ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری ارتش اسرائیل با نیروهای حماس در تونل‌های غزه ـ  تلاش برای تصویب قطعنامه الزام‌آور آتش‌بس در سازمان ملل

نتانیاهو که درخواست‌ها برای توقف جنگ را رد کرده، می‌گوید نیروهایش به افراد مسلح حماس در داخل شبکه تونل‌های گسترده در زیر غزه حمله کردند. کمیسر عالی سازمان ملل آتش‌بس فوری را موضوع مرگ و زندگی میلیون‌ها فلسطینی دانست.

تونل‌های زیرزمینی در غزه از هدف‌های کلیدی ارتش اسرائیل است و به همین دلیل عملیات زمینی خود را در داخل غزه گسترش می‌دهد تا با حمله به این تونل‌ها زیرساخت‌های نظامی حماس را نابود کند.

به‌گزارش رویترز، ارتش اسرائیل سه‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که در روز گذشته، نیروهای رزمی ترکیبی اسرائیل تقریباً ۳۰۰ هدف از جمله موشک‌های ضدتانک، پایگاه‌های پرتاب موشک و همچنین مجتمع‌های نظامی در داخل تونل‌های زیرزمینی متعلق به حماس را هدف قرار دادند.

بنا بر این بیانیه، نیروهای حماس نیز با موشک‌های ضدتانک و شلیک مسلسل به حمله ارتش اسرائیل پاسخ دادند.

شاهدان عینی گفتند که نیروهای اسرائیلی روز دوشنبه جاده اصلی شمال به جنوب غزه را هدف قرار دادند و از دو جهت به شهر غزه حمله کردند. اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش یک سرباز را از اسارت حماس آزاد کردند.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه مسلح حماس گفت بامداد روز سه‌شنبه با نیروهای اسرائیلی «در محور جنوبی غزه، (از جمله) با مسلسل درگیر شده و چهار خودرو را با موشک‌های آل یاسین ۱۰۵ هدف قرار دادند».

این نیروی مسلح افزود همچنین دو تانک و بولدوزر اسرائیلی را در شمال غرب غزه با این موشک‌ها هدف قرار داده است.

مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند که از ۱۵ مهر / ۷ اکتبر تاکنون هشت‌هزار و ۳۰۶ نفر از جمله سه‌هزار و ۴۵۷ کودک در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. مقام‌های سازمان ملل می‌گویند حملات اسرائیل بیش از ۱,۴ میلیون نفر از جمعیت غیرنظامی غزه که حدود ۲,۳ میلیون نفر است را بی‌خانمان کرده است. کاترین راسل، مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) هم اعلام کرد جنگ روزانه بیش از ۴۲۰ کودک فلسطینی را در غزه می‌کشد یا مجروح می‌کند.

افزایش روزافزون کشته‌شدگان، درخواست‌های متحد اصلی اسرائیل، ایلات متحده آمریکا و دیگر کشورها و سازمان ملل را برای توقف درگیری‌ها به‌منظور رساندن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه جلب کرده است.

به‌رغم تمام درخواست‌ها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اواخر روز دوشنبه گفت که این کشور با توقف درگیری‌ها در غزه موافقت نخواهد کرد و به برنامه‌های خود برای نابود کردن حماس ادامه خواهد داد.

نتانیاهو در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «درخواست‌های آتش‌بس، درخواست‌هایی از اسرائیل برای تسلیم شدن به حماس، تسلیم شدن در برابر تروریسم، تسلیم شدن در برابر بربریت است. و این اتفاق نخواهد افتاد.»

کارشناس‌های نظامی می‌گویند نیروهای اسرائیلی در تهاجم زمینی خود به آرامی پیش می‌روند تا احتمال مذاکره با حماس برای آزادی گروگان‌ها را باز نگه دارند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در روزهای اخیر بیش از ۶۰۰ نقطه مربوط به حماس در غزه را هدف قرار داده است.

