ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیروزی مهم برای ترامپ: دونالد ترامپ در انتخابات درون حزبی آیوا پیروز شد

نتیجه انتخابات انجمن‌های حزبی جمهوری‌خواهان در آیوا پیروزی قطعی ترامپ بود. ترامپ با بیش از ۵۱ درصد آرا در صدر قرار گرفت. ران دسانتیس، با ۲۱ درصد در مقام دوم و نیکی هیلی، با ۱۹ درصد آرا در جایگاه سوم این انتخابات قرار گرفتند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا انتخابات درون حزبی دوشنبه ۱۵ ژانویه/ ۲۵ دی آیوا را برد. این نخستین گام به سمت نامزدی قطعی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از حزب جمهوری‌خواه به حساب می‌آید. 

انتخابات «انجمن‌های حزبی» دوشنبه شب آیوا نخستین رویداد برای تعیین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا است. در این رویداد انجمن‌های درون حزبی موسوم به «کاکس» روند رسمی انتخاب نامزدهای مورد نظر حزب را آغاز می‌کنند.

پیروزی یک نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات آیوا تضمینی برای کسب قطعی نامزدی حزب نیست، اما می‌تواند به کارزار یکی از پیشتازان رقابت‌ها انرژی بیشتری بدهد و نسبتاً مهم است.

نتیجه کاکس (انجمن‌های حزبی) جمهوری‌خواهان درآیوا پیروزی قطعی ترامپ بود. ترامپ با بیش از ۵۱ درصد آرا در صدر قرار گرفت. ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا  با ۲۱ درصد در مقام دوم و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد با ۱۹ درصد آرا در جایگاه سوم این انتخابات قرار گرفتند. ویوک راماسوامی، کارآفرین ثروتمند با کمتر از ۸ درصد آخر شد. 

نتیجه انتخابات دوشنبه شب آیوا چندان دور از انتظار نبود، ترامپ همچنان پایگاهی قوی در میان آمریکایی‌ها دارد و در نظرسنجی‌ها هم نتایج خوبی بدست آورده است. 

انتخابات ریاست‌جمهوری دور بعد آمریکا ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. ثبت‌نام‌ و اعلام نامزدی به معنای حضور قطعی آن‌ها در رقابت نهایی که پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود نخواهد بود و حضور نامزدهای فعلی نهایی نیست. نامزدها ابتدا باید درون حزب رقابت کنند تا در نهایت هر حزب نامزد نهایی را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کند.

پس از انتخابات «انجمن‌های حزبی» جمهوری‌خواهان در آیوا، ویوک راماسوامی که کمترین رای را آورده بود به نفع دونالد ترامپ از انتخابات کنار رفت. با کنار رفتن راماسوامی، سه نفر برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه رقابت می‌کنند: دونالد ترامپ، ران دسانتیس و نیکی هیلی.

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین نوامبر سال گذشته در اقامتگاهش در مارالاگو (فلوریدا) به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. ترامپ با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است و حتی در داخل حزب هم برخی به او پشت کرده و یا از او فاصله می‌گیرند، اما هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده و طرفداران بسیاری دارد. 

ترامپ در صورتی که پیروز شود در زمان تحلیف دور دوم ۷۸ ساله خواهد بود. در تاریخ آمریکا فقط یک رئیس‌جمهوری (گروور کلیولند، در اواخر قرن نوزدهم) دوبار غیر متوالی وارد کاخ سفید شد.

ران دسانتیس

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا در آمریکا به عنوان چهره‌ای که به جنگ لیبرال‌ها آمده شهرت دارد.

مواضع دسانتیس محافظه‌کارانه است، در جریان پاندمی ویروس کرونا سیاست غیر مداخله‌جویانه در پیش گرفت، او درزمینه‌هایی از جمله مسایل نژادی، حقوق کوییر‌ها و سقط جنین موضعی کاملا مطابق با محافظه‌کاران افراطی دارد.

دسانتیس (دی‌سانتیس) از نظر محبوبیت بر اساس نظرسنجی‌ها در میان جمهوری‌خواهان پس از ترامپ ایستاده و جایگاه دوم را دارد. 

او به عنوان فرماندار فلوریدا مصوبه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن شهروندان چند کشور از جمله ایران از خرید «زمین‌های حساس» در ایالت فلوریدا منع می شوند.

ران دسانتیس در صورت پیروزی، در روز تحلیف ۴۶ ساله خواهد بود.

نیکی هیلی 

نیکی هیلی فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل در دولت ترامپ نیز وارد کارزار انتخاباتی شده است. او در ویدیوی اعلام کارزار انتخاباتی‌اش خود را عضوی از «رهبری نسل جدید» نامید و بر تجربه‌اش به عنوان دختر یک مهاجر هندی تاکید کرد. نیکی هیلی نسبت به ترامپ مواضع متناقضی دارد، گاه طرفدار جدی و گاه منتقد سرسخت ترامپ است، هرچند به نظر می‌رسد او بر روی جلب نظر طرفداران ترامپ حساب می‌کند.

نیکی هیلی در صورت پیروزی در روز تحلیف ۵۳ سال خواهد داشت.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر ۲۰۲۴/ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند آمریکایی

    نود سال پیش نیز فاشیستها در آمریکا تقریبا انتخابات ریاست جمهوری را بردند، اما نهایاتا روزولت به قدرت رسید. به امید اینکه ۲۰۲۴، تکرار ۲۰۲۰ باشد و نه ۲۰۱۶!