ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل ده‌ها فلسطینی را در آستانه سال نو میلادی کشت؛ چند گردان اسرائیلی از نوار غزه فراخوانده می‌شوند

دیده‌بان حقوق بشر اسرائیل را متهم کرده از «گرسنگی‌دادن به غیرنظامیان» به عنوان روش جنگی استفاده می‌کند. این اقدام در حقوق بین‌الملل «جنایت جنگی» محسوب می‌شود.

ارتش اسرائیل در نخستین ساعات سال نو میلادی، دست‌کم صد فلسطینی را در غزه کشت. با وجود ادعای اسرائیل مبنی بر «کنترل عملیاتی» بر شمال نوار غزه، درگیری‌ها هنوز در این منطقه ادامه دارد. حملات هوایی و توپخانه‌ای در نیمه جنوبی نوار غزه نیز با شدت ادامه داشته است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که شب یکشنبه ۳۱ دسامبر / ۱۰ دی در جریان بمباران شهر غزه، دست‌کم ۴۸ فلسطینی کشته شدند.

در نتیجه حمله دیگر اسرائیل به دانشگاه الاقصی در غرب شهر غزه که به پناهگاه ساکنان غزه بدل شده بود، حداقل ۲۰ نفر کشته شدند.

ارتش اسرائیل همچنان اردوگاه‌های پرجمعیت نصیرات، مغازی و بُریج در مرکز نوار غزه را هدف حمله قرار می‌دهد. یکشنبه دست‌کم ۳۵ نفر در پی بمباران این مناطق از سوی ارتش اسرائیل کشته شدند.

اسرائیل همچنین مدعی شده که عادل مسمح، فرمانده حماس در شهر دیر البلح در مرکز نوار غزه را کشته است. ارتش همچنین در پستی در شبکه اجتماعی اکس از هدف قرار دادن مقرهای دو سازمان حماس و جهاد اسلامی در محله شجاعیه شهر غزه خبر داد و مدعی شد این هدف‌ها «محل نگهداری مقادیر زیادی سلاح» بودند.

در نتیجه حملات اسرائیل به نوار غزه تاکنون دست‌کم ۲۱هزار و ۸۰۰ فلسطینی کشته، ۵۵هزار نفر زخمی و تقریباً نیمی ساختمان‌های مسکونی نوار غزه تخریب شده‌اند.

بحران گرسنگی

گاردین همچنین می‌نویسد که به خاطر کمبود لوازم بهداشتی، از کار افتادن سیستم سلامت، گرسنگی و عدم محافظت در برابر سرمای زمستان ممکن است یک‌چهارم جمعیت نوار غزه در طول یک سال در نتیجه بیماری‌های قابل‌پیشگیری کشته شوند.

بر اساس گزارشی دیگر از سازمان ملل متحد، بیش از ۹۰ درصد ساکنان نوار غزه گفته‌اند که بارها پیش آمده کل یک روز را بدون غذا سر کنند.

عارف حسین، اقتصاددان ارشد در «برنامه جهانی غذا» وابسته به سازمان ملل متحد، به روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید که نوار غزه در حال حاضر حداقل اولین معیار قحطی را دارد؛ یعنی مواجهه دست‌کم ۲۰ درصد جمعیت با کمبود شدید غذا.

این اقتصاددان که ۲۰ سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد می‌گوید «فاجعه انسانی» در غزه از بدترین فجایعی است که تاکنون دیده است

فیلیپه لاتسارینی، رئیس آژانس امدادرسانی و کاریابی ملل متحد برای پناهجویان فلسطینی، می‌گوید شخصاً مردم گرسنه‌ای را در شهر رفح در جنوب نوار غزه دیده که جلوی کامیون‌های امدادی را می‌گیرند و مواد غذایی‌شان را مصادره می‌کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اسرائیل را به خاطر «مجازات جمعی» غیرنظامیان غزه و «کاربرد گرسنگی‌دادن به غیرنظامیان به عنوان روشی جنگی» متهم کرده است. هردوی این موارد در چارچوب حقوق بین‌الملل، «جنایت جنگی» به حساب می‌آید.

مرحله جدید جنگ؟ 

دنیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل یکشنبه اعلام کرد که اسرائیل قصد دارد به عنوان بخشی از آنچه «مدیریت هوشمند» جنگ عنوان شده، برخی نیروهایش را از غزه عقب بکشد.

در حالی‌که هاگاری تعداد نیروهایی را که قرار است عقب بکشند معلوم نکرد، گاردین به نقل از رسانه‌های اسرائیلی نوشته که احتمالاً پنج گردان شامل هزاران سرباز از غزه عقب خواهند نشست.

هاگاری همچنین اعلام کرد که نیروهای ذخیره ارتش می‌توانند به زندگی غیرنظامی برگردند تا «اقتصاد اسرائیل جانی دوباره بدهند.»

با این‌همه، مشخص نیست این اقدام آغاز مرحله‌ای تازه در جنگ خواهد بود یا فرایند عادی گردش سربازان. همچنین، موضع رسمی دولت اسرائیل هنوز ادامه جنگ تا «نابودی کامل» حماس است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اسرائیلی که نخواسته نامش فاش شود می‌نویسد جنگ دارد وارد مرحله جدیدی می‌شود. به گفته این مقام، مرحله جدید جنگ «حداقل شش ماه طول می‌کشد» و شامل عملیات «پاکسازی تروریست‌ها» می‌شود.

این مقام اسرائیلی همچنین مدعی شد که سربازانی که از غزه فراخوانده می‌شوند برای حرکت به سمت مرز شمالی اسرائیل با لبنان آماده خواهند شد.

اسرائیل بارها هشدار داده که اگر «حزب‌الله» حملاتش علیه ارتش اسرائیل را متوقف نکند، خطر جنگ کل لبنان را تهدید خواهد کرد. رویترز نیز به نقل از یک مقام ایالات متحده نوشته که «اجازه نخواهیم داد وضعیت در جبهه لبنان این‌طور ادامه پیدا کند. شش ماه آتی دوره‌ای بسیار حیاتی است.»

ارتش ایالات متحده نیز یکشنبه اعلام کرد که چند پیکارجوی حوثی یمنی را که قصد داشتند به یک کشتی باری در دریای سرخ حمله کنند، کشته است. حوثی‌های یمن تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران‌اند و در ماه‌های اخیر در همبستگی با غزه چندین حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ ترتیب داده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.