قطعی آب و کمبود کمک‌های بشردوستانه در غزه

این در حالی است که غزه همچنان با بحران انسانی روبه‌روست. دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) اعلام کرد که روز دوشنبه آبی که از طریق یک خط لوله از اسرائیل به جنوب غزه رسانده می‌شد «به دلایل نامعلوم» قطع شده و تعمیر خط لوله دیگری برای تأمین آب به مرکز غزه انجام نشده است.

این دفتر سازمان ملل در وب‌سایت خود اعلام کرد: در زمان اعلام این خبر، هیچ آبی از اسرائیل به غزه ارائه نمی‌شود.

مقام‌های سازمان ملل می‌گویند شمار کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه به میزان قابل توجهی کمتر از تعداد مورد نیاز مردم است و نظم عمومی با هجوم مردم به انبارهای سازمان ملل برای جست‌وجوی مواد غذایی از بین رفته است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) روز دوشنبه اعلام کرد که چهار مرکز توزیع کمک‌های سازمان ملل و یک انبار از کار افتاده‌اند.

ریک برنان، رئیس فوریت‌های منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت، با تکرار درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس برای پیشبرد عملیات بشردوستانه، گفت: «نیازهای بهداشتی در حال افزایش است و توانایی ما برای برآورده کردن این نیازها به سرعت در حال کاهش است.»

کامیون‌های کمک‌رسانی از هفته گذشته از طریق رفح، گذرگاه اصلی که با مصر هم‌مرز است به غزه می‌رسند. رفح از زمانی که اسرائیل «محاصره کامل» غزه را اعمال کرد به نقطه اصلی کمک‌رسانی تبدیل شده است.

کاخ سفید اعلام کرد که در تلاش است تا کامیون‌های کمک‌رسانی بیشتری را به غزه برساند.

هشدار سازمان ملل و تلاش برای تصویب آتش‌بس

در همین حال، نهاد‌های سازمان ملل بر شورای امنیت فشار می‌آورند تا از نوعی آتش‌بس فوری بشردوستانه برای کمک به مردم غزه حمایت کند.

به پیشنهاد امارات متحده عربی نشستی با هدف ایجاد انگیزه در پی رأی روز جمعه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دفاع از آتش‌بس بشردوستانه در شورای امنیت برگزار شد. رأی‌گیری جمعه به‌عنوان راهی برای تمکین قدرت‌های بزرگ به آتش‌بس و کنار گذاشتن استدلال‌هایشان در رد آن تلقی می‌شود.

تاکنون چهار پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت در مورد بحران غزه توسط روسیه یا ایالات متحده وتو شده است. اکنون ۱۰ عضو منتخب شورای امنیت - از جمله برزیل، رئیس فعلی شورای امنیت - تلاش می‌کنند تا قطعنامه‌ای را تنظیم کنند که پنج عضو دائمی مجبور به تصویب آن شوند.

کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل در حال کار بر روی پیش‌نویس قطعنامه دیگری هستند که خواستار آتش بس در غزه است.

در نشست روز سه‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر نهادهای سازمان ملل، سخنران‌ها به تفصیل به تشریح اختلال در نظم مدنی، عدم دسترسی به آب سالم و میزان مرگ‌ومیر کودکان پرداختند که با شمار کودکان کشته‌شده در درگیری‌های نظامی چهار سال گذشته مطابقت دارد.

فیلیپ لازارینی، کمیسر عالی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) به‌عنوان یکی از سخنران‌ها در گزارشی گفت زندگی میلیون‌ها نفر در غزه به برقراری آتش‌بس بستگی دارد و «آتش‌بس فوری بشردوستانه به موضوع مرگ و زندگی میلیون‌ها نفر تبدیل شده است».

او اسرائیل را به «مجازات دسته‌جمعی» فلسطینی‌ها و مجبور کردن آن‌ها برای ترک خانه‌های خود از شمال غزه و رفتن به جنوب - جایی که هنوز در امان نیستند - متهم کرد و هشدار داد که فروپاشی بیش از اینِ نظم مدنی در پی هجوم فلسطینی‌هایی که در جست‌وجوی غذا و سایر کمک‌ها هستند به انبارهای آژانس، ادامه فعالیت‌های آژانس سازمان ملل را در غزه بسیار دشوار خواهد کرد.

