ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر: حملات اسرائیل به بیمارستان‌های غزه باید به‌عنوان جنایت جنگی بررسی شود

دیده‌بان حقوق بشر از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا جنایات جنگی احتمالی اسرائیل در غزه را مورد بررسی قرار دهد. ارتش اسرائیل می‌گوید یک انبار سلاح در زیر بیمارستانی در غزه کشف کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش تازه‌ای درباره جنگ اسرائیل و غزه گفته است:

حمله‌های غیرقانونی ارتش اسرائیل به تأسیسات پزشکی، نظام بهداشت و درمان غزه، کارکنان آن‌ها و حمل‌ونقل را بیش از پیش تخریب می‌کند و باید به‌عنوان جنایات جنگی مورد بررسی قرار گیرد.

این سازمان از کمیسیون مستقل بین‌المللی تحقیق در مورد اراضی اشغالی فلسطین و دادگاه کیفری بین‌المللی خواست در این‌باره تحقیق کنند. در این بیانیه آمده است:

«به‌رغم ادعاهای ارتش اسرائیل در ۵ نوامبر ۲۰۲۳ مبنی بر "سوءاستفاده حماس از بیمارستان‌ها"، هیچ مدرکی ارائه نشده است که محرومیت بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها از مصونیت‌شان براساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه، توجیه شود.»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر برای تهیه این گزارش حملاتی را که در فاصله ۷ اکتبر تا ۷ نوامبر به بیمارستان‌های اندونزی، الاهلی، مرکز بین‌المللی مراقبت‌های چشمی، بیمارستان دوستی ترکیه و فلسطین و بیمارستان القدس انجام شده بود، بررسی کرده است.

اسرائیل: کشف انبار سلاح در زیر یک بیمارستان کودکان

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر در حالی منتشر می‌شود که ارتش اسرائیل شب گذشته دوشنبه ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر اعلام کرد که چندین قبضه سلاح در زیر بیمارستانی در غزه کشف کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت یگان کماندویی ارتش در زیر بیمارستان کودکان الرنتیسی شهر غزه «یک مرکز فرماندهی و کنترل حماس، جلیقه‌های بمب‌گذاری انتحاری، نارنجک، اسلحه، مواد منفجره، آرپی‌جی و سایر سلاح‌ها، رایانه‌ و پول» کشف کرده است.

هاگاری ضمن اعلام این خبر گفت نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند گروگان‌ها احتمالاً در زیرزمین این بیمارستان نگهداری می‌شدند. سخنگوی ارتش گفت خودش آن‌جا بوده و خبرنگاران خارجی او را همراهی می‌کردند. بیمارستان الرنتیسی یکشنبه گذشته تخلیه شد. این بیمارستان ویژه درمان کودکان مبتلا به سرطان است.

خلیل الحیه، یکی از رهبران حماس به شبکه الجزیره گفت اتهامات اسرائیل دروغ است.

هاگاری تصاویر ویدئویی از سلاح‌های موجود در زیرزمین را نشان داد و گفت آن‌ها می‌خواهند به جهانیان ثابت کنند که چگونه حماس بیمارستان‌ها را به سامانه ترور خود تبدیل کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در مورد شواهدی مبنی بر این‌که گروگان‌ها ممکن است در این زیرزمین بوده باشند، گفت یک توالت موقت، یک آشپزخانه کوچک و یک شیشه شیر پیدا شده است. یک تقویم دست‌نویس بر روی دیوار کشف شد که از ۷ اکتبر را نشان می‌دهد. تصاویر همچنین یک اتاق نشیمن را نشان می‌دادند. یک تونل به عمق بیش از ۲۰ متر نیز در نزدیکی آن پیدا شد که به‌گفته او به خانه یکی از فرماندهان ارشد حماس منتهی می‌شد. هاگاری گفت:

یک موتورسیکلت با سوراخ گلوله نیز کشف شد که شبیه به موتورسیکلت‌هایی بود که تروریست‌ها در کشتار ۷ اکتبر در اسرائیل استفاده کردند. فرض بر این است که تروریست‌ها پس از حمله در زیرزمین بیمارستان مخفی شده‌اند. اما اطلاعاتی نیز وجود احتمالی گروگان‌ها در محل را تأیید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منطقه اطراف بیمارستان الرنتیسی در روزهای اخیر صحنه درگیری‌های شدید میان نظامیان اسرائیلی و نیروهای حماس بوده است. شاهدان همچنین از درگیری شدید در اطراف بیمارستان الشفاء، بزرگترین بیمارستان در نوار غزه خبر دادند. بنابراین گزارش‌ها تانک‌های اسرائیلی تنها چند متر با ورودی این بیمارستان فاصله دارند.

