ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سپاه به خانه یک غیرنظامی در اقلیم کردستان و به اهدافی در ادلب سوریه حمله موشکی کرد

سپاه پاسداران می‌گوید به مقر موساد در اربیل حمله کرده است. نهادهای امنیتی اقلیم می‌گویند که سپاه، خانه یک غیرنظامی را با موشک زده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران مسئولیت چند حمله به اهدافی در حومه شهر اربیل در اقلیم کردستان و در سوریه را در سه بیانیه مجزا پذیرفت. حملات در آخرین ساعت دوشنبه ۲۵ دی / ۱۵ژانویه و با شلیک موشک‌های بالستیک صورت گرفت. سپاه می‌گوید که هدف حمله‌اش در اربیل، مقرهای موساد بوده است. نهادهای امنیتی اقلیم کردستان می‌گویند سپاه خانه یک غیرنظامی را هدف قرار داده‌ است.

رویترز به نقل از مقامات دولتی اقلیم کردستان نوشت خانه پیشرو دزەیی (دیزه‌ای)، یک غیرنظامی و پیمانکار بزرگ ساخت‌وساز در اربیل مورد اصابت قرار گرفته و او چند نفر از خانواده‌اش کشته شدند. این خبرگزاری به نقل از منابع امنیتی محلی نوشت، علاوه بر این، یک موشک به خانه یک مقام ارشد امنیتی و دیگری به یک مرکز امنیتی در اقلیم کردستان اصابت کرده است. این دو هدف آخر را تا لحظه انتشار این خبر، مقام‌های اقلیم کردستان تأیید نکرده‌اند.

خبرگزاری روداو، مستقر در اقلیم کردستان، این ویدئو را از پیشرو دزه‌یی، پس از اینکه خانه او در اربیل هدف حمله موشکی سپاه قرار گرفت منتشر کرد. دزەیی، پیمانکار بزرگ ساخت‌وساز در اقلیم کردستان بود و به همراه چندنفر از خانواده‌اش کشته شد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

انفجارها در ساعت ۲۳:۳۶ شامگاه ۱۵ ژانویه در چهل کیلومتری شمال اربیل شنیده شدند. سپاه پاسداران در بیانیه‌هایی که رسانه‌های حکومتی ایران از جمله تسنیم منتشر کردند، مدعی شد که «یک مقر جاسوسی موساد در اقلیم کردستان عراق (شهر اربیل) و همچنین مقر تروریست‌های داعش در سوریه» را با موشک‌ هدف قرار داده است.

تسنیم به نقل از «منابع محلی» نوشت که حملات در سوریه به مقرهای گروه تحریرالشام (جبهه النصره) و گروه حزب اسلامی ترکستانی در منطقه جبل السماق و اطراف شهرک حارم و دیگر مناطق ادلب بوده است. حزب ترکستان اسلامی گروهی جهادی است که برخی از مسلمانان ایغور چینی تشکیل داده‌اند و بیشتر در پاکستان و افغانستان فعالیت می‌کرد. شاخه سوریه این گروه به رهبره ابو عمر ترکستانی (کشته شده در جنگ) بیشتر با جبهه النصره در سوریه همکاری می‌کرد. از سال ۲۰۱۷ به بعد فعالیت‌های این گروه در سوریه کم شده است.

واکنش مقام‌های سیاسی اقلیم کردستان

سازمان امنیت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حملات سپاه پاسداران به اهدافی در اربیل دست‌کم چهار غیرنظامی کشته و شش نفر زخمی شدند. این سازمان این حمله را «جنایتی» توصیف کرد که «حق حاکمیت سرزمینی» عراق را هدف قرار داده است.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان، در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماع اکس (توئیتر) منتشر کرد، حملات سپاه به شمال اربیل را بزدلانه خواند و این حملات را محکوم کرد. او در بیانیه‌اش خطاب به دولت فدرال عراق و جامعه جهانی نوشت:

از دولت فدرال بغداد می‌خواهم که موضعی اصولی در برابر نقض آشکار حاکمیت سرزمینی عراق و اقلیم کردستان اتخاذ کند. همچنین از شرکای خود در جامعه بین‌المللی می‌خواهم که در برابر حملات مکرر علیه مردم کردستان سکوت نکنند. در چند روز آینده، ما با شرکای خود در جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از این حملات وحشیانه علیه مردم بی‌گناه همکاری خواهیم کرد.

