ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاهش شمار کشته‌های انفجار کرمان- خونخواهی از اسرائیل «احتمالاً» منتفی است

آمار کشته‌های دو انفجار در کرمان که تا ۱۰۳ نفر هم اعلام شده بود ابتدا به ۹۵ نفر و سپس به ۸۴ نفر کاهش یافت. مقام‌های جمهوری اسلامی در بیانیه‌های رسمی نامی از عامل یا حامی این انفجارها نیاورده‌اند.

رئیس اورژانس کرمان که شب گذشته از آمار ۱۰۳ کشته اعلامی در نتیجه انفجارهای کرمان دفاع کرده بود، گفت که آمار کنونی کشته‌ها ۸۴ نفر است.

محمد صابری روز پنج‌شنبه ۱۴ دی‌ماه به خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران گفت که آخرین آمار کشته‌ها که ۹۵ نفر اعلام شد هم اشتباه بود. او گفت دلیل این اشتباهات پیاپی، «متلاشی بودن اجساد و دشواری شناسایی بود» و اکنون «پزشکی قانونی تا الآن تعداد شهدا را ۸۴ نفر اعلام کرده است». او گفت:

تعداد مجروحان ۲۸۴ نفر بوده است که تا الآن ۸۹ نفر از آنان ترخیص شدند و ۱۹۵ نفر در حال حاضر در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند؛ ۱۴۹ نفر در بخش‌های عادی، ۴۶ نفر در بخش‌های ویژه.

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی هم که شامگاه چهارشنبه به کرمان رفت تا اوضاع را بررسی کند اظهارات مشابهی داشت. او هم آمار فعلی کشته‌ها را ۸۴ نفر اعلام کرد ولی گفت که این تعداد ممکن است بیشتر شود. البته نه به دلیل شناسایی اجساد باقی‌مانده در سردخانه که به دلیل فوت مجروحان بدحال:

تعدادی از مجروحان در بخش‌های ICU بستری هستند و حال عمومی آنها مناسب نیست و ممکن است در ساعات یا روزهای آینده تعداد شهدای این حادثه افزایش یابد.

روز چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه در مراسمی که برای سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس در کرمان برگزار شد، دو انفجار رخ داد. فاصله زمانی دو انفجار حدود ۱۵ دقیقه اعلام شده است. این انفجارها در نزدیکی دو ورودی گورستان این شهر و در ساعاتی به وقوع پیوست که جمعیت نسبتاً زیادی در حال تردد در آن منطقه بودند.

هنوز هیچ گروه یا دولت خارجی دست داشتن در این انفجارها را به صورت رسمی و حتی ضمنی نپذیرفته است. با وجود اینکه از ابتدای وقوع این رویداد برخی مقام‌های جمهوری اسلامی «به صورت شفاهی و مبهم» انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفته‌اند، دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل صبح روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت در مورد انفجارهای کرمان اظهارنظری نمی‌کند و تمرکز کشورش و ارتش بر جنگ غزه و حماس است.

وزارت خارجه آمریکا هم شامگاه چهارشنبه هرگونه اتهام در مورد نقش داشتن آمریکا و اسرائیل در این انفجارها را رد کرد. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که اگر ایران با هدف قرار دادن منافع آمریکا و اسرائیل در صدد انتقام برآید چه خواهید کرد، گفت که دلیلی وجود ندارد که ایران بخواهد آمریکا و اسرائیل را مقصر بداند و او در مورد وضعیت «فرضی» صحبت نخواهد کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در پیامی که چند ساعت پس از انفجارها صادر کرد، نامی از عاملان یا متهمان این رویداد نبرد. البته او وعده انتقام داد و گفت که از «هم‌اکنون» روند خونخواهی آغاز شده است. خامنه‌ای وعده «پاسخ سخت» را به صورت کلی به کار برد و گفت «سربازان راه قاسم» قرار نیست «جنایات» را تحمل کنند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان بازوی نظامی علی خامنه‌ای و نوک پیکان درگیری کنونی در خاورمیانه هم در بیانیه‌اش بیشتر به تمجید از «بزرگی و عظمت حاج قاسم» پرداخت و در بخش مربوط به انتقام‌خواهی هم تنها به این جمله بسنده کرد:

بی‌تردید خون‌های پاک شهدای جوار مزار حاج قاسم عزیز، انرژی جدیدی بر کالبد مکتب سلیمانی و ارادتمندان شهید قدس تزریق و آنان را برای مجازات قطعی و عادلانه جنایتکاران مصمم‌تر کرده است.

این شاید اشاره‌ای غیرمستقیم به برنامه سپاه برای انتقام گرفتن از اسرائیل باشد ولی دست‌کم در بیانیه نامی از اسرائیل به میان نیامده است. ساعتی پس از این انفجارها چند حمله راکتی محدود هم به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق انجام شد که چندان قابل توجه نبود.

با این حال، شوک ناشی از این رویداد در میان اسرائیلی‌ها محافظه‌کاری ایجاد نکرده است. شامگاه چهارشنبه و ساعتی پس از صدور پیام خامنه‌ای و سخنرانی تلویزیونی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، اسرائیل بار دیگر به مهم‌ترین نیروی نیابتی جمهوری اسلامی ضربه زد.

گزارش شده است که در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در شهر الناقوره، واقع در جنوب لبنان، دو مسئول داخلی حزب‌الله و سه نفر از دیگر اعضای آن در ساعات پایانی چهارشنبه کشته شدند. از شب گذشته تاکنون ۹ نفر از اعضا و مسئولان حزب‌الله لبنان در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

حزب‌الله لبنان هنوز انتقام خون صالح‌العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس که در ضاحیه با شلیک موشک‌های اسرائیلی کشته شد را نگرفته است. کشته‌شدن دیگر نیروهایش در حملات چهارشنبه شب و سفارش احتمالی خونخواهی برای انفجارهای کرمان هم اکنون روی میز این گروه است.

هنوز مشخص نیست که آیا ایران بنا دارد به صورت رسمی پای اسرائیل را به انفجارهای کرمان بکشد یا نه. تا کنون در بیان رسمی نامی از کشور حامی یا عامل انفجار به میان نیامده است و این می‌تواند سطح تنش را به رغم بزرگ بودن ابعاد این رویداد تا حدود زیادی کنترل کند.

تکمیلی: گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در کانال تلگرام که گفته می‌شود متعلق به این گروه است، مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت. داعش در این بیانیه دو انفجار را «انتحاری» عنوان کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.