فیلیپ لازارینی با تأکید بر این‌که هیچ جای امنی در غزه وجود ندارد، هشدار داد که خدمات اولیه در حال فروپاشی است، دارو، غذا، آب و سوخت رو به پایان است و خیابان‌ها مملو از فاضلاب شده و به‌زودی خطر بزرگی برای سلامتی ایجاد خواهد کرد.

این مقام سازمان ملل افزود:

بیشتر مردم غزه احساس می‌کنند که رها شده‌اند. احساس می‌کنند که جهان همه آن‌ها را با حماس یکی می‌داند. این خطرناک است. جنایت‌های حماس، دولت اسرائیل را از تعهداتش به قوانین بین‌المللی بشردوستانه مبرا نمی‌کند. هر جنگی قوانینی دارد و جنگ کنونی هم از این قاعده مستثنی نیست.

لازارینی همچنین با بیان این‌که «همکاران من در آژانس تنها بارقه امید برای کل نوار غزه هستند»، گفت تاکنون ۶۴ کارمند آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک کشته شده‌اند.

قطعنامه پیشنهادی شورای امنیت که در صورت تصویب الزام‌آور خواهد بود، احتمالاً در چند روز آینده به رأی گذاشته خواهد شد اما ایالات متحده و روسیه در این‌باره همچنان فاصله زیادی از هم دارند.

لانا زکی نسیبه، سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل گفت، اگر شورای امنیت خواست اکثر کشورهای جهان را که از طریق رأی مجمع عمومی بیان شده است نادیده بگیرد، ممکن است به کلی تلاش‌ها برای آتش‌بس ناکام شود.

او با اشاره به این‌که ۷۶ حمله به مراکز بهداشتی در غزه انجام شده و ۲۰ بیمارستان آسیب دیده‌اند، گفت «قوانین بین‌المللی از این مراکز محافظت می‌کنند» و هشدارهای قبل از حملات، این وضعیت را تغییر نمی‌دهد.

لانا زکی نسیبه دستور تخلیه را «بی رحمانه و بی‌پروا» خواند و گفت باید به این دستورهای خطرناک و غیرواقعی پایان داد. او گفت: «جدی گرفتن این هشدارها با توقف جنگ در غزه آغاز می‌شود. ما با فعال کردن اسرائیل به امنیت آن خدمت نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم حملات شنیع ۷ اکتبر (۱۵ مهر) حماس را با چشم‌پوشی از این جنگ که غیرنظامیان هزینه آن را می‌پردازند، معکوس کنیم.»

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز گفت او از توقف‌های بشردوستانه برای اجازه خروج گروگان‌ها و خروج شهروندان خارجی و اجازه عبور امن غیرنظامیان حمایت می‌کند.

لیزا دوتن، یک مقام‌های بلندپایه کمک‌رسانی سازمان ملل در این نشست گفت برای رساندن کمک‌ها به نوار غزه به بیش از یک گذرگاه مرزی نیاز است و گذرگاه کرم شالوم که توسط اسرائیل کنترل می‌شود، تنها گذرگاهی است که برای حمل کامیون‌های کافی مجهز شده است.

کشته شدن یک فرمانده حماس

ارتش اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که یکی دیگر از فرماندهان حماس را که متهم به انجام حملات ۷ اکتبر بود، کشته است.

در این بیانیه گفته‌شده که در حملات هوایی ارتش اسرائیل نسیم ابواجینا، فرمانده گردان بیت لاهیا در بخش شمالی حماس کشته شد.

براساس این بیانیه «او در گذشته فرماندهی نیروی هوایی حماس را برعهده داشت و در توسعه قابلیت‌های پهپاد و پاراگلایدر این سازمان مشارکت داشت».