واکنش مسرور بارزانی در شبکه اکس:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

رویترز به نقل از منابع امنیتی و پزشکی عراق نوشت که هدف یکی از حملات سپاه پیشرو دزەیی، سرمایه‌دار ساکن اقلیم کردستان بوده است. او به همراه چندتن از اعضای خانواده‌اش براثر اصابت حداقل یک موشک به خانه‌شان کشته شدند. دزەیی از نزدیکان خانواده بارزانی و پیمانکار پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز در کردستان بود. همین هورامی، نایب‌رئیس مجلس پنجم اقلیم کردستان پیش از رویترز کشته شدن دیزه‌ای را در شبکه اکس (توئیتر) تأیید کرد.

تصاویری که خبرگزاری روداو از خانه پیشرو دزەیی پس از حمله موشکی سپاه منتشر کرده است:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تارنمای انگلیسی خبرگزاری روداو مستقر در اقلیم کردستان در گزارشی نوشت که صدای چندین انفجار شدید حوالی ساعت ۲۳:۳۶ به‌وقت محلی در حومه شمالی اربیل شنیده شده است و دست‌کم پنج فروند موشک در نزدیکی جاده اربیل - پیرمام و فرودگاه بین‌المللی اربیل اصابت کرده‌اند. این رسانه نوشت این حملات خسارات مادی سنگینی به منازل مسکونی نزدیک جاده پیرمام وارد کرده است.

واکنش آمریکا: اقدامی بی‌ملاحظه و نادقیق از سوی ایران

حملات سپاه پاسداران به حومه اربیل در نزدیکی کنسولگری و مقرهای آمریکایی هم بود. اما دولت آمریکا می‌گوید، آنها هدف این حملات نبودند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای گفت نیروها و مقرهای آمریکا در حملات موشکی سپاه به اربیل آسیبی ندیده‌اند:

هیچ‌یک از کارکنان و یا تأسیسات آمریکا هدف قرار نگرفتند.

سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌اش نوشت:

ما به ارزیابی وضعیت ادامه خواهیم داد، اما نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که این یک اقدام بی‌ملاحظه و مجموعه ضربات نادقیق بوده است.

نیویورک تایمز نوشت که چند موشک بالستیک ایران به نزدیکی ساختمان در حال ساخت، کنسولگری آمریکا در اربیل اصابت کرده اما خود ساختمان آسیب ندیده است. این ساختمان از سکنه خالی، و اکنون در حال ساخت است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم این حملات را محکوم کرد و به خانواده کشته‌شدگان تسلیت گفت. وزارت خارجه آمریکا در واکنش گفت:

با حملات موشکی بی‌پروای ایران که ثبات عراق را تضعیف می‌کند، مخالفیم.

سپاه: یک مقر جاسوسی موساد و یک مقر داعش را زدیم

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌های جداگانه که از جمله تسنیم آنها را منتشر کرد نوشت که در حملات شامگاه دوشنبه ۲۵ دی، مقرهای جاسوسی موساد در اربیل عراق و داعش در سوریه را با موشک‌های بالستیک هدف قرار داده است.

در متن اطلاعیه اول سپاه از جمله آمد که این حملات تلافی «جنایات اخیر تروریستی دشمنان ایران اسلامی مقرهای جاسوسی و تجمع گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی در بخش‌هایی از منطقه» بوده است.

