ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض کارگران شهرداری ایلام و ایرانشهر به معوقات مزدی

تعویق پرداخت دستمزد کارگران شهرداری‌ها ادامه دارد. کارگران شهرداری ایلام که چهار ماه حقوق نگرفته‌اند، شنبه ششم آبان مقابل دادگاه انقلاب ایلام تجمع کردند. کارگران شهرداری ایرانشهر نیز خواستار پرداخت حقوق‌های معوقه خود شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گروهی از کارگران  خدماتی شهرداری ایلام، شنبه ششم آبان‌ماه ۱۴۰۲، با تجمع مقابل ساختمان دادسرای عمومی و انقلاب ایلام خواستار رسیدگی به تعویق مطالبات خود شدند.

یکی از کارگران این مجموعه در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به این‌که حدود چهار ماه مطالبات مزدی کارگران پرداخت نشده و روز به روز بر بدهی‌های کارگران شهرداری ایلام افزوده می‌شود، گفت، در عین حال راه‌ حل مناسبی از سوی مسئولان شهری مشاهده نمی‌کنیم.

کارگران شهرداری ایلام که پیش‌تر نیز نسبت به وضعیت کاری و حقوق‌های معوقه دست به اعتراض زده بودند، به ایلنا گفته‌اند که طی ماه‌های گذشته برای پیگیری مطالبات صنفی خود به چند نهاد دولتی و غیردولتی مراجعه کرده‌اند اما هنوز اتفاقی نیفتاده است:

«تصور ما این بود که مسئولان شهری پیگیر وضعیت مطالباتمان خواهند شد. در حال حاضر وضعیت مالی کارگران مناسب نیست و آن‌ها از تامین معاش خود ناتوان شده‌اند و انتظارمان این است که با تجمع امروز مسئولان نهاد قضایی به این مسأله ورود کنند.»

ایلنا هم‌چنین نوشته است که دادستان مرکز ایلام  به موضوع معوقات مزدی کارگران ورود کرده و دستور پرداخت مطالبات کارگران شهرداری ایلام را داده است، اما اشاره‌ای نکرده که در چه زمانی قرار است مطالبات معوقه کارگران پرداخت خواهد شد.

روز شنبه ۱۱ شهریور رسانه‌های محلی از ایلام گزارش کرده بودند یک کارگر بخش خدمات شهری شهرداری ایلام به دلیل تاخیر سه ماهه در پرداخت دستمزدها خودکشی کرده است. این رسانه‌ها نام این کارگر را فاش نکردند اما گفتند که شهرداری سه ماه است دستمزد کارگران خدمات شهری را پرداخت نکرده و آن‌ها برای تأمین هزینه زندگی با تنگنا روبرو شده‌اند.

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) اما ۱۲ شهریور به نقل از یک عضو شورای اسلامی شهر ایلام نوشت: «خودکشی این کارگر ربطی به شهرداری نداشت.»

اغلب کارگران شهرداری قراردادی هستند و پیمانکاران در قراردادهای موقت در برابر دستمزد اندک آنها را به خشن‌ترین شکل استثمار می‌کنند.

در استان ایلام چهارم مرداد ماه سال جاری نیز حیدر محسنی، کارگر اخراج شده از پتروشیمی چوار ایلام خودکشی کرد. او چهارمین کارگر اخراجی پتروشیمی ایلام بود که از زمستان ۱۴۰۱ به زندگی خود پایان داد.

کارگران شهرداری ایرانشهر پنج ماه معوقات مزدی طلبکارند

خبرگزرای ایلنا در گزارش دیگری خبر داده که کارگران مجموعه شهرداری ایرانشهر حدود پنج ماه دستمزد پرداخت نشده، دارند و عیدی و سنوات آن‌ها نیز از بدو شروع به کار پرداخت نشده است. این کارگران پنج‌شنبه پنجم آبان‌ماه مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند.

کارگران شهرداری ایرانشهر هم در گفت‌وگو با ایلنا گفته‌اند که علی‌رغم پیگیری‌های مکرر کارگران برای دریافت حقوق، مسئولان شهری پاسخ قانع‌کننده‌ای به درخواست‌های کارگران نمی‌دهند.

در سال جاری و گذشته کارگران این مجموعه چند بار به پرداخت نشدن حقوق اعتراض کردند و در نهایت اعلام کردند که مسئولان شهری وعده پیگیری مطالباتماتشان را داده‌اند.

به گفته کارگران شهردای ایرانشهر، از مجموع حدود ۴۵۰ کارگر شاغل در شهرداری ایرانشهر فقط مطالبات مزدی کارگران واحد خدماتی دو ماه به تاخیر افتاده اما مابقی کارگران که در بخش‌های خدماتی، فضای سبز، اجرائیات، اداری، آتش نشان و سایر واحدها مشغول کارند، پرداخت دستمزدشان از خرداد ماه به تاخیر افتاده است.

آن‌ها به ایلنا گفته‌اند که در شرایط اقتصادی فعلی، حتی اگر کارگر دستمزد هم بگیرد، نمی‌تواند نیازهای ضروری خانوار را تامین کند چه برسد به کارگرانی که پرداخت دستمزدهایمان ماه‌ها به تعویق افتاده است:

کارگرانی که به مرور از این مجموعه بازنشسته می‌شوند امکان دریافت مطالبات بازنشستگی و حتی زمان اشتغالشان را ندارند به همین دلیل دست به شکایت می‌زنند با این وجود بازهم مطالباتشان وصول نمی‌شود.

پیش‌تر، کارگران شهرداری ایرانشهر که نسبت به فشارها و وضعیت تحمیل‌شده به آن‌ها کماکان اعتراض دارند، گفته بودند:

«الان ۱۴ سال است که از شروع به کار ما در شهرداری می‌گذرد، اما شهرداری اعتقادی به پرداخت عیدی و سنوات ندارد. تا چه زمانی باید منتظر دریافت مطالبات خود بمانیم؟ ما حدود ۶۵۰ نفر کارگر هستیم که در مجموعه شهرداری‌ ایرانشهر مشغول به کار هستیم. این‌که به‌عنوان کارگر خدماتی و رفتگر همیشه حقوق و سایر مطالبات‌مان را با تأخیر چند ماهه می‌گیریم، بماند، حالا ۱۴ سال تمام است که منتظریم شهرداری، عیدی و سنوات ما را بپردازد.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.