روزنامه هاآرتص اسرائیل نیز اعلام کرد که ارتش این کشور صبح روز سه‌شنبه خانه صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس را در کرانه باختری منفجر کرده است. طبق گزارش‌ها این ساختمان در منطقه عاروره واقع در شمال رام‌الله چند سالی بود که خالی بود.

شبکه تلویزیونی المنار حزب‌الله لبنان گزارش داده که العاروری یکی از اعضای مؤسس شاخه مسلح حماس است و هفته گذشته با حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله و زیاد نخاله، رئیس جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرده است.

العاروری، ۵۷ ساله ۱۷ سال از زندگی خود را در زندان‌های اسرائیل گذراند و در سال ۲۰۱۰ آزاد و از فلسطین تبعید شد. او در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان معاون سیاسی حماس منصوب شد.

در ۲۱ اکتبر، نیروهای اسرائیلی خانه او را در کرانه باختری اشغالی تسخیر کردند و بنری را برافراشتند که روی آن نوشته شده بود این‌جا یک مرکز اطلاعاتی است.

ده‌ها نفر از اعضای خانواده و همسایگان او در دو هفته گذشته بازداشت شده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که او پس از آزادی از زندان ابتدا به ترکیه، سپس قطر و سپس به لبنان نقل مکان کرده است.

بازداشت دست‌کم ۶۰ فلسطینی در کرانه باختری

کمیسیون امور اسرا و جامعه اسرای فلسطینی اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی دست‌کم ۶۰ فلسطینی را در سراسر کرانه باختری اشغالی دستگیر کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشتر دستگیری‌ها در بیت لحم، الخلیل و نابلس و برخی در سلفیت، جنین، تولکرم، رام‌الله و اورشلیم (بیت‌المقدس) صورت گرفته است.

این گزارش آورده است: «دستگیری‌ها با شکنجه و حملات توهین‌آمیز علیه زندانیان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین سیاست مجازات دسته جمعی و تخریب اموال همراه است».

به‌گفته این کمیسیون از ۱۵ مهر / ۷ اکتبر تاکنون دستگیری یک‌هزار و ۷۴۰ نفر در کرانه باختری اشغالی ثبت شده است.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در یک شبانه‌روز گذشته ۳۸ فلسطینی تحت تعقیب، از جمله هشت عضو حماس را در کرانه باختری دستگیر کرده است

حمله پهپادی حوثی‌های یمن به خاک اسرائیل

صبح روز سه‌شنبه به مناطق جنوبی اسرائیل، از جمله به جنوبی‌ترین شهر به نام ایلات حملات پهپادی شد و آژیرهای خطر به صدا در آمد.

ارتش اسرائیل گفت این پهپادها را رهگیری کرده است. منابع امنیتی به هاآرتص گفتند که این پهپادها احتمالاً از یمن پرتاب شده است و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

ساعاتی بعد یک مقام ارشد حوثی‌های یمن به خبرگزاری فرانسه گفت آن‌ها به تلافی جنگ اسرائیل علیه حماس، پهپادهای خود را به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند.

حمله پهپادی به پایگاه عین‌الاسد در عراق

همزمان رویترز گزارش داد که در ساعات اولیه روز سه‌شنبه پهپادهای مسلح پایگاه هوایی عین الاسد عراق را که نیروهای آمریکایی و نیروهای بین‌المللی ضدداعش در آن مستقرند هدف قرار داده‌اند.

بنا به این گزارش، دو پهپاد مسلح در حمله به پایگاه هوایی عین الاسد عراق شرکت داشتند اما تلفات یا خسارتی بر جای نگذاشته‌اند.

از زمان آغاز درگیری بین اسرائیل و حماس، حملات به نیروهای آمریکایی در منطقه نیز افزایش یافته است.

روز گذشته (دوشنبه) نیز گروه‌های اسلامی عراق اعلام کردند که پایگاه آمریکا در میدان گازی کونیکو واقع در حومه شمالی دیرالزور سوریه هدف موشک‌های خود قرار داده‌اند.

