان دوم کمک‌ها به غزه شامل ۱۴ کامیون یکشنبه شب از گذرگاه رفح گذشت و وارد نوار غزه شد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و نتانیاهو در تماسی تلفنی تأکید کردند که «کمک‌های حیاتی به غزه ادامه خواهد داشت».

دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفت که حجم کمک‌های وارد شده تاکنون تنها چهار درصد از میانگین روزانه قبل از جنگ و کسری کوچک از آن چیزی است که با اتمام ذخایر غذا، آب، دارو و سوخت مورد نیاز بود.

بایدن روز یکشنبه با نتانیاهو و پاپ فرانسیس تماس گرفت و با رهبران کانادا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا و بریتانیا در مورد انتقال کمک به غزه و جلوگیری از گسترش درگیری صحبت کرد.

در بیانیه مشترک رهبران این کشورها پس از پایان مذاکره‌شان با بایدن، از «حق اسرائیل برای دفاع از خود» حمایت شد. آن‌ها همچنین خواستار پایبندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله حفاظت از غیرنظامیان شدند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد نتانیاهو همچنین اواخر روز یکشنبه با رهبران فرانسه، اسپانیا و هلند تماس تلفنی داشت.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند روز دوشنبه و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه به اسرائیل سفر خواهند کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.