در اطلاعیه دوم سپاه، مشخص‌تر آمد که این حملات تلافی حملات در کرمان و راسک است و به این دلیل «محل‌های تجمع فرماندهان و عناصر اصلی مرتبط با عملیات‌های تروریستی اخیر به ویژه داعش، در سرزمین‌های اشغالی سوریه» هدف قرار گرفته‌اند.

در اطلاعیه سوم سپاه، در مورد حملات به حومه شمالی اربیل آمد که این حمله به «مقر جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در اقلیم کردستان» بوده است. سپاه هنوز در مورد بیانیه‌های نهادهای امنیتی اقلیم کردستان و اینکه هدف این حمله یک خانواده غیرنظامی بوده‌اند، توضیحاتی نداده است.

در بیانیه‌های سپاه مشخص آمده است که حملات با موشک‌های بالستیک اجرا شده‌اند.

در مورد هدف حمله در اربیل کردستان سپاه پاسداران نوشته است:

این مقر مرکز توسعه عملیات جاسوسی و طراحی اقدامات تروریستی در منطقه و خصوصاً کشور عزیزمان بوده است.

برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی، پیش از این داعش خراسان مسئولیت حمله ۱۳ دی ۱۴۰۲ به مراسم یادبود قاسم سلیمانی در شهر کرمان را به عهده بگیرد، انگشت اتهام را به سمت اسرائیل گرفتند. از جمله ابراهیم رئیسی گفت که این حملات کار اسرائیل است. پس از پذیرفتن مسئولیت حمله از سوی گروه داعش خراسان که بیشتر در افغانستان فعالیت می‌کند، برخی از مقامات و روزنامه‌های حکومتی از جمله تسنیم، همچنان گفتند که حمله به کرمان، کار اسرائیل است.

اسرائیل هنوز به این ادعا که هدف حملات در اربیل پایگاه‌های جاسوسی این کشور بوده است، پاسخی نداده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Harman

    سپاه بزدلهای انقلاب اسلامی ، ترسوترین و ضعیف کش ترین گروه تروریستی جهان است که برای ماست مالی کردن و لاپوشانی بی عرضگی هایش همیشه پس از هر گندی که بالا می آورد باید عده ای بیگناه را به قتل برساند. چون جرات ندارند با اسرائیل درگیر شوند اربیل را موشک باران میکنند.اینها جز یک طبل توخالی چیزی نیستند. بی شرفهای بی لیاقت ،ننگ برسپاه و بر جمهوری اسلامی.

  • alefmimmim

    سوال :چرا جمهوری اسلامی در شرایطی که به پایگاه‌های آمریکا در عراق نزدیک است حتی یک بار آن را هدف قرار نداده و آن بار که پایگاه الاسد را به موشک بست با هماهنگی خود آمریکا و تخلیه پایگاه بوده البته به طور دقیق که تاسیسات اصلی آسیب نبیند آن هم با توسل به سرنگونی پرواز ۷۵۲ که به اعتراف سران سپاه آمریکا از انتقام سخت صرف نظر کند بله جنایت پیشگان می‌خواستند افتضاحشان را با خون قربانیان این پرواز بشویندومثلاآمریکارا زانتقام سخت پشیمان نمایند زهی خیال باطل هر بار که موشک‌های عقب افتاده‌شان اهداف برون مرزی را هدف قرار می‌دهدمردم بی‌گناه را به بهانه پایگاه‌های اسرائیل به خاک و خون می‌کشدهمانطور که معترضین ایران را به بهانه مزدوران سیا و موساد اعدام می‌کند فقط هنر جمهوری اسلامی سر چوب کردن مشکوک حماس بود در هفتم اکتبر که با انتقام سخت اسرائیل مواجه شد البته بزرگترین میدان مبارزه حکومت اسرائیل اسلامی با اسرائیل تاکنون میدان مسابقات جهانی بوده که از آن هم فرار می‌کند ضمن اینکه در طول این سالیان اسرائیل هر کار خواسته با ایران کرده است