پیش از آن المیادین گزارش داده بود که پایگاه آمریکا در میدان العمر در حومه دیرالزور با ۱۵ راکت هدف قرار گرفت.

گروه‌های مسلح عراقی همسو با ایران تهدید کرده‌اند که اگر واشنگتن در حمایت از اسرائیل مداخله کند، منافع آمریکا را با موشک و پهپاد هدف قرار خواهند داد.

به تلافی حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در سوریه، ۵ آبان / ۲۷ اکتبر دو جت جنگنده آمریکایی به تأسیسات تسلیحاتی و انبار مهمات مربوط به نیروهای مورد حمایت ایران در شمال شرق سوریه حمله کردند.

طبق اعلام وزارت دفاع ایالات متحده جو بایدن، رئیس‌ جمهوری این کشور دستور حمله به دو تأسیسات مورد استفاده سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در سوریه را صادر کرد و هشدار داد که در صورت ادامه حملات نیروهای نیابتی ایران، ایالات متحده اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد.

از آغاز ماه اکتبر، شهرها و شهرک‌های شمال غرب سوریه نیز شاهد تشدید تنش‌های نظامی از سوی نیروهای دولتی سوریه و روسیه بوده‌اند که به‌گفته یک گروه امدادی سوریه، در جریان این حملات بیش از ۶۵ غیرنظامی از جمله بیش از ۲۰ کودک و ۱۰ زن کشته و بیش از ۲۶۵ غیرنظامی از جمله ۸۰ کودک و ۴۵ زن زخمی شده‌اند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) تخمین می‌زند که شمال غرب سوریه خانه ۴,۵ میلیون نفر است که ۱,۹ میلیون نفر در اردوگاه‌های آوارگان داخلی زندگی می‌کنند.

انکار امیرعبداللهیان: ایران هیچ گروه و جنگ نیابتی در منطقه ندارد

حملات حماس به اسرائیل و حملات شبه‌نظامیان اسلامگرا به پایگاه‌های ایالات متحده آمریکا در منطقه در حالی صورت گرفته است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جریان سفر به نیویورک در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا منکر نقش ایران در این تنش‌ها و درگیری‌ها شد. او گفت: «در مورد اقدام فلسطینی‌ها و عملیات طوفان الاقصی، نه فلسطینی‌ها [با ایران] تماس گرفتند و نه هیچ بخشی در ایران در جریان این عملیات بود.»

امیرعبداللهیان گفت حمله حماس به خاک اسرائیل، «تصمیمی بود که توسط فلسطینی‌ها گرفته شد و آن‌ها با توجه به این‌که کشورشان اشغال شده، این را حق طبیعی خودشان دانستند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در همین حال افزود: «البته ما طبعاً از حقوق ملت فلسطین در برابر اشغالگر حمایت می‌کنیم. همواره حمایت‌های سیاسی، رسانه‌ای و بین‌المللی از فلسطین به‌عمل آورده‌ایم و هیچ‌وقت این را کتمان نمی‌کنیم و این یک واقعیت است.»

حسین امیرعبداللهیان درباره حمله به پایگاه‌های آمریکا در منطقه گفت: «این‌که هر حمله‌ای که در منطقه انجام می‌شود و منافع آمریکا هدف قرار می‌گیرد، توسط هر گروهی که باشد، ارتباط دادن آن به جمهوری اسلامی ایران بدون ارائه هیچ سند و مدرک، یک کار کاملاً اشتباه و بی‌اساسی است.»

وزیر خارجه ایران افزود:  «بالاخره مردم منطقه، نوعی تعاطف و حساسیت ویژه نسبت به تحولاتی که در فلسطین رخ می‌دهد، دارند. آن‌ها همه یک دین دارند و یک احساس مشترک دارند و در نتیجه افرادی به‌طور خودجوش اقداماتی انجام می‌دهند. آن‌ها از ما دستور نمی‌گیرند، بر اساس منافع و مصالح خودشان عمل می‌کنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.