ارتش اسرائیل بیمارستان الشفاء را مرکز فرماندهی حماس می‌داند. حماس و کارکنان بیمارستان این اتهام را رد می‌کنند. این بیمارستان به‌تازگی به دلیل کمبود سوخت فعالیت خود را متوقف کرده است.

فاضل نعیم، جراح ارتوپد مستقر در نوار غزه، در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت بیمارانی که جراحات «متوسط» دارند، به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی مجبورند بدون بی‌هوشی تحت عمل جراحی قرار گیرند زیرا ذخایر باقیمانده داروی بی‌هوشی برای جراحی‌های مهم و حیاتی رو به پایان است. او نوشت: «دردی که بیماران در جراحی‌های بدون بی‌هوشی تجربه می‌کنند، فراتر از آن چیزی است که بتوان تحمل کرد.»

وردا العووده، پرستار بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان الاقصی در مرکز غزه، می‌گوید در بحبوحه بمباران مستمر اسرائیل به غزه، نیاز نوزادان به مراقبت‌های ویژه بیش از پیش شده است. او به شبکه الجزیره گفت:

«ما نوزادانی که در اثر بمباران مجروح شده‌اند یا نوزادانی که پدران خود را از دست داده‌اند پذیرفته‌ایم. تخت‌های بیمارستان پر شده‌اند.»

العووده همچنین به کمبود شدید نیازهای پزشکی اشاره کرد، از داروهایی که برای تقویت تنفس نوزادان نارس استفاده می‌شوند تا داروهای بیماران قلبی و حتی صابون دست برای کارکنان پزشکی برای استریل کردن دست‌هایشان.

نبرد شدید اسرائیل و حماس

اسرائیل و شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین قسام، همچنان درگیر نبردهای شدید شهری در غزه بوده‌اند.

حماس ویدئویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد نیروهایش در ساختمان‌های ویران‌شده پنهان شده‌اند و با نارنجک‌های راکتی و بازوکا به سمت تانک‌ها و سربازان اسرائیلی شلیک می‌کنند.

در پی حمله هواپیماهای جنگنده‌ اسرائیل به ساختمان‌های مسکونی محله‌های «الآقا» و «ابو جمیزه» در شرق شهر خان‌یونس، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و چندین نفر نیز زخمی شدند.

مجروحان به بیمارستان ناصر منتقل شدند، اما پزشکان به دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و دستگاه تنفس مصنوعی با مشکل مواجه هستند.

همچنین در ادامه حملات شب گذشته اسرائیل به طولکرم واقع در کرانه باختری اشغالی دست‌کم شش نفر کشته شدند. حداقل ۱۲ نفر نیز مجروح شده‌اند که حال چهار نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

به‌گزارش الجزیره حداقل دو نفر از کشته‌شدگان بر اثر شلیک گلوله و سه نفر دیگر در حمله پهپادی کشته شدند. استفاده از پهپادها در حملات در چند هفته گذشته بیشتر شده است.

شمار روزنامه‌نگاران کشته شده

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) نیز اعلام کرد که از آغاز جنگ اسرائیل و غزه تاکنون حداقل ۴۲ روزنامه‌نگار و کارمند رسانه‌ها کشته شده‌اند.

به‌گفته این نهاد بین‌المللی از این روزنامه‌نگاران ۳۷ نفر فلسطینی، چهار نفر اسرائیلی و یک نفر لبنانی بوده‌اند.

همچنین ۹ خبرنگار مجروح و سه خبرنگار ناپدید و ۱۳ خبرنگار دستگیر شده‌اند.

روزنامه‌نگارانی که جنگ را پوشش می‌دهند، «حملات متعدد، تهدیدها، حملات سایبری، سانسور و کشتار اعضای خانواده‌ها» را نیز تجربه کرده‌اند.

شریف منصور، هماهنگ‌کننده بخش خاورمیانه و شمال آفریقا کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گفت:

روزنامه‌نگاران در سراسر منطقه فداکاری‌های زیادی برای پوشش این جنگ دلخراش کرده‌اند. به‌ویژه کسانی که در غزه هستند، هزینه‌های بی‌سابقه‌ای پرداخت کرده و همچنان می‌پردازند و با تهدیدهای فزاینده‌ای روبه‌رو هستند. بسیاری از آن‌ها همکاران، خانواده‌ها و امکانات رسانه‌ای خود را از دست داده‌اند و در حالی که پناهگاه یا خروجی امنی وجود ندارد، به دنبال امنیت مجبور به ترک محل شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.