ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان حقوق بشر ایران نسبت به اعدام قریب الوقوع سمیرا سبزیان طی روزهای آینده هشدار داد

این نهاد حقوق بشری هم‌چنین نوشته است «میانگین اعدام بیش از چهار تن در هر روز طی هفته‌ گذشته، نباید از سوی جامعه جهانی بدون واکنش باشد»

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ در گزارشی اعلام کرد که حکم اعدام سمیرا سبزیان که یک هفته به تعویق افتاده بود، احتمالا طی روزهای آینده به اجرا درخواهد آمد.

شنبه ۲۵ آذر، سازمان حقوق بشر ایران نسبت به خطر افزایش اعدام‌ها در ایران به خصوص اعدام قریب الوقوع سمیرا سبزیان طی روزهای آینده هشدار داده و از مردم و فعالان مدنی و جامعه جهانی دعوت کرده تا با راه‌اندازی کارزارهای مخالفت با اعدام و واکنش سیاسی، برای نجات جان سمیرا سبزیان و دیگر زندانیان در انتظار اعدام تلاش کنند.

حکم اعدام سمیرا سبزیان‌، زندانی محکوم به اعدام که برای اجرای حکم به سلول انفرادی زندان قرچک ورامین منتقل شده بود، در روزهای گذشته موقتاً متوقف و این زندانی به بند بازگردانده شده است.

پیش‌تر نیز محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران هشدار داده و گفته بود که حکومت تلاش می‌کند با بازگرداندن زندانیان محکوم به اعدام از سلول انفرادی به بند عمومی، از حساسیت‌ها در مورد اجرای حکم آنان بکاهد و سپس آن را به اجرا بگذارد:

اجرای حکم سمیرا سبزیان برای یک هفته به تعویق افتاد ولی این یک هفته سریع سپری خواهد شد و کمپین نجات سمیرا را باید با قدرت بیشتر ادامه داد.

سمیرا که از جمله قربانیان کودک‌همسری است متهم شده که در ۱۳۹۳ شوهرش را به قتل رسانده است.

در همین ارتباط، هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده سبزیان نوشته که این اقدام «در پی اخذ مهلت چندماهه صورت گرفته است».

به گفته این منبع، «سبزیان‌فرد پس از انتقال به انفرادی قدرت تکلم خود را از دست داد. همچنین هنگام بازگشت به بند، قادر به راه رفتن نبود و با ویلچر منتقل شد.»

این منبع در ادامه می‌افزاید: «اولیای دم برای اجرای حکم اعدام پافشاری می‌کنند.»

سمیرا سبزیان‌ در ۱۵ سالگی ازدواج کرده و مادر دو فرزند ۱۱ و ۱۵ ساله است. او متهم است که در سال ۱۳۹۳، زمانی که ۱۹ سال داشته به همراه خواهر ۱۴ساله‌اش و فرد دیگری اقدام به قتل شوهرش کرده است. این پرونده در شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی و آخرین جلسه دادگاه در آبان ۱۳۹۵ برگزار شده بود.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، از سال ۲۰۱۰ تاکنون، جمهوری اسلامی ایران ۲۰۰ زن را اعدام کرده که اتهام ۹۰ نفر از آنان قتل عمد بوده است.

این در حالی است که بسیاری از زنان و مخصوصا آن‌ها که در سنین پایین ازدواج می‌کنند، در اغلب موارد مواجهه با خشونت خانگی به دلیل نبود حمایت‌های قانونی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی راهی برای جدایی از همسرشان و دفاع از خود در پیش ندارند. هم‌چنین، سالانه تعداد نامعلومی از زنان در ایران به‌دست مردان کشته می‌شوند و دادگاه‌ها غالباً با صدور احکام حبس‌های کوتاه مدت، پرونده‌های زن‌کُشی را می‌بندند.

دستگاه قضایی حکومت ایران دست‌کم ۳۱ تن را طی یک هفته اخیر اعدام کرده است

هم‌چنین سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی که منتشر کرده نیز اعلام کرده، شمار اعدام‌ها طی هفت روز گذشته به ۳۱ تن رسید که هشت نفر از آن‌ها شهروندان بلوچ بوده‌اند.

محمود امیری‌مقدم، در این‌باره گفت:

میانگین اعدام بیش از چهار تن در هر روز طی هفته‌ گذشته، نباید از سوی جامعه جهانی بدون واکنش باشد. این نگرانی وجود دارد که در ایام تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، زمانی که بسیاری از نقاط دنیا در تعطیلات به‌سر می‌برد، افراد بیشتری در معرض خطر اعدام قرار داشته باشند.

امیری‌مقدم هم‌چنین گفت، در این ایام به‌خصوص افرادی که اعدام‌شان در حالت عادی می‌تواند واکنش‌های بیشتری در برداشته باشد، همچون زنان، کودک-مجرمان، معترضان و زندانیان سیاسی در خطر بیشتری هستند.

به علاوه سازمان حقوق بشر ایران، با اشاره به اجرای حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان زاهدان در روز شنبه ۲۵ آذر که با اتهام «ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد» به اعدام محکوم شده بود، آورده است:

همزمانی اعدام این زندانی با حمله افراد مسلح به مقر انتظامی راسک، شائبه انتقام‌جویانه بودن آن را افزایش می‌دهد.

سازمان حقوق بشر ایران ۱۲ آبان امسال در گزارشی اعلام کرد تنها در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی شمار اعدام‌ها در ایران از ۶۰۰ مورد فراتر رفته است. در بیشتر موارد مسئولان قضائی جمهوری اسلامی ایران به‌شکل رسمی این اعدام‌ها را اعلام نمی‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.